Sahabat Tanpa Suara

Serban Rasulullah S.A.W

Sunday, October 31, 2010


Menurut riwayat, Baginda Rasulullah S.A.W gemar dan sering menggunakan serban berwarna hitam dalam kehidupan seharian Baginda. Antara riwayat-riwayat yang mengisahkan berkenaan dengan serban Baginda adalah seperti berikut:

Jabir R.A meriwayatkan, maksudnya:" Pada peristiwa Fathu Makkah, Rasulullah S.A.W masuk ke kota Mekah dengan mengenakan serban hitam di kepala Baginda."
[Riwayat Tirmidzi, Muslim, Abu Dawud, Nasa'i, Darimi, Ahmad dan Abu Syakini]

Ibnu Abbas R.A meriwayatkan, maksudnya:" Sungguh, Rasulullah S.A.W pernah berkhutbah di hadapan orang-orang dengan mengenakan serban hitam di kepala Baginda."
[Riwayat Tirmidzi dan Ahmad]

Amr Bin Harits R.A meriwayatkan, maksudnya:" Sungguh, Rasulullah S.A.W pernah berkhutbah di hadapan orang-orang dengan mengenakan serban hitam di kepala Baginda."
[Riwayat Tirmidzi, Muslim, Abu Dawud, Nasa'i, Ibnu Majah dan Ahmad]

Wallahualam bissawab...

Read more...

Hari Ke-7

Sunday, October 24, 2010


Hari ni genap 7 hari Iffa melihat dunia. Walaupun tak banyak yang dia lihat sebenarnya. Nak lihat macam mana, asyik tido je. Huhu... Banyak berlaku sepanjang seminggu ni. Kalau nak ikutkan kerenah, kalah abang dia. Iffa kuat menyusu. Tak kurang sejam sekali mesti nak minta susu. Lambat sikit uwekkk. Dapat t*t*k terus senyap. Nasib baik bukan menyusu dengan aku. Tapi dua tiga hari kebelakangan ni dia kuat pulak tido. rupa-rupanya Iffa kena sakit kuning. Ada pun persamaan Iffa dengan Amin, kedua-dua anak aku ni tak dapat lari dari penyakit kuning. Bezanya Amin keluar dari perut dah kuning, Iffa sempat balik ke rumah dulu. Lusanya bila diperiksa di klinik kesihatan baru sah kena penyakit kuning. Aduyai...


Hubungan Amin dengan Iffa setakat ni berjalan lancar. Nampaknya Amin dapat menerima kehadiran 'pesaingnya' di rumah ini. Nampak gaya sehari dua ni sayang sangat dia ke adiknya tu. Tiap-tiap pagi celik je mata dia akan bertanya dulu 'adik mane? adik mane?' Bila dah nampak adik mesti nak minta sayang. Suka sangat dia dapat cium adik dia tu. Semoga Amin dapat menjaga dan menjadi pelindung kepada adiknya sehingga ke dewasa kelak.


Hari Jumaat lepas, aku selesai menunaikan tanggungjawab aku sebagai bapa kepada Iffa dan sebagai seorang warganegara Malaysia yang baik, bertanggungjawab dan berdedikasi. Cewah.. Aku siap mendaftar kewujudan seorang lagi rakyat negara ini. Selepas memikirkan selama 5 hari 5 malam (tak termasuk waktu mengandung dan selepas disahkan jantinanya) maka nama yang terpilih adalah IFFAHANI IMAN NUR BINTI SHAMSUL RIZAL. Yes! welcome to Malaysia my honey.


Satu lagi kejadian yang berlaku minggu ni adalah 'penanggalan' tali pusat Iffa. Memang tak disangka-sangka. Petang Jumaat selepas dia mendapat nama secara rasmi- keteput (ada sound effect tu)- tercabut pusat dia. Weh cepatlah pulak. Abang dia ada nak masuk 2 minggu baru tercabut tali pusat. Orang tua-tua cakap budak cepat tercabut tali pusat ni dengar cakap, tak degil. Mudah-mudahan...

Read more...

Pendudukan Yahudi Di Palestin

Wednesday, October 20, 2010

Agama Islam menetapkan yang Baitulmuqadis merupakan kota suci Islam yang ke-3 selepas Kota Suci Mekah dan Kota Suci Madinah. Bagi Kristianiti, mereka mempercayai tempat kelahiran Nabi Isa atau pun Jesus Christ di Nazareth adalah suci. Dan pastinya kaum Yahudi juga mendakwa Baitulmuqadis merupakan 'Tanah Yang Dijanjikan Tuhan' kepada mereka. Tempat untuk mereka membangunkan kembali Haikal Sulaiman yang mereka anggap sebagai tapak suci agama mereka. Sejak zaman-berzaman bumi Palestin sering menjadi rebutan dan kawasan pertelagahan. Padahal Yang nyata sejarah telah membuktikan yang Palestin hanya akan aman dan selamat jika berada dan perlu terus berada dalam pemerintahan ummat Islam. Berikut adalah catatan ringkas sejarah pendudukan di bumi Palestin.

SEJARAH AWAL PALESTIN

# 2500 sm - Kabilah Arab (Kan’an, Amuriyah, Yabusiyah dan Finukiyah).
# 1900 sm - Nabi Ibrahim dan Luth AS berhijrah ke Palestin.
# 1550-1200 sm - Bangsa Mesir menguasai Palestin.
# 1300 sm - Nabi Musa AS bersama kaumnya berhijrah ke Palestin.
# 1000-923 sm - Kerajaan Nabi Daud AS dan Nabi Sulaiman AS.
# 730 sm - 36 m - Secara bergilir-gilir Babylon, Persia, Yunani dan Rom menjajah Palestin.

SEJARAH YAHUDI DI BUMI PALESTIN

# 66-135 m: Kerajaan Rom memperhambakan kaum Yahudi di Palestin dan sering membuli mereka.
# 234 m: Pemerintah Konstantinopel menakluk Baitulmuqadis, melarang Yahudi masuk dan menghalau mereka.
# 395 m: Kerajaan Bizantium (Hercules) menguasai Baitulmuqadis sehingga penaklukan Islam.

BAITULMUQADIS DI BAWAH PEMERINTAHAN ISLAM

# Tahun 10 kenabian/ 620 m: peristiwa Isra` mi’raj
# Tahun 2 H: perang bani qainuqa’; 4 H: perang bani nadhir; 5 H: perang bani Quraizah.
# 1 Muharram 7 H/628 m: Rasulullah SAW mengirim surat kepada Hercules.
# Akhir Muharram 7: perang bani khaibar, fadak dan wadil qura.
# Umar bin Khattab: menghalau Yahudi yang mengkhianat dari khaibar
# Shafar 11 H/ 632m: Rasulullah SAW Menyiapkan pasukan memerangi Kerajaan Rom. 23 tahun sebelumnya Baginda telah pun mempersiapkan pasukan untuk mendapatkan kembali Baitulmuqadis.
# 12 H/ 634 m: perang Yarmuk; 200.000 melawan 36.000.
# 16 H/ 637m: Umar RA memasuki Baitumuqadis.
# 18-129H/ 639-747m: Di bawah pemerintahan Bani Umawiyah
# 132-271H/ 750-883m: Di bawah pemerintahan Bani Abbasiyah
# 432-497H/ 1040-1104: Negara saljukiyah (Turki)
# 583H/ 1187: perang Hittin (Sholahuddin Ayyubi)
# 658H/ 1260: Ain Jalut (Quthuz)
# 1516-1924: Turki Uthmani

ERA SELEPAS KEJATUHAN KERAJAAN UTHMANI TURKI

# 1917: Deklarasi Balfour yang menyokong penubuhan sebuah negara 'Israel' di tanah Palestin.
# 1922: PBB mengeluarkan "Mandat Untuk Palestin" dan memberikankan tanggungjawab tersebut kepada kerajaan British.
# Bermula 1930: Sejak peristiwa Holocaust oleh Nazi, kemasukan beramai-ramai Yahudi ke tanah Palestin mula berlaku dengan 'bantuan' kuasa besar dunia pada ketika itu.
# 1948: Yahudi mengisytiharkan sebuah negara 'haram' yang mereka namakan ISRAEL.
# Sejak itu bermulalah kesengsaraan demi kesengsaraan yang dialami oleh ummat Islam Palestin sehingga ke hari ini. Sesungguhnya bangsa Yahudi terkenal dengan sifatnya yang suka mendominasi dan melaksanakan dasar monopoli dalam semua perkara. Hasilnya amat jelas jika diperhatikan kepada gambarajah peta di bawah.
# Meskipun bersandarkan segala hakikat di atas, ironinya kuasa besar dunia pada hari ini masih merelakan semua itu berlaku. Yang hanya membuktikan satu perkara sahaja- dunia sesungguhnya di bawah telunjuk Yahudi.

Read more...

Produk Berasaskan Babi

Mungkin perkara ini sudah lama tetapi aku saja nak bangkitkan.Kot ada lagi sedara-sedara kita yang masih tak tau akan hal ini. Ini merupakan petikan sebuah kisah dari seorang researcher dari USA. Namanya Dr. M. Anjad Khan.

Assalamualaikum, Untuk diketahui.

Oleh Dr. M. Anjad Khan

Salah seorang rakan saya bernama Syeikh Sahib bekerja sebagai pegawai di Badan Pengawasan Ubat & Makanan (POM) di Pegal, Perancis. Tugasnya adalah mencatat semua mereka barang, makanan dan ubat-ubatan.

Produk apa pun yang akan disajikan suatu perusahaan ke pasaran, bahan-bahan produk tersebut harus terlebih dahulu mendapat izin dari Badan pengawas Ubat dan Makanan Perancis dan Syeikh Sahib bekerja di Badan tersebut bahagian QC , oleh sebab itu dia mengetahui pelbagai jenis bahan makanan yang dipasarkan. Banyak daripada bahan-bahan tersebut dituliskan dengan istilah ilmiah namun ada juga beberapa yang dituliskan dalam bentuk matematik seperti E-904, E-141. Awalnya, saat Syeikh Sahib menemukan bentuk matematik tersebut, dia ingin tahu dan kemudian menanyakan kod matematik tersebut kepada seorang Perancis yang berwenang dalam bidang itu dan orang tersebut menjawab " KERJAKAN SAJA TUGASMU, DAN JANGAN BANYAK TANYA.

Jawaban tersebut menimbulkan kecurigaan buat Syeikh Sahib dan dia kemudian mula mencari tahu kod matematik tersebut dalam dokumen yang ada. Ternyata apa yang dia temukan cukup memeranjatkan kaum Muslimin di dunia.

Hampir di seluruh negara barat termasuk Eropah, pilihan utama untuk daging adalah daging babi. Penternakan babi sangat banyak di negara-negara tersebut. Di Perancis sendiri jumlah penternak babi mencapai lebih dari 42.000.

Jumlah kandungan lemak dalam tubuh babi sangat tinggi dibandingkan dengan haiwan lainnya. Namun orang Eropah dan Amerika berusaha menghindari lemak-lemak tersebut. Kemudian yang menjadi pertanyaan sekarang; di manakah lemak-lemak babi tersebut ? Jawapannya adalah: Babi-babi tersebut dipotong di tempat perniagaan (secara) kecil-kecilan dalam pengawasan Badan POM dan yang memusingkan badan babi tersebut adalah untuk membuang lemak yang sudah dipisahkan dari daging babi. Dahulu kira-kira 60 tahun yang lalu, lemak-lemak tersebut dibakar.

Kemudian mereka berfikir untuk memanfaatkan lemak-lemak tersebut. Sebagai awal kajian, mereka membuat sabun dengan bahan lemak tersebut dan ternyata itu berhasil.

Lemak-lemak tersebut diproses secara kimiawi, dikemas sedemikian rupa dan dipasarkan Dalam pada itu negara-negara di Eropah memperlakukan peraturan yang mengharuskan bahan-bahan dari setiap produk makanan, ubat-ubatan harus dicantumkan pada kemasan. Oleh karena itu bahan yang terbuat dari lemak babi dicantumkan dengan nama Pig Fat (lemak babi) pada kemasan produk.

Mereka yang sudah tinggal di Eropah selama 40 tahun terakhir ini mengetahui hal tersebut.

Namun produk dengan bahan lemak babi tersebut dilarang masuk ke negara-negara Islam pada saat itu sehingga menimbulkan déficit perdagangan bagi negara pengeksport. Menoleh ke masa lalu, jika anda hubungkan dengan Asia Tenggara, anda mungkin tahu tentang faktor yang menimbulkan perang saudara. Pada saat itu, peluru senapang dibuat diEropah dan diangkut ke belahan benua>melalui jalur laut. Perjalanannya memakan waktu berbulan-bulan ingá mencapai tempat tujuan sehingga bubuk mesiu yang ada di dalamnya mengalami kerosakan karena terkena air laut.

Kemudian mereka punya ide untuk melapisi peluru tersebut dengan lemak babi. Lapisan lemak tersebut harus digigit dengan gigi terlebih dahulusebelum digunakan. Saat berita mengenai pelapisan tersebut tersebar dan sampai ke telinga tentera yang kebanyakan Muslim dan beberapa Vegetarian( orang yang tidak makan daging), maka tentera - tentera tersebut menolak berperang sehingga mengakibatkan perang saudara ( civil war ).Negera-negara Eropah mengakui fakta tersebut dan kemudian menggantikan penulisan lemak babi dalam kemasan dengan menuliskan lemak haiwan. Semua orang yang tinggal di Eropah sejak tahun 1970 - an mengetahuinya. Saat perusahaan produsen ditanya oleh pihak berwenang dari negara Islam mengenai lemak haiwan tersebut, maka jawapannya bahawa lemak tersebut adalah lemak sapi(lembu) & domba, walaupun demikian lemak-lemak tersebut haram bagi Muslim kerana penyembelihan haiwan ternak tersebut tidak mengikuti syariat Islam.

Oleh karena itu produk dengan label baru tersebut dilarang masuk ke negara-negara Islam. Sebagai akibatnya, pengusaha produk menghadapi masalah kewangan yang sangat serius kerana 75% penghasilan mereka diperoleh dengan menjual produknya ke negara Islam, di mana laba penjualan ke negara Islam bisa mencapai jutaan dolar.

Akhirnya mereka memutuskan untuk membuat kodifikasi bahasa yang hanya diketahui oleh Badan POM sementara orang awam tidak mengetahuinya. Kod tersebut diawalkan dengan kod E-CODES. E-INGREDIENTS ini terdapat di banyak produk perusahaan multinasional termasuk pasta gigi, sejenis permen karet, coklat, gula-gula, biskut, makanan dalam tin, buah-buahan dalam tin dan beberapa multi vitamin dan masih banyak lagi jenis produk makanan & ubat-ubatan lainnya. Semenjak produk ? produk tersebut di atas banyak di konsumsi[penggunaan barang-barang (spt hasil pertanian, perusahaan, dll)]. oleh negara-negara Muslim, kita sebagai masyarakat Muslim tidak terkecuali sedang menghadapi masalah penyakit masyarakat yakni hilangnya rasa malu,kekerasan dan seks bebas.

Oleh itu, saya mohon kepada semua umat Islam untuk memeriksa terlebih dahulu bahan-bahan produk yang akan kita konsumsi dan mencocokkannya dengan daftar kod E-CODES berikut ini. Jika ditemukan kod-kod berikut ini dalam kemasan produk yang akan kita beli, maka hendaknya dapat dihindari karena produk dengan kod-kod tersebut di bawah ini mengandung lemak babi.

E100, E110, E120, E 140, E141, E153, E210, E213, E214, E216, E234, E252,E270, E280, E325,E326, E327, E334, E335, E336, E337, E422, E430, E431, E432, E433,E434, E435, E436, E440,E470, E471, E472, E473, E474, E475,E476, E477, E478, E481, E482, E483,E491, E492, E493,E494, E495, E542,E570, E572, E631, E635, E904.

Adalah tanggung jawab kita semua sebagai umat Islam untuk mengikuti syariat Islam dan juga memberitahukan informasi ini kepada saudara kita.

M. Anjad Khan Medical Research Institute United States


Abis apa lagi sedara-sedara, tunggu lagi??? Mari kita sebarkan lagi perkara ini.

Read more...

Post Bergerak


Salam blogging...

Perasaan tak kat sidebar blog ni ada satu widget bertajuk PILIH DAN BACA. Ianya menunjukkan post-post yang aku buat dalam blog ini. Dia bergerak dari atas ke bawah dan menunjukkan tajuk serta thumbnail berkenaan post-post yang dipilih secara rawak. Teruja tak? Nak cuba? Huhu nah aku bagitau caranya. Kode asal ni aku dapat dari tutorialuntukblog. (bukan buat sendiri pun...ingat aku terer sangat ke...) Apapun kredit untuk beliau.

So apa yang korang perlu lakukan just copy semua kode di bawah dan pastekan ke sidebar korang. Done...





<p align="center"><script src="http://ajax.googleapis.com/ajax/libs/jquery/1.3.2/jquery.min.js" type="text/javascript"></script>
<style media="screen" type="text/css">
<!--
#spylist {
overflow:hidden;
margin-top:5px;
margin-bottom:-20px;
padding:0px 0px -20px 0px;
height:435px;
}
#spylist ul{
width:280px;
overflow:hidden;
float:center;
list-style-type: none;
padding: 0px 0px;
margin:0px 0px;
}
#spylist li {
width:260px;
padding: 2px 2px;
margin:0px 0px 5px 0px;
list-style-type:none;
float:center;
height:70px;
overflow: hidden;
background:#FFFFFF;
border:1px solid #ddd;
}
#spylist li a {
text-decoration:none;
color:#A32929;
font-size:12px;
height:0px;
overflow:hidden;
margin: 0px 0px;
padding:0px 0px 0px 0px;
}
#spylist li img {
float:left;
margin-right:10px;
background:#EFEFEF;
border:0;
}
.spydate{
overflow:hidden;
font-size:0px;
color:#0284C2;
padding:2px 0px;
margin:1px 0px 0px 0px;
height:0px;
font-family:Tahoma,Arial,verdana, sans-serif;
}
.spycomment{
overflow:hidden;
font-family:Tahoma,Arial,verdana, sans-serif;
font-size:0px;
color:#262B2F;
padding:0px 0px;
margin:0px 0px;
}
-->
</style>
<script language="JavaScript">
imgr = new Array();
imgr[0] = "http://img15.imageshack.us/img15/5439/noimagex.png";
imgr[1] = "http://img15.imageshack.us/img15/5439/noimagex.png";
imgr[2] = "http://img15.imageshack.us/img15/5439/noimagex.png";
imgr[3] = "http://img15.imageshack.us/img15/5439/noimagex.png";
imgr[4] = "http://img15.imageshack.us/img15/5439/noimagex.png";
showRandomImg = true;
boxwidth = 255;
cellspacing = 6;
borderColor = "#232c35";
bgTD = "#000000";
thumbwidth = 70;
thumbheight = 70;
fntsize = 12;
acolor = "#666";
aBold = true;
icon = " ";
text = " ";
showPostDate = false;
showcomments = false;
summaryPost = 40;
summaryFontsize = 10;
summaryColor = "#666";
icon2 = " ";
numposts = 20;
home_page = "http://shamdisini.blogspot.com/";
limitspy=5
intervalspy=4000
</script>
<div id="spylist">
<script src="http://sites.google.com/site/testingsahaja/recentpostslide.js?attredirects=0&d=1" type="text/javascript"></script>
</div></p>

Opss ada satu lagi. Tengok link shamdisini.blogspot.com tu. Itu nama blog aku, so tukar ajelah dengan nama blog korang. Beres dan selamat mencuba...

Read more...

Iffahani - Permulaan Sebuah Kehidupan

Monday, October 18, 2010


Tanggal 17/10/2010 tepat jam 12.51 tengahari , seorang lagi ummat Nabi Muhammad S.A.W berjaya di'landing'kan di atas muka bumi ini. Maka dengan penuh kesyukuran dan linangan air mata aku menyambut 'puteri' seberat 2.62 kg yang dikurniakan olehNya kepadaku. Mengimbas kembali peristiwa tersebut:

16/10/10

(8:30pg) - ketika aku bersiap-siap untuk ke sekolah menduduki PTK (yang mungkin terakhir bagi aku) aku terdengar jeritan isteri dari dalam bilik. "bang, dah keluar tanda!"

(10:30pg) - kami berdua dah berada di Hospital Besar Temerloh. Menurut doktor yang berkenaan:"hem tak perlu risau, bukaan masih kecil. Kita masuk wad dulu. Saya estimate mungkin esok baru baby akan keluar..."

(12:30ptg) - mendaftar di wad Kenanga 2 Tingkat 5. Wad dipenuhi dengan wanita-wanita buncit akibat terkena buatan orang...ops sorry, gurau. Catatan isteri, rasa sakit berselang 15 minit sekali.

(5:30ptg) - Shahmin bersama Atuk dan Wan sampai dari Bentong. Waktu lawatan disini sangat ketat. 12:00tgh-2:00ptg dan 5:00ptg-7:00mlm. Straight, tak lebih tak kurang, setiap hari.

(9:30mlm)- tinggal aku sorang terkontang-kanting. Baru nak cari tempat tidur. Aku menuju ke Balai Pelawat di belakang hospital berhampiran kuarters. Mujur- masih banyak katil. Tak mujur- tukang sewa tilam dah balik rumah. Terpaksalah aku tidur atas katil ganai (kata orang pahang). Aku bermesej dengan isteri, catatannya- rasa sakit berselang 10 minit sekali. Dunia aku hari itu berakhir bila aku menutupkan mata jam 11:00mlm.

17/10/10

(8:30pg)- selepas subuh standardlah tidur balik. Aku tersedar bila mendengar mesej isteriku. "sakit dah selang 5 minit ni..!"

(11:30pg) - debaran memuncak. Isteri aku dah di dalam dewan bersalin. Aku dengan penuh debaran menunggu nama dipanggil.

(12:15tgh) - Isteri aku dah terlantar di atas katil. Mulutnya terkumat-kamit:"Laila hailla anta..." (doa Nabi Yunus ketika dalam perut ikan). Dua tiga orang nurse praktikal kejap menjenguk, kejap mengintai #*@^ isteri aku sambil merepot pada chief diorang. Aku tengok chief dia relax je... Aku kira dialah yang bakal membidankan isteri aku ni. Aku sebagai penyokong moral mula menjalankan kerja-kerja aku- menenangkan isteri aku lah...

(12:20tgh) - aksi bermula... Isteri aku dah tercungap-cungap. Sakitnya dah sampai kemuncak. Bidan tadi mula menyuruh isteri aku meneran bila terasa sakit. Aku masih bertindak sebagai pemberi semangat...cewah. Sesekali aku menoleh ke #*@^ isteri aku. Nak tengok ke tak nak tengok ni, aku takut aku pulak yang pengsan kang.... "apa intai-intai je encik, tengok jelah, bukan orang lain pun..." kata bidan tadi.

(12:40tgh) - aku bukan malu nor segan nak tengok #*@^ isteri. Cuma aku rasa seram sejuk. Semasa kelahiran Shahmin aku tak berpeluang sampai ke peringkat ini. Pada masa ini, terjadi sedikit kesulitan. Isteri aku dah hilang tenaga meneran. Baby dah menunjukkan tanda nak keluar tapi akibat kurang teranan baby tersangkut..!

(12:50tgh) selepas melakukan sedikit 'prosedur' (yang tak sanggup aku nak ceritakan disini) barulah aku betul-betul memberanikan diri untuk melihat ke arah 'pintu' tempat bakal keluarnya anak aku nanti. Dengarlah wahai kawan-kawan sekalian, bahawa ini merupakan KEHEBATAN ALLAH S.W.T. Aku melihat dengan mata kepala aku sendiri bagaimana kepala anakku mula 'melincir' keluar, diikuti dengan bahu dia, badan dia, kaki dia dan yang terakhir tali pusat dia bersama-sama dengan 'kembar' dia di dalam perut. Segala-galanya aku rasakan macam bergerak dalam slow motion. Wah ajaib sungguh...

Sebaik keluar bidan menjunjung anakku dan bertanya isteri:"puan tengok anak puan! tengok anak puan! bagitau kami jantina dia!"

"baby girl..." kedengaran suaran isteri lemah tapi penuh dengan kelegaan dan kesyukuran.

Bidan tersebut tersenyum lalu meletakkan anakku di atas dada isteri aku. Sambil pembantunya menyumbat seperti paip getah halus ke dalam mulut anakku mungkin untuk mengeluarkan cecair. Seketika kemudian berkumandanglah: ueeekkkkk!!! Serentak dengan itu tanpa segan silu air mata aku tak dapat ditahan-tahan dah...Aduyai kantoi kemachoan aku...

*Pesanan aku untuk isteriku dan sesiapa yang bergelar ibu: Terima kasih kepada kalian. Pengorbanan kalian semua adalah pengorbanan yang paling mulia. Sesungguhnya benar dan tidak boleh disangkal lagi bahawa- syurga itu di bawah tapak kaki ibu...

*Pesanan aku untuk aku sendiri dan para suami: sayangilah isteri @ isteri-isteri kita. Bagi yang masih belum berpeluang, saksikanlah bagaimana mereka 'mempertaruhkan nyawa' mereka di dewan tersebut. Mungkin selepas itu kita akan benar-benar menghargai mereka, lalu benar-benar menghayati alam rumah tangga...


Read more...

Mati - Satu Kepastian

Thursday, October 14, 2010

Semalam ketika sedang minum dengan beberapa rakan guru, kami didatangi dengan satu berita kematian. Pakcik kedai minum yang kami selalu gak lepak untuk sarapan dulu dah menyahut panggilan Illahi. Segera aku terbayangkan wajah Pakcik tersebut. Sedih pulak aku rasa. Arwah meninggal di Hospital Temerloh akibat penyakit kencing manis yang berlarutan. Khabarnya dah lama pun arwah menderita penyakit kencing manis tu. Patutlah kebelakangan ni kedai dia pun kejap tutup kejap buka. Kalau buka pun anak dia je yang jaga. Muka dia pun dah lama aku tak nampak.

Oleh kerana anak dia merupakan bekas pelajar sekolah kami juga, maka kami pun berpakat untuk pergi menziarahi jenazah. Sesampai di surau taman perumahan tempat tinggal arwah, orang kampung dah ramai berkumpul di situ. Rupa-rupanya jenazah baru sampai dan belum dimandikan pun lagi. Kami terus menuju ke arah keluarga arwah. Bersalaman dengan anak-anak arwah sambil mengucapkan takziah. Aku tak kenal pun anak-anak arwah kecuali yang biasa menjaga kedai makan sahaja. Aku kira yang duduk di sebelah jenazah tu pastilah anak sulung lelakinya kot. Dia mempelawa kami menjengah arwah lalu dia membuka tudung keranda dan menyelak kain batik arwah. Tetiba je aku rasa sayu semacam sangat-sangat. Tak jadi aku naik ke surau. Tunggu kat bawah jela aku duduk dengan orang-orang kampung yang lain.

Dah lama sebenarnya aku tak menziarahi jenazah. Kali terakhir aku rasa dalam setahun dua yang lepas. Kira pangkat tok sedara aku jugalah. Patutlah Nabi S.A.W memesan kita agar selalu pergi menziarahi orang meninggal. Memang terasa ada suasana yang menginsafkan selain rasa sayu dan sedih. Perasaan takut mati itu pun datang menusuk-nusuk ke dalam jiwa. Peringatan itu datang secara tiba-tiba: "sembahyanglah kamu sebelum kamu disembahyangkan". Dan ingatlah: "MATI - ianya adalah satu kepastian".

Nabi memesan kita agar selalu menziarahi kematian agar kita dapat selalu mengingati akan hari mati kita sendiri. Gambar hiasan.

Read more...

Adegan 'Amuk' Di Mid Valley

Wednesday, October 13, 2010


Kelmarin aku membawa isteri aku ke Mid Valley Megamall. Last shoping sebelum due katanya. Nak cari sikit-sikit lagi barang baby (walaupun aku rasa dah 'banyak' dah barang baby yang dibelinya sebelum ini). Kami pergi bertiga beranak. Aku, isteriku dan Shahmin. Ketika di dalam Jusco maka berlakulah satu amukan yang dilakukan oleh seorang budak bernama Muhd. Shahmin Hani. Aduyai...

Sebelum masuk ke Jusco aku dah bagi dia naik kereta yang nyanyi-nyanyi tu. Wah bukan main happy lagi dia aku tengok. Bila masuk ke Jusco dia nampak kawasan permainan tu dia minta lagi nak naik. Ok fine aku ikutkan lagi. Untuk menjimatkan masa aku suruh je isteri aku pergi beli barang-barang yang dia nak while aku aje yang pergi menemankan budak Shahmin. Habislah dalam 10 keping token. Bila aku ajak dia keluar dari tempat tu dia mula dah merengek tak nak keluar. Aku dah start nak hangin dah. Aku tarik dia keluar, dia boleh pulak mengeraskan badan mengkakukan diri. Wah ini sudah lebih! Aku piap (tamparan 'manja') la sekali. Boleh pulak dia uuuwwwwaaa menjerit nangis-nangis macam kena kaw-kaw dengan aku. Orang kat situ dah mula pandang-pandang aku macam aku ni pendera anak pulak aku rasa. Aku malas bagi muka aku tarik jugak dia keluar. Last-last aku bawa Shahmin ke food court aku belanja dia milo gelas besar satu. Dalam pada tu aku pujuk jugalah, cakap baik-baik. Hem mujur jugak makan pujuk lagi anak aku ni.

Ini merupakan kali pertama dia mengamuk macam ini. Nak kata tak pernah jumpa permainan gitu tak juga. Untuk pengetahuan korang sebelum ni Shahmin paling 'segan' nak main keta nyanyi-nyanyi tu. Siap kena dukung masuk ke dalam. Kalau benda tu tak bergerak dia boleh duduk dalamnya. Tapi bila masuk duit, benda tu mula bergerak, terus dia minta turun tak nak duduk dalam dah. Satu lagi yang buat aku tension sikit sekarang ni dia dah mula pandai mengambil mainan. Pantang nampak mainan dia mula nak mengambil macam kedai tu abah dia (aku lah) yang punya. Padahal kat rumah tu dah tak terkemas dah barang-barang mainan dia. Hem Shahmin Shahmin... Sabor ajala...

Wajah riang Shahmin sebelum berlakunya peristiwa 'amukan di Mid Valley':





Read more...

Top Referrer Contest

Tuesday, October 12, 2010


Ini ada satu contest. Dari Walimatulurus.net. Kaedahnya macam gini:

Bagaimana untuk menyertai peraduan ini?

Walimatulurus.net akan mengira pengunjung yang datang dari website anda ke laman web ini. Peserta yang dapat membawa pengunjung terbanyak akan menerima hadiah iphone 3G dari pihak Walimatulurus.net.

Bila tarikh bermula dan tamat peraduan ini?

Peraduan ini bermula dari 1 Oktober 2010 hingga 31 Oktober 2010. Walimatulurus.net akan umumkan nama pemenang dalam blog ini. Pemenang akan dihubungi untuk proses penghantaran hadiah.

*Perhatian:

1. Point akan dikira berdasarkan jumlah pengunjung. Jadi self-click (klik pada link sendiri untuk menambah point) tidak akan berhasil.

2. Pihak Walimatulurus.net berhak untuk menukar hadiah yang menyamai nilai asal sekiranya terdapat sebarang perubahan.

3. Pemenang tidak boleh menukar hadiah kepada wang ringgit.

Apa tunggu lagi? Letakkan banner tersebut sekarang. Lebih awal anda menyertai, lebih ramai pengunjung akan dapat anda kumpul.

Jom jom jom!!!

Read more...

Nombor 2

Monday, October 11, 2010


# Rukun Islam yang ke-2 adalah mendirikan solat 5 waktu. Solat juga merupakan tiang bagi agama. Barang siapa meninggalkan solat beerti dia telah meruntuhkan agama.

# Perang Dunia Kedua atau Perang Dunia II berlaku di antara 1 September 1939 – 2 September 1945. Peperangan ini membabitkan 2 kuasa besar iaitu Kuasa Bersekutu (perikatan negara-negara Komanwel, Perancis, Amerika Syarikat, Kesatuan Soviet, dan China) serta Kuasa Paksi (perikatan negara-negara Jerman, Itali, dan Jepun). Secara keseluruhannya, Perang Dunia Kedua mengakibatkan 50 juta kematian (iaitu lebih kurang dua peratus penduduk dunia).

# Nombor 2 merupakan antara nombor bertuah dalam masyarakat Cina. Terdapat ungkapan yang bermaksud "good things come in pairs". Masyarakat Cina sering menggunakan ungkapan berganda seperti "double happiness", "double coin", "double elephants" dll. Dalam bahasa Kantonis nombor 2 berbunyi "yi", sebutan yang sama membawa maksud "mudah".

# Dalam matematik nombor 2 adalah nombor genab yang pertama. Semua nombor yang didarap dengan nombor 2 akan berakhir dengan nombor samada 0, 2, 4, 6 atau 8 sahaja. Nombor 2 juga merupakan nombor komposit yang paling besar kerana mempunyai pembahagi yang paling banyak.

# 2 malaikat yang sentiasa mendampingi kita adalah malaikat Rakib dan Atib. Setiap amal perbuatan kita samada yang baik mahu pun yang buruk tidak akan terlepas dari catatan mereka.

# Air merupakan gabungan antara 2 jenis unsur iaitu hidrogen dan oksigen yang membentuk persamaan kimia h20. Ironinya meskipun hidrogen merupakan antara unsur yang mudah terbakar, manakala oksigen pula diperlukan sebagai agen pembakaran; air yang terbentuk dari gabungan kedua-dua unsur tersebut merupakan agen untuk memadamkan pembakaran.

# Pisang tidak akan berbuah 2 kali merupakan pepatah Melayu yang merujuk kepada sesuatu perkara yang sama tidak berlaku sebanyak 2 kali. Jika begitu bagaimana terciptanya perkataan "dejavu"?

# Peraturan 2 saat digunakan sebagai langkah keselamatan dalam mengekalkan jarak selamat antara dua kenderaan di atas jalan raya. Mengabaikan peraturan tersebut akan menyebabkan kenderaan di belakang tidak dapat menghentikan kereta dalam keadaan selamat jika kenderaan di hadapannya membrek secara mengejut.

# Orang kata jika terlihat wanita cantik buat kali pertama - itu adalah rezeki. Tapi kalau tengok kali 2 boleh jatuh hukum haram. So kalau dah nampak sekali tu usha jela lama-lama (Astaga...hee jangan ikut...)

Read more...

“Sweet & Cute Baby ‘Exploration Time’ Contest”

Saturday, October 9, 2010

Program: “Sweet & Cute Baby ‘Exploration Time’ Contest”
Penganjur: mamalieyna
Banner Contest:
Peserta: ShamDiSini
Gambar nak dipertandingkan:
Keterangan gambar: Amin baru nak masuk 1 tahun. Ayah bw Amin dan Mama ke Cameron Highlands. Pada masa itu Ayah masih bekerja dan menginap di Cameron. Amin tinggal dengan Mama dan Atuk Wan di Bentong...

Read more...

Untuk Isteriku, Doa Mudah Bersalin


Esok genap minggu ke-39 kandungan isteri aku. Seminggu lagi genaplah 40 minggu kandungannya. Menurut doktor pakar di Hospital Besar Temerloh, pada hari tersebut baby aku akan dilahirkan- by hook or by crook. Wah bahaya je bunyinya kan. Sebenarnya isteri aku dah direfer ke doktor pakar sejak 2 minggu yang lepas. Ini berikutan keadaan kandungannya yang ada sedikit masalah. Menurut scanning berat kandungan tidak tele dengan minggu kandungan. So katanya baby dalam kandungan termasuk dalam golongan baby kecil. Untuk tidak menanggung risiko isteri aku terus dirujuk ke doktor pakar di Hospital Besar Temerloh. Berderau juga darah aku bila mendengar begitu, tetapi setelah mendapat keterangan dari doktor pakar barulah lega sikit. Menurutnya baby normal cuma dia memang kecil, so tidak boleh over due. Cukup time mesti kena 'keluar'.

Aku tengok isteri aku makin hari makin penat rupa dia. Setiap hari dia kata sakit perut, bukan sakit nak bersalin tapi sakit kena tendang. Hem dalam kecik-kecik tu kuat gak menendang anak aku ni. Kaki isteri aku pun dah mula bengkak-bengkak. Aku jugalah jadi tukang picitnya hampir setiap malam. Kerja-kerja rumah pun banyak dah yang aku take over. Takpelah, dia pun dah berkorban dengan melaksanakan tanggungjawabnya mengandungkan anak aku. At least aku buat jela mana yang termampu. Bukan aku nak masuk bakul angkat sendiri, tapi bagi aku itu merupakan tanggungjawab bersama. Anak sama-sama 'buat', so sama-sama kena tanggung, sama-sama kena bela, sama-sama kena besarkan.

Harapan aku kini hanyalah untuk diselamatkan segala-galanya bagi isteri aku dan juga kandungannya. Aku berserah segala-galanya kepada yang Esa. Moga dipermudahkan isteri aku sepanjang proses melahirkan nanti. Moga aku dikurniakan anak yang sempurna mental dan fizikalnya. Cukup sifatnya dan cantik rupa parasnya. Di sini aku nak share sikit doa yang aku dapat dari beberapa site yang aku rasa elok sangat maknanya untuk diamalkan. Untuk isteri-isteri yang senasib dengan isteriku dan sang suami yang senasib dengan aku: selamat menyambut kelahiran cahaya mata. Rezeki dari Allah S.W.T yang tiada tolok bandingnya.

اللَّهُمَّ احْفَظْ وَلَدِيْ مَادَامَا فِيْ بَطْنِيْ وَاشْفِهِ وَأنْتَ شَافٍ لاَ شِفَاءَ إِلاَّ شِفَاؤُكَ

.لاَ يُغَادِرُ سَقَمًا

.اللَّهُمَّ صَوِّرْ فِيْ بَطْنِيْ صُوْرَةً حَسَنَةً وَثَبِّتْ قَلْبَهُ إِيْـمَانًا بِكً وَبِرَسُوْلِكَ

.اللَّهُمَّ أَخْرِجْهُ مِنْ بَطْنِيْ وَقْتَ وِلاَدَتِيْ سَهْلاً وَتَسْلِيْمًا

.اللَّهُمَّ اجْعَلْهُ صَحِيْحًا كَامِلاً وَعَاقِلاً حَاذِقًا عَالِـمًا عَامِلاً

اللَّهُمَّ طَوِّلْ عُمْرَهُ وَصَحِّحْ جَسَدَهُ وَحَسِّنْ خَلْقَهُ وَأفْصِحْ لِسَانَهُ وَأحْسِنْ صَوْتَهُ لِقِرَاءَةِ الْقُرْآنِ وَالْحَدِيْثِ بِبَرَكَةِ

.مُحَمَّدٍ صلى الله عليه وَسَلَّمَ

.وَالْحَمْدُلِلّهِ رَبِّ الْعَالَـمِيْنَ


Yang membawa maksud:

Ya Allah ,

peliharalah anakku selama ia berada di dalam kandunganku dan sihatkanlah dia, Engkaulah yang menyembuhkan, tidak ada penawar melainkan penawar-Mu, penawar yang tidak meninggalkan penyakit.

Ya Allah ,

Engkau perelokkanlah kejadiannya yang sempurna dan tetapkanlah hatinya agar beriman kepada-Mu dan kepada Rasul-Mu.

Ya Allah, zahirkanlah dia ke dunia dengan mudah dan selamat .

Ya Allah anugerahkanlah dia kesihatan yang sempurna, berakal dan bijaksana, alim dan beramal .

Ya Allah ,

panjangkanlah umurnya dalam ketaatan, sihatkanlah tubuh badannya dan indahkanlah akhlaknya, fasihkanlah lidahnya, perelokkanlah suaranya untuk membaca al-Quran dan hadis dengan berkat Nabi Muhamad s.a.w. dan segala puji bagi Allah Tuhan Semesta Alam.

Read more...

10 Model Perniagaan Internet


Ini merupakan sebuah link affiliate, berikut adalah petikan dari sales letter:

Anda berminat meneroka peluang perniagaan di internet?

Kini, semakin ramai rakyat Malaysia yang menjadikan internet sebagai salah satu sumber pendapatan sampingan yang lumayan. Anda pula bagaimana?

Tentunya anda pernah mendengar bahawa terdapat pelbagai kaedah menjana pendapatan dengan menggunakan komputer dan talian internet. Dan tahukah anda... sebenarnya terdapat pelbagai model dan jenis perniagaan internet yang boleh anda jalankan?

Soalnya, model perniagaan internet yang mana satukah paling ideal untuk anda?



Ramai yang buntu dan keliru untuk memulakan perniagaan internet kerana tidak cuba mempelajari asas perniagaan internet selain tidak memahami apakah sebenarnya yang dikatakan perniagaan internet itu.

Maka tidak hairanlah ramai yang masih tertanya-tanya atau tercari-cari model perniagaan apakah yang boleh mereka jalankan di internet!

Jadi, Jangan Berlengah Lagi... Download Segera!

Jangan biarkan lagi diri anda diselubungi kebuntuan dan kekeliruan!

"10 Model Perniagaan Internet Yang Popular, Berkesan Dan Menguntungkan!"

Dapatkan sekarang>>

Read more...

Upload Lagu Ke Dalam Blog

Friday, October 8, 2010


Salam blogging...

Hari ini aku tambah lagi satu widget dalam blog aku. Widget bunyi-bunyian. Yaa, blog aku kini sudah bersuara. Huhu... Ramai dah tau kan yang bermacam-macam bunyian yang kita boleh letak dalam blog. Terlalu banyak site-site yang menyediakan khidmat-khidmat alunan lagu di dalam internet hari ini. Terpulanglah kepada selera masing-masing untuk memilih. Setelah aku pusing-pusing, round-round aku dapat simpulkan ada 3 jenis site penyedia khidmat lagu:

1.Site yang menyediakan widget bersama-sama dengan lagu-lagu yang telah tersedia. Terpulang kepada kita untuk memilihnya.

2. Site yang menyediakan widget, tetapi tidak menyediakan lagu. So kita sendiri kena upload lagu yang kita kehendaki.

3. Site yang menyediakan widget, lagu dan pilihan untuk upload lagu sendiri.

Setiap daripada site-site tersebut mempunyai kelebihan dan kekurangan yang tersendiri. Aku tak berniat nak ulas panjang lebar pasal site-site ni semua. Tak kuasa aku. Cuma aku nak share dengan korang salah satu site yang aku pilih. Aku pilih khidmat dari DivShare. Sebabnya aku memilih khidmat DivShare adalah kerana ia menyediakan ruang untuk upload lagu pilihan kita sendiri. Kiranya ia adalah dalam kategori ke-2 yang aku bincangkan kat atas tadi. Bukanlah lagu yang aku nak tu best sangat pun tapi tak jumpa kat site-site lain. Ok cut the crab, bagi sape-sape yang berminat dengan kategori ke-2 tadi, jom tengok cara nak guna khidmat ni.

1. Mula-mula masuk le site DivShare.
2. Untuk guna khidmat site ni kita kena daftar email dulu untuk login.
3. Selepas login menggunakan alamat email, bolehlah update profil kita dulu dalam ruang my account. Lihat di bahagian header.
4. Kalau malas boleh terus ke ruangan upload, juga di bahagian header untuk terus upload lagu-lagu pilihan sendiri.
5. Dah siap upload klik bahagian embed untuk mendapatkan kod html yang boleh di salin ke dalam blog kita. Di bahagian ini juga kita boleh memilih dan membuat setting untuk permainan lagu tersebut.
6. Selain upload lagu kita juga boleh upload image, video dan document melalui site ini. semua ini boleh dibuat di bahagian dashboard.

Ok itu saja ulasan aku untuk kali ini. Selamat mencuba bagi yang berminat dan selamat mendengar alunan muzik dari blog aku. Yang ala-ala santai kat tepi pantai Hawai gitu. Aloha...

Read more...

Gengster Sekolah, Perpaduan Kaum

Monday, October 4, 2010

Alang-alang nak jadi gengster biarlah sampai jadi macam Denzel Washinton.


I

Hari ini baru aku mendengar satu cerita hangat di sekolah aku yang berlaku pada minggu lepas. Kejadian berlaku hari Khamis dan kebetulan aku mengambil CRK pada hari itu, hantar isteri aku ke Hospital Temerloh. Ada problem sikit dengan baby dalam kandungan. Tapi itu cerita lain lah. Yang aku nak kisahkan disini adalah kejadian 'serangan' dari bapa student ke atas salah seorang guru kat sekolah aku. Gempar katanya sekolah aku hari itu. Bapa student tu pulak datang ala-ala gengster nak cari cikgu ni, yang didakwa menghukum anaknya tanpa usul periksa. Nak jadi best lagi cerita, si bapa student ni merupakan 'orang kuat' sebuah parti politik (bukan melayu) yang presidentnya dah ala-ala nak berkuasa sampai mati. Baru-baru ini baru ada ura-ura nak letak jawatan. (boleh agakla sape kan?)

Alkisahnya kejadian bermula pada waktu PJ guru berkenaan. Si student tadi tak membawa pakaian yang sepatutnya. Ini bukan kali pertama, dah beberapa kali kena warning dah. So abis hanginla cikgu ni. Bila ditanya kenapa tak bawa baju, menjawab pulak dia dengan nada yang kurang ajar. (sorry to said la, budak ni memang aku pun ada baran sikit dengan dia, memang dah terkenal gakla budak ni kiranya di sekolah aku ni). Balik pada cerita tadi, kena dendala si student tadi. Dendanya: TEMPELENG. Pelempanggg... Ikutkan memang salah gakla tindakan cikgu tu kan.

Tapi yang dipertikaikan adalah cara si bapa tadi datang ke sekolah keesokkan harinya. Dahlah datang dengan cara ala-ala gengster dengan seorang kawannya (pun ala-ala gengster). Mengamuk-ngamuk di ofis bertanya: "cikgu mana pukul anak saya! Tarak kenal saya ka! Saya orang kuat *** (parti politik). Nanti saya mau kasi hantam sama dia." Untuk tidak mengeruhkan keadaan cikgu tadi tak muncul-muncul di ofis. Tindakan GPK Hem aku adalah menasihatkan si bapa membuat laporan polis. Dia siap minta maaf bagi pihak cikgu terbabit.

Setakat yang aku dengar hari ini si bapa dah buat laporan polis dan polis sudah pun mengambil keterangan dari kedua-dua pelajar dan guru terbabit. Yang aku risaukan kes ini akan berpanjangan sebab sekarang aku dengar si guru dah berura-ura nak memanjangkan perkara ini kepada sebuah lagi parti politik (yang memperjuangkan Melayu) kerana rupa-rupanya cikgu ini pun katanya bukan calang-calang orang dalam **** (parti politik Melayu tu la...) kuang kuang kuang...

II

Sekali imbas nampak kes di atas seperti membabitkan pertelingkahan antara kaum. Namun aku amat berharap ianya tidak berlarutan. Bercerita tentang hubungan kaum di negara kita, ini adalah kenyataan dan realitinya. Luaran nampak macam tiada apa-apa masalah tetapi bila kita telitikan, ketidak sefahaman dan perasaan curiga-mencurigai antara kaum sebenarnya memang wujud. Ini adalah cerita yang sensitif namun aku terpanggil untuk memberi sedikit ulasan dan pandangan aku. Lebih-ebih lagi kebelakangan ini kalau kita tinjau perkembangan politik negara kita memang agak hangat isu ini. Kes Pengetua sekolah yang dikatakan rasis, kes Namewee, kes mempertikaikan keistimewaan Melayu dan sebagainya. Aku rasa benda-benda ni macam bom jangka yang akan meletup bila-bila masa sahaja.

Aku belum dilahirkan ketika terjadi peristiwa 13 Mei tapi menurut orang tua aku, semua orang hidup dalam ketakutan pada ketika itu. Suasana memang agak tegang terutamanya di bandar-bandar. Semua orang termasuk aku berharap perkara seumpama itu tidak akan berlaku lagi. Namun apa jaminannya perkara-perkara sebegitu tidak akan berlaku lagi. Ditambah lagi sekarang ni muncul pulak NGO-NGO yang nak tunjuk hero kononnya merekalah pejuang bangsa dan sebagainya. Buat demonstrasi nak tunjuk kuasalah, ketuanan Melayulah apa lah...Opps dah termasuk ke cerita politik pulak ni...Aku peminat cerita politik jugak tapi bukan di sinilah ye...

U-turn balik. Aku tak nak bercerita tentang hubungan kaum dari perspektif politik, tapi dari perspektif dunia pendidikan. Cuba kita imbas sikit iklan Allahyarham Yasmin yang kisah interview budak sekolah rendah. Iklan tersebut memang menarik. Pada usia sebegitu memang tak terlintas pun di fikiran budak-budak itu tentang kaum. Cina ke, India ke, Melayu ke, semua kawan. Tapi bila sudah mula membesar ke peringkat sekolah menengah, mulalah muncul bibit-bibit ketidaksefahaman antara yang berlainan kaum. Di sekolah aku sekarang pun memang ketara sangat-sangat. Itu di dalam sekolah, bagaimana bila mereka ini di luar sekolah? Lepasan sekolah pula bagaimana?

Aku rasa sudah sampai masanya ada pihak yang meneliti perkara ini dengan serius. Maksud aku serius yang seseriusnya! Tiada yang tidak serius melainkan serius belaka. Pihak mana yang patut pikul tanggungjawab ni? Siapa lagi kalau bukan kerajaan. Mungkin inilah masanya mereka serius untuk membincangkan tentang SEKOLAH 1 ALIRAN. Ketepikan segala politiking, unsur-unsur ketidak telusan, korupsi dan sebagainya. Tunaikanlah tanggungjawab anda kepada rakyat...

Sampai ke mana perpaduan Bangsa Malaysia yang dicanang-canangkan ini?

Read more...

Pukau!!


Ini kejadian benar yang berlaku berkaitan dengan pukau. Tapi bukan terjadi pada aku (syukur Alhamdulillah) tapi pada adik aku sendiri. Lokasinya di hentian Sg Buloh PLUS (alah yang ada restoran jejambat tu) menghala ke KL. Aku yakin kejadian tersebut memang kes pukau kerana: 1- kejadian berlaku tengah hari buta di parking tempat open dan orang memang tengah ramai, 2- memang berlaku kehilangan duit tapi adik aku sedar hanya selepas mamat 2 ekor tu hilang dari pandangan dan 3- adik aku dengan selamba mengeluarkan duit dia yang ber'kepuk' di hadapan orang yang tak dikenali (biasanya dia tak akan buat macam tu).

Alkisahnya sebegini: Kami satu family baru balik dari kampung (Sungkai Perok) menziarahi Opah n siblings belah Abah aku di sana. 4 biji kereta semuanya. On the way balik kami singgah di Hentian Sg Buloh untuk RnR- refil n reboom. Aku terus menuju ke tandas untuk reboom. Yang lain aku agak terus menuju ke tempat makan untuk refil. Keluar je aku dari tandas aku tengok adik aku dah tercengang-cengang kat tepi kereta dia. Orang cakap macam ayam berak kapur. Mak aku, kakak aku dan abang ipar aku ada bersama-sama. Perkara pertama yang mak aku cakap dekat aku: "adik dah kena pukau! Duit dah lesap 500!"

"Camana pulak jadi gitu?" tanya aku.

"Masa awak masuk tandas tadi, adik nak masuk gak tapi kena tahan dengan 2 orang mamat arab. Mak dalam kereta, nampaklah salah sorang tu tepuk bahu adik. Tetiba je adiknya keluarkan duit. Ntah apa yang mamat tu cakap sampai adiknya berani keluarkan duit bukan main banyak dari dalam poketnya... Nasib baik Abd Din (abang ipar aku) cepat datang. Mamat arab tu terus je blah bila nampak Abg Din datang."

"Camana ni?" aku tanya adik aku.

"Camni, mula-mula mamat arab tu tepuk bahu adik, katanya nak tukar duit 10-10. Adik keluarlah duit adik dalam poket ni. Dalam poket masa tu semua duit 50-50, adalah dalam belas-belas keping. Dia cakap 'no, no, not this' sambil usik-usik duit 50-50. Adik tak perasan pun dia ada tarik duit tu ke tak. Ntah la, rasa macam dia buat silap mata je. Masa Abg Din datang tu diorang memang nak blah dah. Lepas tu baru adik terfikir apa pasal aku boleh keluar duit suka-suka je depan orang pulak? Lepas tu adik check duit memang dah shot. Shotnya kurang-kurang pun dalam 10 keping la..."

Aduyai dalam hati aku kata "memang dah kenala ni. Em nak buat macam mana. Mamat arab tu memang dah lesap ntah ke mana. Duit adik aku pun melayang RM500...

Moral of the story:

1. Jangan keluarkan duit depan orang yang tidak dikenali.
2. Sentiasa berhati-hati dengan orang yang tidak dikenali lebih-lebih lagi warga asing.
3. Bukan aku nak suruh korang jadi kurang ajar, tapi dalam dunia sekarang ditambah lagi dengan bermacam-macam cerita tipu sana tipu sini- eloklah kita tidak terlalu ramah dengan warga asing terutama yang belah-belah Africa or Timur Tengah tu.

Read more...

Bagaimana Download Video Dari Sebarang Laman

Sunday, October 3, 2010

Aku tak pasti kaedah ini diketahui umum atau tidak. Tapi ramai gak aku dengar orang dok bertanya kaedah nak download video dari youtube, nak download movie tanpa perlu register itu ini atau menjadi ahli itu ini. Ini kaedah yang aku rasa paling senang. Aku dapat dari cikgu IT sekolah aku. Kaedah menggunakan IDM yang disertakan dengan sistem 'patching' dia sekali. So skang tak payah nak pening-pening cari cara nak download video atau movie dari internet. Ikut aje step kat bawah ini:


1. Masuk laman 4shared, buat carian - idm + patch. Cari lah yang bersesuaian dan cepat didownload. Aku guna yang agak terkinilah aku rasa iaitu idm5.19 (pastikan idm yang disertakan bersama file patch). Ikut arahan untuk download ke komputer anda.

2. Setelah didownload cari file tersebut yang masih dalam bentuk 'compressed'. Biasanya akan terdapat 2 file yang didownload iaitu file manager untuk auto install bersama dengan file 'patch'. Kedua-dua file tersebut akan dimasukkan secara automatik ke dalam My Document/ Download/ Compressed. Buka file manager dan ikut arahan untuk auto install.

3. Siap auto install file manager IDM akan dimasukkan ke dalam sistem C komputer anda. Tengok di bahagian My Computer/ Local Disc (C)/ Program Files. Anda boleh nampak satu folder Internet Download Manager di situ. Haa dah nak siaplah maknanya tu.

4. langkah akhir adalah kembali ke My Document/ Download/ Compressed dan copy file 'patch' tadi dan pastekan ke My Computer/ Local Disc (C)/ Program Files/ Internet Download Manager.


5. Buka file 'patch' tersebut dan lakukan proses patching. Biasanya akan kedengaran macam musik filem suspen thriller semasa proses patching tersebut berjalan.

6. Done. Kini anda boleh mendownload sebarang video atau movie dari sebarang web yang dibenarkan.

Selamat mencuba.

Read more...

Binaan Kaabah I

Saturday, October 2, 2010


Kaabah merupakan kiblat bagi umat Islam di seluruh dunia bagi mengerjakan ibadat solat yang telah diwajibkan ke atas mereka. Bangunan Kabaah sebenarnya merupakan sebuah struktur batu yang berbentuk kiub dan ditutupi dengan kain baldu berwarna hitam. Bangunan Kabaah terletak betul-betul di tengah-tengah Masjidil Haram.

Kaabah berbentuk kiub dengan batu yang diperbuat dari marmar setebal 25 cm. Tinggi Kaabah adalah 15 m. Panjang di sebelah utara dari penjuru ke penjuru adalah 9.92 m, di sebelah barat adalah sepanjang 12.15 m, sebelah selatan sepanjang 6.5 m dan di sebelah timurnya sepanjang 11.85 m. Keempat-empat sudut bangunan Kaabah mempunyai nama yang tersendiri. Sudut-sudut ini telah dinamakan dengan rukun-rukun mengikut arah masing-masing:

1. Sudut sebelah utara: Rukun Iraqi (arah Iraq atau Mesopotamia)
2. Susut selatan: Rukun Yamani (arah Yamin)
3. Sudut barat: Rukun Syami (arah Syam atau Suriah)
4. Sudut timur: Rukun Aswad (arah Hajar Aswad atau batu hitam)

Pintu Kaabah terletak di sebelah utara. Ketinggiannya 2 m dari lantai dan lebarnya 1.7 m. Pintu tersebut telah diperbuat pada 1399 H dan menelan belanja 13, 420 Riyal dan menggunakan emas seberat 280 kg.Ianya disaluti dengan emas dan perak. Ada tangga yang boleh dibawa ke pintunya seperti tangga mimbar masjid tetapi tidak akan ditinggalkan dengan tetap. Tangga tersebut dibina daripada kayu yang dilapiskan dengan perak yang telah dihadiahkan oleh seorang raja Islam dari India. Tangga tersebut hanya akan diletakkan di hadapan pitu Kaabah apabila pintunya perlu dibuka sahaja. Pintu Kaabah akan dibuka apabila ada penziarah rasmi dan pertemuan besar yang diadakan tidak lebih dari 15 kali setahun. Bahagian dalam Kaabah akan dibersihkan dengan menggunakan air zam-zam oleh Khadimul Haramain atau pun wakilnya. Manakala dinding Kaabah akan dibersihkan dengan penyapu khas yang diperbuat daripada daun tamar dan direnjis dengan bau-bauan.

Gambar dari HALAQAH

Keterangan gambar:

1. Hajarul Aswad
2. Pintu Kaabah
3. Mizab atau Pancur Emas
4. Syazarwan (konkrit kaki kaabah)
5. Hijir Ismail
6. Multazam
7. Maqam Nabi Ibrahim a.s.
8. Rukun (penjuru) Hajarul Aswad
9. Rukun (penjuru)Yamani
10. Rukun (penjuru) Syami
11. Rukun Iraqi
12. Kiswah Kaabah
13. Garis Mula Tawaf

Read more...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

!

!

  © Blogger template On The Road for shamdisini.blogspot.com 2010

Back to TOP