Sahabat Tanpa Suara

Wordless Wednesday 4: Angkara Semut Yang Durjana...!

Wednesday, February 29, 2012

Read more...

Dekat Sangat Dah...

Friday, February 24, 2012

Sepanjang perjalanan aku dari tempat kerja ke rumah, sekurang-kurang 4 tempat yang aku lalui sedang dalam proses kerja-kerja pembaikan. Dari menampal lubang, membawa ke memasang lampu jalan, sehinggalah membesarkan jambatan... Wah aku rasa macam meriah sangat la plak... Meriah dengan jem...!

Bukanlah aku nak menidakkan jasa pihak yang berkenaan. Memang itu merupakan tanggungjawab mereka... Apa yang mereka lakukan pun adalah untuk kebaikan kita semua... Cuma yang agak menghairankan aku, kerja-kerja ni dilakukan hanya pada 'musim-musim' tertentu sahaja. Padahal salah satu kawasan tu, aku rasa dah hampir bertahun-tahun berlubangnya. Rim kereta aku tu kalau boleh bercakap, komfem-komfem dia menyumpah aku: "apasal la hari-hari tuan aku ni langgar lubang...! Sakit satu badan aku...!" Hua hua hua... Tapi takpelah, at least lepas ni dia tak kan menyumpah aku dah...!

Bila buka tv atau selak surat khabar pula, bermacam-macam bantuan dihulurkan sekarang ini... RM500 la, kedai 1M la, bantuan murid susah la dan macam-macam lagi la... Haa yang ini memang aku tak nak pertikaikan... Yup, kerajaan yang baik adalah kerajaan yang menjaga kebajikan rakyatnya. Dan aku juga amat berharap agar bantuan-bantuan tersebut dapat diteruskan lagi pada masa-masa hadapan... Dalam masa yang sama aku juga amat-amat berharap yang ianya bukanlah sekadar satu 'umpan'..! Aku harap mereka cukup sedar yang rakyat sekarang ini sudah semakin bijak menilai... Jadi tunjukkan yang anda benar-benar IKHLAS... Aku yakin semua rakyat Malaysia inginkan kerajaan yang BERTANGGUNGJAWAB, BERSIH dan MENJAGA KEBAJIKAN RAKYATnya...

Herm apa-apa pun aku dapat rasakan, sama seperti kebanyakkan rakyat Malaysia yang lain rasakan... Ya, musimnya sudah nak sampai... Dah dekat sangat dah... Bersedialah semua... Bersedialah kita semua untuk, MEMANGKAH...!

Eh gambar ni lagi erk... Har har saje jer... Tak sabar betul nak tengok dua nama besar ini ni berdebat... Please jangan beri alasan buang masa ke, tak berfaedah ke atau bukan budaya kita ke... Kerana aku yakin semua rakyat Malaysia sudah matang... Waima apa sekalipun hasil daripada debat tersebut, ia sepatutnya menambahbaik lagi sistem demokrasi di negara kita ini... Aku kira hasil debat tersebut juga sedikit sebanyak bakal memberi hint kepada rakyat jelata, siapa yang patut mereka undi... Samada untuk terus di bawah kerajaan yang sedia ada hari ini, atau pun...???

Read more...

Lawan...!

Sunday, February 19, 2012

Suatu pagi hari persekolahan...

Murid : Selamat sejahtera cikgu!

Cikgu : Sama-sama, duduk! Dengar sini baik-baik. Hari ini cikgu nak uji kamu semua tentang perkataan berlawan. Bila cikgu sebutkan perkataannya, kamu semua mesti menjawab dengan cepat, lawan bagi perkataan-perkataan itu, faham?

Murid : Faham, cikgu!

Cikgu : Saya tak mahu ada apa-apa gangguan.

Murid : (senyap)

Cikgu : Pandai!

Murid : Bodoh!

Cikgu : Tinggi!

Murid : Rendah!

Cikgu : Jauh!

Murid : Dekat!

Cikgu : Keadilan!

Murid : UMNO!

Cikgu : Salah!

Murid : Betul!

Cikgu : Bukan !

Murid : Ya

Cikgu : Bukan lah

Murid : Ya lah

Cikgu : Bodoh!

Murid : Pandai!

Cikgu : Bukan!

Murid : Ya!

Cikgu : Oh Tuhan!

Murid : Oh Hamba!

Cikgu : Dengar ini!

Murid : Taknak dengar!

Cikgu : Diam!

Murid : Bising!

Cikgu : Itu bukan pertanyaan, bodoh!

Murid : Ini ialah jawapan, pandai!

Cikgu : Mati aku!

Murid : Hidup kami!

Cikgu : Rotan baru tau!

Murid : Akar lama tak tau!

Cikgu : Malas aku ajar kamu!

Murid : Rajin kami belajar cikgu!

Cikgu : Kamu gila!

Murid : Kami siuman!

Cikgu : Cukup! Cukup!

Murid : Kurang! Kurang!

Cikgu : Sudah! Sudah!

Murid : Belum! Belum!

Cikgu : Mengapa kamu semua bodoh sangat?

Murid : Sebab saya seorang pandai!

Cikgu : Oh! Melawan!

Murid : Oh! Mengalah!

Cikgu : Kurang ajar!

Murid : Cukup ajar!

Cikgu : Habis aku!

Murid : Kekal kami!

Cikgu : O.K. Pelajaran sudah habis!

Murid : K.O. Pelajaran belum bermula!

Cikgu : Sudah, bodoh!

Murid : Belum, pandai!

Cikgu : Berdiri!

Murid : Duduk!

Cikgu : Saya kata UMNO salah!

Murid : Kami dengar KeADILan betul!

Cikgu : Bangang kamu ni!

Murid : Cerdik kami tu!

Cikgu : Rosak!

Murid : Baik!

Cikgu : Kamu semua ditahan tengah hari ini!

Murid : Dilepaskan tengah malam itu!

Cikgu : (Senyap dan mengambil buku-bukunya keluar.)

P/S: CSL vs LGE dah lepas dah, nak tunggu DSNR vs DSAI plak...
P/S2: Ini bukan post politik yer... Kebetulan jer...

Sumber Lawak: Facebook member...
Sumber Gambar: Sini>>

Read more...

Jangan Pandang Sebelah Mata...

Monday, February 13, 2012

Hari ini baru aku sedar yang aku telah melakukan satu lagi kesilapan. Ya bukan silap besar pun, malah tak mendatangkan kesan pun kepada sesiapa... Tetapi sebenarnya kesilapan tersebut merupakan kesilapan yang aku benci apabila ada orang melakukannya terhadap aku, tetapi hari ini aku yang telah melakukannya... Kepada anak murid aku sendiri... Wooppss...!

Alkisahnya:

Tahun lepas lebih kurang sebulan sebelum pelajar tingkatan 3 menghadapi peperiksaan PMR, aku mendapat jadual untuk mengajar kelas tingkatan 3, matapelajaran Pendidikan Seni Visual...! Ei apa daa... Seni Visual...? Setakat ini lukisan aku yang paling cantik aku pernah lukis pun adalah gambar orang lidi...! Toinnnggg...! Aku segera ke bilik GPK 1.

"Bos, Seni Visual tingkatan 3...? Apa saya nak ajar ni...? Saya tak pandai melukis pun bos...!"

Relaks je GPK 1 aku jawab:" Eh bukan mengajar PSV, tu dalam jadual jer... Sebenarnya diorang ni dah masuk minggu ulangkaji dah. Ko bukan mengajar PSV, tapi buat ulangkaji je dengan diorang. Bahan semua dah ada, ko cuma bagi diorang soalan dan bincang jawapan je..."

"Wo macam tu ke...? Beres bos..."

Mengikut jadual yang diberi aku masuk ke kelas. Subjek yang aku perlu bincangkan dengan mereka adalah subjek Matematik. Aku sebenarnya jarang sangat mengajar kelas menengah bawah (tingkatan 1-3) jadinya agak kekok juga pada permulaannya. Kena pulak kelas yang aku masuk ni agak ke belakang, jadi budak-budaknya pun boleh tahan la...

Segera menjadi perhatian aku adalah sekumpulan 5 orang pelajar yang duduk di belakang sekali. Memang menguji kesabaran aku diorang berlima ni. Di kala pelajar-pelajar lain nampak nak sangat belajar, diorang ni ambil sambil lewa. Terutamanya sorang yang aku target 'kepala' geng berlima ni. Setiap kali masuk ke kelas aku terpaksa menumpu lebih perhatian pada mereka berlima. Bila diberi amaran baru mereka senyap, cuma yang sorang ni betul-betul tak 'makan saman' punya budak...!

Dipendekkan cerita satu hari tu aku hilang sabar. Hem diorang ni memang mencabar harimau yang sedang menyorokkan kuku ni...! Apa lagi, merasalah amukan si Bongkok dari Gua Hantu...! Sorilah aku tak boleh cerita detail, nanti jadi bahan bukti naik mahkamah pulak... Har har... Akhir sekali aku sound direct je pelajar sorang ni:"kalau macam nilah perangai kamu, memang lingkuplah PMR kamu...! Lepas ni baik tak payah sambung tingkatan 4. Terus melepak tepi longkang jelah kamu ni...!" Perhh baran betul aku masa tu...

Kebetulan itu merupakan kelas terakhir aku bersama mereka. Minggu berikutnya PMR pun berlangsung dan aku tak jumpa pun dah pelajar tersebut... Sehinggalah pagi tadi...!

Pagi tadi aku terserempak dengan pelajar ni... Dari jauh aku nampak dia tersengih jer...

"Cikgu..." Dia menyapa aku dulu...

"Ha kamu... Hidup lagi (ayat biasa aku bila jumpa budak yang lama aku tak jumpa). Nak pergi mana ni? Kelas mana sekarang?"

"Nak ke makmal Fizik cikgu... Saya kelas 4 Jujur (aliran sains) sekarang..."

Dia minta diri sambil berlalu. Sopan sungguh aku nampak sekarang ni... Aku tak terkata apa-apa. Hanya mengiringi dia dengan pandangan kosong. Macam tak percaya jer aku, tapi itulah kenyataannya... Silap aku kali ini..! Aku percaya dalam hati budak tu mesti dengan bangga berkata:"Ha, tulah cikgu lain kali jangan pandang saya sebelah mata tau...!"

Kuang kuang kuang...

Gambar hiasan. Gambar member lama aku yang kini sudah berjaya di Hollywood. Dulu aku pun pandang sebelah mata gak kat mamat ni. Tak sangka sekarang dah jadi megastar pun kat sana... Hua hua hua...

Read more...

Punca Gaduh Dah Mai...

Monday, February 6, 2012


Hari cuti ni relax jer lepak-lepak kat rumah... Penat melepak layan internet pulak... Usha blog kengkawan... Tetiba terperasan pulak satu mesej dalam cbox aku: "auto blogwalking software... try now...?" Herm muncul balik benda ni. Suatu ketika dulu benda inilah yang menyebabkan dunia bloging hangat seketika. Aku terbaca macam-macam komen pasal software ni... Siap ada blogger yang bergaduh dan mengeluarkan kata-kata kesat sesama sendiri lagi...

Kes ni memang hot pada masa tu sehingga membabitkan blogger-blogger otai, aku tak mau sebut nama-nama mereka sebab kalau sebut disini mesti ada yang mengenali mereka... Erm aku rasa tak payahlah aku cerita panjang lebar pasal part tu, yang penting dah setel pun... Kini tup tup timbul balik iklan dia dalam cbox aku...

Korang semua tau tak pasal benda alah ni...? Ker korang pun ada guna ni...? Hee hee... Now let me make a confession, aku pernah menggunakan benda alah ni suatu ketika dulu. Woopss nanti dulu jangan terus bang aku kay...! Aku menggunakan software autoblog ni pada peringkat awal aku berblog. Masa tu memang agak jahil tentang blogging ni. Aku dapat offer dari shoutbox sama seperti sekarang ini. Memanglah umpan dia sedap, dapat backlink berpuluh-puluh sehari, malah kalau hari rajin tu boleh sampai beratus-ratus dapat visitor... Mana tak syoknya...! Memang berbaloi sangat dengan bayaran yang dikenakan...

Dan itulah yang menjadi punca ketidakpuasan hati ramai blogger. Yelah orang lain yang pakai manual bagai nak rak jelajah satu-satu blog dalam satu-satu masa. Bila autoblog ni, tak perlu bersusah payah, dalam masa setengah jam, mesej kita boleh reach out beratus-ratus blog... Dan kita tak tahu menahu langsung kandungan blog yang kita 'ziarahi' itu... Yang malangnya blogger yang menerima mesej kita tu ia-ialah ingat kita ada menziarahi mereka lalu dengan seronoknya mereka membalas 'ziarah' kita tu... Padahal... Haremmm...

Namun tak lama aku menggunakan software tu, mungkin dalam seminggu atau kurang kot. Dan tetiba jer benda ni jadi hot bila ada blogger yang mendedahkan benda ni. Siap sertakan link blogger-blogger yang menggunakan software ni lagi. Katanya mereka yang menggunakan software ni adalah blogger yang mementingkan diri sendiri, tidak menghormati blogger lain dan paling teruk, berniat untuk menipu dalam mendapatkan backlink... Ooppss aku apa lagi terus stop ajerla. Mujur bukan aku yang terkantoi...

Seriously, sampai ke hari ini aku dah tak pernah guna 'menatang' tu lagi dah. Jadi di kesempatan ini aku ingin memohon maaf kepada mana-mana blogger dan rakan-rakan yang pernah 'tertipu' dengan aku (walaupun jumlahnya tak ramai mana pun)... Sori ye kengkawan... From deed down inside of my heart... Bagi blogger yang masih menggunakannya, terpulanglah pada kalian... Mungkin kalian mempunyai alasan-alasan yang tersendiri... Aku sentiasa mengingatkan diri aku, yang aku berblog dengan tujuan untuk mencari KAWAN... Bukan mencari MUSUH... Peace yo...!

P/S: Ada mata PANDANG, ada telinga DENGAR, ada otak PAKAI...

Read more...

Aku Bunuh Kau...!

Friday, February 3, 2012


Aku dah tak tahan... Kesabaran aku ada batasnya... Sebelum ini aku halau kau dengan cara yang baik... Kau buat bodo...! Hilang sekejap, esok lusa kau datang balik...! Kau tahu tak yang kehadiran kau adalah amat-amat tidak dialukan... Malah membuatkan aku sekeluarga hidup dalam ketakutan... Seolah-olah berada dalam mimpi ngeri yang sering menghantui hidup...!

Subuh tadi kemarahan aku sudah sampai ke kemuncaknya. Dalam aku tengah 'mamai' menuju ke bilik air, kau landing betul-betul depan aku. Terkesima aku seketika, panik...! Mujur aku dapat mententeramkan diri... Aku sergah kau, tapi kau macam biasa, buat muka selamba jer... Malah kau usha pula aku dengan muka kau yang tanpa perasaan tu... Kau betul-betul mencabar kejantanan aku... Siap kau kali ni...!

Aku cuba mencari 'senjata', tiada yang sesuai di sekitar aku. Yang ada kain pengelap kaki... Bolehlah, keras juga tu... Aku hayut sekuat hati... PELEPAPPP!!! Mengelupur kau disitu, terputus 2... Ekor kau mengeletek... Kau sendiri mengeletek...! Perghhh meremang bulu roma aku. Tetiba timbul rasa belas dalam hati aku. Tapi tetiba juga aku mendengar bisikan: "SHOW NO MERCY...!" Serentak itu PELEPAPPP sekali lagi... Kau senyap, kaku di ceruk dinding...! Puas hati aku...

Tapi aku yakin esok lusa akan datang pulak sedara mara, puak kedarak kau yang sama spesis dengan kau akan untuk mengganggu aku dan keluarga aku lagi. Well, ini mesej yang aku nak sampaikan: "Selepas ini percayalah, aku akan lebih bersedia...! Just bring it...!"

/
/
/
/
/
/
/
/
/



Inilah rupa mangsa 'pembunuhan' pertama di rumah baru aku ini...
Sumber gambar: Sini>>

Agak-agaknya apalah hukum aku membunuh cicak tu kan... Ni sedikit potongan hadis yang aku jumpa:

Didalam “al Mu’jam al Ausath” milik Thabrani dari hadits Aisyah berkata,”Aku mendengar bahwa Rasulullah saw bersabda,”Barangsiapa yang membunuh cicak maka Allah akan menghapuskan tujuh kesalahan atasnya.

Satu lagi hadis:

Didalam shahih Muslim, Sunan Abu Daud dan Jami’ at Tirmidzi dari Abu Hurairoh berkata : Rasulullah saw bersabda,”Barangsiapa membunuh cicak maka pada awal pukulannya baginya ini dan itu satu kebaikan. Barangsiapa yang membunuhnya dalam pukulan kedua maka baginya ini dan itu satu kebaikan yang berbeda dengan yang pertama. Jika dia membunuhnya pada pukulan ketiga maka baginya ini dan itu kebaikan yang berbeza dengan yang kedua.

Sumber hadis: Sini>>

P/S: Ni pengakuan gentle dari aku: Aku memang geli geleman bila jumpa cicak... Biarlah lipas ke katak ke, aku boleh tahan lagi... Tapi cicak... Grrrr tolong nyah... Geli mak....

Read more...

Wordless Wednesday 3 - Permata Hatiku...

Wednesday, February 1, 2012




Read more...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

!

!

  © Blogger template On The Road for shamdisini.blogspot.com 2010

Back to TOP