Sahabat Tanpa Suara

Tarak Kualiti Punya Cikgu...!

Wednesday, March 14, 2012


Fuyyooo...! Ini memang betul-betul bikin panas...! Sekali gua SENNGGGAT baru dia tau...! Ini merupakan petikan dari Sinar Harian Online. Nak baca lebih lanjut klik sini>>

Ini berita dari siaran semalam sebenarnya, tapi baru tadi aku terbaca. Melalui FB member isteri aku. Sape yang mengeluarkan kenyataan tersebut? Datin Noor Azimah Abdul Rahim, Pengerusi Persatuan Ibu Bapa untuk Pendidikan Malaysia (PAGE)... Biasa dengar nama ni? Ala geng-geng yang beria-ia mempertahankan PPSMI tu... Well itu pendapat dioranglah kan...

Antara intipati kenyataannya adalah:

1. Pembelajaran di sekolah tidak mencukupi menyebabkan ibu bapa terpaksa menghantar anak-anaknya ke pusat tuisyen.

2. Mereka tidak menyalahkan guru, tetapi mengatakan yang kualiti guru sememangnya telah menurun kerana latihan yang mereka terima ketika di maktab/ universiti tidak mencukupi.

3. Jumlah pelajar di dalam sesebuah kelas yang ramai dan waktu pembelajaran yang singkat menyebabkan guru sukar untuk menumpukan perhatian kepada setiap pelajar...

4. Ekoran dari permasalahan di atas dan faktor ibu bapa yang terlalu inginkan kecemerlangan anak-anak mereka, maka mereka harus menghantar anak mereka ke pusat-pusat tuisyen...

Balasan dari kenyataan-kenyataan di atas pula (aku petik komen-komen Sinar Harian Online dan FB):

1. tugas saya:
setiausaha peperiksaan PMR
warden
guru tingkatan
ketua panitia pendidikan moral
ketua pentaksir lisan PMR
ketua pentaksir kerja kursus pendidikan moral SPM
guru penasihat ICT
guru penasihat Pengakap
guru penyelaras mentor mentee
guru penyelaras kecemerlangan akademik
guru penyelaras program guru muda

saya belum cerita lagi tentang menguruskan kursus, ceramah, majlis dll.

awak datang sini, ganti tugas saya seminggu, saya nak tengok awak boleh senyum atau tidak.


Aku: Naya cikgu ni kan...

2. penghinaan jenis apa plak ni...hampeh punya reporter.....agaknya dia pandai pun sebab belajar tuisyen dari tadika lg..ank sndiri lepas ni jgn antar sekolah, terus pi pusat tuisyen...!

Aku: Agak emosional komen ni...

3. Komen yang dibaca semuanya menjurus kepada kesibukan dan bebanan guru di sekolah masing-masing, namun harus diingat bahawa yang mengajar di pusat tuisyen pun guru sekolah jugak. Tidak sibukkah golongan guru ini sehinggakan ada masa menguruskan pusat tuisyen sedangkan ramai guru lain sibuk dengan itu dan ini...

Aku: Wah ni macam nak cari gaduh nih...!

4. Ini semua salah kerajaan! PRU 13 kita undi PR! Cikgu-cikgu semua naik gaji RM500 sebulan! Sape mao bagi wok!

Aku: Err tak tau nak komen camana... Ada gak orang komen cenggini...

Read more...

Hanya Kerana Wang...

Saturday, March 10, 2012

Firstly aku nak ucap selamat bercuti kepada semua rakan-rakan secawat, ooops sejawat... Enjoy the holiday ok, walaupun aku tahu ramai juga yang takkan menikmati sepenuhnya cuti tersebut. Sebagai contohnya orang rumah aku, minggu depan macam-macam plak program kat sekolahnya... Ucapan untuk orang rumah aku: Selamat bertugaslah yer... Jangan marah, heee...

Yang kedua nak ucap tahniah pada semua 1.4 juta penjawat awam, di atas pelarasan gaji yang kita dapat baru-baru ini... Syukur kepada Allah, terima kasih kepada kerajaan yang bertanggungjawab... Cuma harapnya kenaikan tersebut tak disertai pulak dengan kenaikan harga minyak, bil api, bil air, beras, tepung, gula bla bla... Secara peribadi aku merasa sedikit lega dengan pelarasan tersebut, at least terasa longgar sikit 'jerutan' kat leher ni, at least bolehlah aku 'bernafas' lega sedikit lepas neh...

Hari ini aku bukan nak bercerita pasal yang di atas, cuma aku nak share satu kisah benar... Cerita dari rakan-rakan: Hanya Kerana Wang... Al kisahnya:

Edy merupakan adik bongsu dari 3 beradik. Man merupakan abang kedua manakala abang sulung Syuk. Mereka bertiga mewarisi perniagaan emas dari orang tua mereka. Pusatnya di Kota Bharu Kelantan. Setelah perniagaan di sana bertambah maju dan menjadi semakin stabil, Syuk menghantar Man dan Edy untuk membuka cawangan baru di Pahang. Berhampiran tempat kerja aku. Berpunca dari satu dua urusan, aku dan rakan guru di sekolah aku berkawan dengan Edy...

Perniagaan emas memang merupakan perniagaan yang menguntungkan. Tak lama mereka berniaga, sudah nampak keuntungan yang dikecapi mereka. Alhamdulillah, aku dan rakan-rakan tumpang gembira tengok anak melayu berjaya dalam perniagaan emas, paling gembira bila dapat harga 'rakan-rakan'. Hee...

Tapi baru-baru ini aku dah tak nampak kelibat Edy di kedai tersebut. Yang ada hanya isteri Man. Man juga jarang kelihatan, kalau ada pun tak duduk di kaunter. Hanya di belakang kedai. Bahkan kedai tu sendiri pun dah macam nak tak nak blah jer dah... Banyak tutup dari buka dah...

Apabila aku bertanya kepada rakan guru aku neh (yang merupakan teman Edy yang paling rapat dikalangan kami), rupa-rupanya mereka telah 'pecah gu'... Edy telah membawa haluannya sendiri... Dengar cerita abang sulung mereka siap turun dari Kota Bharu untuk camput tangan, tapi tali yang terputus tidak dapat ditaut kembali... Masing-masing dah tak mau bertemu muka. Katanya kalau bertemu muka pun akan mencetuskan pergaduhan...

Dipendekkan cerita puncanya kerana cemburu akibat pendapatan yang diraih oleh si adik nampak lebih banyak dari si abang... Ditambah pula dengan 'adu domba' dari orang ketiga, menyebabkan benda yang kecil menjadi besar dan akhirnya menimbulkan permusuhan di antara dua beradik ini... Dan yang paling disesalkan adalah perniagaan melayu yang nampak berpotensi untuk maju di tengah-tengah perniagaan yang didominasikan oleh kaum lain (cina), menjadi 'hancur' gara-gara perkara kecil yang sepatutnya boleh diselesaikan jika masing-masing bersikap lebih berlapang dada dan tiada dengki mendengki... Aduyai donia donia...

P/S: Tak bolehkah kita ambil contoh kejayaan 3 beradik ini, yang bermula dengan modal RM2000 sahaja... Tetapi kini sudah memiliki jenama yang agak gah di Malaysia ini, KRU Production. Siap beranak pinak lagi syarikat mereka tu...

Read more...

Mengaku Bersalah...

Tuesday, March 6, 2012


ALOR SETAR, 6 Mac (Bernama) -- Seorang ustaz mengaku bersalah di Mahkamah Tinggi di sini hari ini terhadap tuduhan pilihan menyebabkan kematian pelajar Tahun Satu, Saiful Syazani Saiful Sopfidee, tahun lalu.

Hanif Mohd Ali, 28, mengaku melakukan perbuatan itu di bilik warden asrama putera Sekolah Rendah Agama Al-Furqan, Arau, Perlis pada 31 Mac 2011 antara 6 petang dan 12 tengah malam.

Dia didakwa mengikut Seksyen 304(a) Kanun Keseksaan kerana menyebabkan kematian dan jika sabit kesalahan boleh dihukum penjara sehingga 30 tahun.

Berita Lanjut>>

Tak tau aku nak ulas menda ni camana... Aku dengar pelbagai versi cerita ni yang gempar seMalaya kira-kira setahun yang lepas. Ada yang membela Ustaz berkenaan dengan cerita versi mereka, manakala kebanyakkannya mencerca dan terus menjatuhkan death sentence pada Ustaz ni (mengalahkan mahkamah pulak)... Ada pulak versi yang aku dengar ianya adalah tuduhan berat sebelah yang bermotifkan politik (aiya itu macam pun ada ka...?)

Waima apa sekalipun, yang pastinya satu nyawa telah melayang... Di tangan seorang yang sepatutnya memegang amanah untuk mendidiknya... Sadis... Dan sangat-sangat tragis... Tapi aku tak nakla keterlaluan membidas Ustaz ini. Dia pun dah mengaku bersalah... Kisah sebenarnya, hanya dia, arwah dan Allah yang tahu. Di sini dia bakal menerima hukuman dunia... Di 'sana' kelak... Herm jawab ler...

Sementelah pula, aku memikul tanggungjawab yang sama dengan Ustaz ini. Aku akui di awal masa aku menjadi guru, memang cepat je nak baran... Laju je naik tangan dan kaki... Sampai tahap aku terpaksa berdepan dengan seorang nenek, kerana cucunya fobia untuk datang kesekolah, gara-gara kena 'penampar jopun' dari aku... Herm mujur pun menjawab dalam bilik Pengetua jer, kalau dalam mahkamah...! Perghhh perpalih bak kata orang Pahang ni...

Dulu aku pernah beranggapan, lagi besar kesalahan budak, lagi keras aku patut 'bagi'... Dan semakin keras aku 'bagi', lagi cepat budak tu akan insaf... Well, it turns out to be: HAMPES...! Dan apa yang aku semakin sedar hari ini, kekerasan tak dapat pun menyelesaikan masalah... terutamanya masalah disiplin pelajar... Di depan kita mungkin dia takut, tapi itu tak bermakna dia akan meninggalkan salah lakunya apabila berada di belakang kita... Kalau kebetulan pun dia tidak lagi melakukan kesalahan tersebut, ianya bukanlah kerana takutkan kita, tidak langsung... Budak-budak zaman sekarang, mana takut apa... Kalau yang memang jenis 'hero' tu, polis pun diorang tak takut, ini pulak cikgu... Silap-silap cikgu pulak yang kena 'hayun'...

Makanya sekarang ini aku lebih menggunakan pendekatan yang toleransi. Sekadar menasihati... Kalau lebih-lebih sangat, bagi amaran. Langkah akhir, keluar surat saman... Biar Kaunselor atau Guru Disiplin yang take over... Bukan aku nak lepas tangan, tapi aku rasa kumpulan kauselor dan guru disiplin ini lebih berpengalaman dalam menangangi sebarang masalah disiplin pelajar. Dan kebiasaan mereka mengambil tindakan berlandaskan undang-undang yang sepatutnya. Di pihak aku, selain dapat mengelakkan STRESS, aku juga dapat mengelakkan tragedi... Tragedi aku memukul, ataupun aku yang terpukul... Hu hu...

P/S: Jangan main-main dengan budak sekarang neh, di tempat aku dah ada kes cikgu kena belasah dengan budak sekolah... Siap bapak budak tu lagi yang jadi kepalanya... Perghhh PERPALIH WEH...

Read more...

Bijak... Bijak...

Friday, March 2, 2012

Huh esok Sabtu, tapi kena sekolah gak... Sejak naik cuti Tahun Baru Cina yang lepas, ini merupakan Sabtu yang ke-4 aku bersekolah... Amboi lama bebenor dah tak rasa melepak lama-lama dihujung minggu... Tapi nak buat macamana kan...? Amanah yang dipikul untuk mendidik anak bangsa, harus aku galas dengan sebaik mungkin... Fuh poyo jer...

Tadi aku round-round blog sahabat terserempak dengan posting yang satu ni. Membuatkan aku tersengih sepanjang membacanya... Herm kalau aku jumpa budak-budak yang menjawab soalan macam ini, memang terasa nak sekeh jer kepala sorang-sorang (tapi tentulah aku tak buat)... Gilo apo nak sekeh kepala anak orang... Tapi cuba korang bayangkan korang jumpa jawapan-jawapan yang sebegini, apa korang nak buat...?









Kredit:Tak usah Risau>>

Read more...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

!

!

  © Blogger template On The Road for shamdisini.blogspot.com 2010

Back to TOP