Sahabat Tanpa Suara

Bagaimana Untuk Menjimatkan Elektrik...

Wednesday, June 8, 2011


Entry sebelum ini aku bercerita tentang kenaikan tarif elektrik. Bagaimana akhirnya yang paling terkesan dengan kenaikan tersebut adalah kita, PENGGUNA... Namun jika difikirkan balik tiada apa-apa yang mampu kita lakukan untuk membuatkan pihak yang terbabit untuk menurunkan tarif. Jadi apa yang boleh kita lakukan...? Bersabar ajelah... Sampai masa kita 'switch' je apa yang patut...

Tapi dalam masa yang sama bolehlah kita amalkan beberapa petua dan amalan untuk kita mengurangkan penggunaan tenaga dan perbelanjaan bil elektrik...

1. Padamkan peralatan elektrik atau lampu, jika tidak digunakan
Jika anda tidak menggunakan sebarang peralatan elektrik buat jangka masa yang panjang, sila padamkan dan cabut palamnya daripada suis. Peralatan yang berada dalam mod siap sedia atau pengecas bateri yang dipasang masih menggunakan sejumlah tenaga yang kecil.

2. Gunakan lampu neon berkecekapan tenaga
Gunakanlah lampu neon atau floresen kerana ianya menggunakan tenaga dua pertiga kurang daripada lampu pijar dan dapat bertahan enam hingga 10 kali lebih lama. Lampu ini juga kurang menghasilkan haba.

3. Gunakan mentol watt lebih rendah
Daripada menggunakan mentol 100-watt, anda mungkin memerlukan hanya mentol 60 watt untuk beberapa bilik dan ruang di rumah anda.

4. Gunakan peti sejuk anda dengan bijak
Biarkan makanan yang dimasak sejuk terlebih dahulu sebelum menyimpannya ke dalam peti sejuk dan rancang simpanan makanan dan bahan mentah anda dengan bijak dan efisien kerana peti sejuk yang terlebih muatan akan menggunakan lebih banyak tenaga. Juga pastikan peti sejuk ditempatkan sekurang-kurangnya 4 inci daripada dinding untuk mengelakkan motor peti sejuk anda rosak.

5. Optimumkan penggunaan mesin basuh anda
Basuh pakaian anda menggunakan air paip biasa dan basuhlah dalam kuantiti yang banyak. Apabila anda ingin membasuh sedikit pakaian, pilihlah tetapan yang bersesuaian dengan kuantiti pakaian anda pada mesin basuh. Cuba jemur pakaian anda seperti biasa daripada menggunakan mesin pengering yang tidak cekap tenaga.

6. Selenggara unit pendingin hawa anda
Bersihkan penapis udara pada pendingin hawa anda kerana penapis yang terlalu kotor menggunakan lebih banyak tenaga untuk beroperasi. Tetapkan suhu pendingin hawa di antara 22 hingga 26 darjah Celsius untuk keselesaan yang optimum.

7. Sejukkan rumah anda dengan mengurangkan haba dalaman
Selain daripada memadamkan peralatan elektrik mahupun lampu yang tidak digunakan, anda juga boleh menggunakan langsir bagi menapis sinaran matahari secara langsung ke dalam rumah anda. Apabila memasak, pastikan pengaliran udara dengan betul agar haba tidak mengalir ke ruang lain di rumah anda.

8. Ganti peralatan elektrik yang lama
Peralatan elektrik yang baru menggunakan kurang tenaga berbanding yang lama. Sebagai contoh, peti sejuk yand berada di pasaran kini menggunakan kurang 40 peratus tenaga berbanding model peti sejuk 10 tahun dahulu.

9. Semak Kecekapan Tenaga pada Peralatan Elektrik
Jika anda merancang untuk membeli peti sejuk baru, pastikan anda membuat perbandingan kecekapan tenaga pada model-model peti sejuk pilihan anda. Penilaian Kecekapan Tenaga diperkenalkan oleh Suruhanjaya Tenaga pada 2005, bertujuan memberikan informasi kepada pengguna dengan menggunakan sistem kedudukan melalui bintang berdasarkan kecekapan tenaga sesuatu model peralatan elektrik tersebut. Ianya dinilai dengan satu bintang bagi tidak cekap sehingga lima bintang bagi paling cekap tenaga.

10. Pilih 'Star Energy'
Begitu juga ketika memilih komputer atau peralatan komputer, anda boleh memilih jenama dan model yang memaparkan logo Star Energy. Peralatan ini telah memenuhi garis panduan kecekapan tenaga yang telah ditetapkan oleh Agensi Perlindungan Alam Sekitar dan Jabatan Tenaga Amerika Syarikat.

Sumber: TNB...

13 comments:

a kl citizen June 8, 2011 at 6:06 PM  

kena pakai lilin je kut... lagi kurang penggunaan elektrik

delarocha June 8, 2011 at 6:58 PM  

duk umah sewa bujang ok lagi..
bil naik kongsi dengan 7 org.. huhu

ummiross June 8, 2011 at 8:40 PM  

bagus petua ni Sham, kita cubalah mana2 yang termampu...

Papa Mifz June 8, 2011 at 8:49 PM  

tips yg membantu cikgu....boleh di amalkan nih...

Cikgu Jang .. June 8, 2011 at 10:54 PM  

mula2 je mboh le buat gitu, lama kelamaan ....kembali cam tabiat biase...

kelibat June 9, 2011 at 3:45 AM  

tip ni hampir semua orang tau, tapi time nak buatnye- susah

Abhamz June 9, 2011 at 4:16 AM  

salam, tips yang bagus dari pakar...

..::SangRatoo::.. June 9, 2011 at 10:04 AM  

saya "LIKE" entry ini..tq sham for the info :)

bunga June 9, 2011 at 11:59 AM  

pakai pellita je la..haha

Sz June 9, 2011 at 2:04 PM  

sekarang ni malam2 rumah saya dah kurang meriah ngan lampu... klu tak dah macam raya!
banyak terpaksa ditutup...eheheh

S..U..D..@..I..S June 9, 2011 at 3:25 PM  

naik tarif letrik , paparkan cara jimat letrik..lawak2

siti murni June 9, 2011 at 10:17 PM  

terima kasih kerana berkongsi...tips2 yang sangat berguna..sesuai dengan waktunya...

wahida June 15, 2011 at 4:03 PM  

aku semenjak elektrik naik ni, terus aku rajin gosok baju 5 helai sekaligus..kalau tak, hari2 aku gosok baju..huhu...

Post a Comment

Ha sekarang korang boley komen...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

!

!

  © Blogger template On The Road for shamdisini.blogspot.com 2010

Back to TOP