Sahabat Tanpa Suara

Hanya Pinjaman...

Friday, January 9, 2015

Assalamualaikum...

Kadang-kadang aku merasa rindu... Aku rindu untuk 'bersuara'... Aku rindu untuk berbual-bual... Berbual-bual dengan orang rumah... Melayan bualan anak-anak... Berbual dengan adik beradik mak bapak... Berbual dengan rakan-rakan, sembang pasal masalah dunia, politik dan sukan...

Aku ingat ketika belajar di universiti dahulu, antara perangai pelik aku dengan rakan-rakan baik adalah kami suka bercakap sambil bertempik... Kami akan bercakap dengan nada yang kuat, tertaki-taki sesama sendiri... Sehingga kadang-kadang datang rakan dari bilik-bilik sebelah, kehairanan sambil bertanya adakah kami sedang bergaduh... Padahal borak-borak kosong jer... Sengal betul...!

Keluarga aku jenis yang kuat berborak juga... Kebiasaannya jika semua adik beradik balik ke rumah orang tua ketika hujung minggu, meja makan adalah tempat kami berborak-borak... Kadang-kadang selesai makan boleh sampai berjam kami lepak di meja makan... Sampai tangan keras dengan sisa-sisa makanan, malas nak bangun basuh... Tapi sekarang aku banyak jadi tukang senyum dan tukang angguk sahaja...

Kadang-kadang pula aku rindu akan bau-bauan... Aku rindu bauan CK aku... Aku rindu bauan Nina Richi wife aku... Aku rindu bau talkum Pureen anak-anak aku... Bau-bau makanan jangan ceritalah... Herm bila teringat bau gulai tempoyak patin mak aku, atau daging masak pindang kak long aku, perghhh perut yang kenyang boleh lapar balik dibuatnya... Tapi yang baiknya pula aku dah tak perlu lagi menutup hidung ketika membuang sampah... Atau merungut akan bau busuk tahik si Syafi yang bertakung dalam pampersnya itu... Huhuhu... 

Dan kadang-kadang aku rindu nak menyanyi... Ketika memandu aku suka melayan radio, menyanyi bersama-sama dengan lagu yang diputarkan oleh deejay... Aku jenis yang sukakan semua kategori lagu, tak kira genre apa... Rock kapak, balada, dangdut, raggea boleh belaka... Dari rock keras Metalicca aku layan, sampailah ke lagu Siti Nurhaliza... Besar kesilapanku besar lagi keegoanmu... Huh layan gak lagu tu kan... Hee3...

Kalau korang nak tau ketika di universiti, nickname aku adalah Song... Diberi oleh seorang senior ketika minggu orientasi... Puncanya sebab dia dengar aku menyanyi di dalam bilik air... Lagu yang didendangkan: Enggan dari Fauziah Latiff... Pergghh ganas tak aku...? Ganas tak...?

Tapi itu dahulu, ketika aku 'sihat'... Terkadang timbul gak persoalan, mengapa nasib aku sebegini, timbul rasa sedih, terkilan... Tapi cepat-cepat aku sedar, tarik nafas dalam-dalam... Akui dan terimalah hakikatnya... Suara aku ini hanya pinjaman... Hidup aku ini hanya pinjaman... Dunia ini hanya pinjaman... Tiada yang kekal disini... Suatu masa nanti semua akan dipulangkan... Hatta nyawa pun perlu dipulangkan... Sebelum dibangkitkan kembali di alam yang kekal abadi... 

Dan di sana esok insha Allah, dengan izinNya kita akan kembali sempurna... Kita akan dapat kembali apa yang kita inginkan... Malah kita boleh dapat apa yang kita tak dapat ketika disini... Bahkan mungkin lebih lagi... Ye lebih lagi, lebih dari yang kita impikan, lebih dari yang mampu kita bayangkan... Tapi semuanya dengan 1 syarat: BEKALAN yang mencukupi...


14 comments:

Ujie January 9, 2015 at 11:37 AM  

'ganas'nya! lagu Enggan..hahahaa

InsyaAllah bro, tiap kesabaran ada ganjaran hebat di sana. Saya pun sedang bersabar menanti kurniaan Allah, berbelas thn sudah. Hidup dlm ujian, akan buat kita lebih dekat dgn Allah..itu yg sepatutnya. :)

zarul farhana January 9, 2015 at 1:07 PM  

insyallah.. harap semuanya kembali pulih sedia kala..
Allah bg ujian bermakna dia sayang kita...

insan marhaen January 9, 2015 at 3:58 PM  

Antara lagu yang paling saya suka dengar dulu ialah Antara 2 Cinta - the Zikr.

Antara liriknya ialah;

... apa yang ada jarang disyukuri
apa yang tiada sering di risaukan...

Sekarang suka dengar lagu Ebiet G Ade. Antaranya Untuk Kita Renungkan.

... Kita mesti telanjang dan benar-benar bersih
suci lahir dan di dalam batin...

Umi Nazrah January 9, 2015 at 4:09 PM  

bila diuji, terasa kerdilnya diri kita. siapalah kita jika dibandingkan dengan Allah Yang Maha Berkuasa....

Dunia Zumal January 9, 2015 at 8:40 PM  

Setiap sesuatu yang berlaku pasti ada hikmahnya tersendiri... Moga bro Sham terus tabah dalam menghadapinya...

At-Tarmizi January 9, 2015 at 10:40 PM  

Salam kenal daripada saya =)

semoga bro Sham terus tabah =)

seronoknyermelukis

Chekgu BaniHassim January 10, 2015 at 11:22 AM  

Salam Sham...
tabah dan sabar jalan terbaik.
musibah yg dtg ujian dari Dia...

sentiasa bermohon agar semuanya kembali seperti biasa...

suka nyanyikan koleksi lagu2 yg diminati dulu2 tu mcm sama dgn pe-el saya...
karoks dalam kereta tu biasa dah...hehe

hmmm, boleh sy tau ke Sham sakit ape? kalau tak keberatan...

Nur Inani January 11, 2015 at 12:22 PM  

allah uji tanda Dia sayang. doa banyak banyak :D

ewanthology January 12, 2015 at 12:23 AM  

muka macho, tapi nyanyi lagu..... herm,,, memang betul lah ungkapan 'dalam hati ada taman' :-)

NzA January 12, 2015 at 7:10 PM  

InsyaAllah...di sana tempat yg kekal abadi.....setiap org akan lalui saat2 kematian tapi xtau bila dan bagaimana.....tiba2 rasa diri ini terlalu kerdil.....huhuhu.

Puan Kutu January 13, 2015 at 4:26 AM  

lagu enggan,kesilapanku keegoaanmu..mmg ganas!hakhak..

mmg semua hanya pinjaman.Insyaallah walau diduga didunia sekarang,byk yg lebih baik didunia yg kekal nti..:)

Najib Ariyan January 13, 2015 at 12:37 PM  

tak sihat ker?? maaf tak begitu mengikuti blog ni... sedang sakit apa yer?

eMMe January 21, 2015 at 2:59 PM  

Bro Sham jangan la sedih... jgn la salah kan nasib sendiri... Kita dah dipilih oleh Allah swt... Ada hikmah sebalik tu semua...

aizamia3 January 23, 2015 at 3:13 PM  

Tersenyum ai dengan lagu Enggan tu.. sedikit terkesan di hati satu ketika dulu.. sekarang, no hurt feeling.. hehehe..

Post a Comment

Ha sekarang korang boley komen...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

!

!

  © Blogger template On The Road for shamdisini.blogspot.com 2010

Back to TOP