Sahabat Tanpa Suara

Flashback Part 1: Bermula Sebuah Tragedi...

Thursday, November 20, 2014

Assalamualaikum...

Perghhh tajuk memang gempak tak hengat punya, tragedi tu...Ngeh3... Tapi hakikatnya ini sememangnya satu tragedi dalam hidup aku... Manakan aku sangka semua ini boleh terjadi kat aku... Bila aku kenang-kenangkan balik sebenarnya sudah lama benda ini aktif cuma sikap aku yang selalu acuh tak acuh tentang kesihatan menyebabkan ianya dikesan oleh perubatan pada tahap yang sudah agak lewat... Well what to do, itik menyudula kan... So bagi korang semua, jangan sesekali mengabaikan kesihatan anda... Adik-adik abam-abam yang MEROKOK, anda berisiko TINGGI... BEWARE... BE SO AWARE...

Pertengahan 2013...

Aku mula menyedari yang jeritan aku kurang 'power'... Biasalah, aku ni cikgu bengkel, budak-budak aku ni sememangnya perlukan jeritan baru diorang boleh bergerak... Satu lagi aku mula perasan apabila aku menyanyi (memang hobi aku melalak ketika memandu) aku dah tak boleh 'tarik' lagu tinggi... Padahal sebelum-sebelum ni memang feveret aku lagu-lagu rock kapak... Tapi aku fikir aku merokok dan mungkin perkara biasa jer ni... Esok-esok ok lah tu...

Awal 2014...

Aku bertukar tempat kerja... Jika Sebelum ini jarak tempat kerja sekitar 35km kini meningkat lebih sekali ganda menjadi 76km jaraknya... Namun sebagai penjawat awam aku akur... 'Saya Yang Menurut Perintah'... Nak buat macam mana... Subjek pengajaran masih sama, so aku maintain 'menjerit' ketika mengajar... Kini aku mula perasaan yang suara aku mula menyerak... Serak-serak basah macam Ramli Sarip... Sekali lagi aku fikir: aku merokok, kuat menjerit dan sekarang perlu travel jauh untuk ke tempat kerja; so ini mungkin perkara biasa dan sementara sahaja... Esok-esok ok lah tu...

Pertengahan 2014...

Suara aku semakin serak... Jeritan aku mulai terhad... Aku perasan apabila aku bertugas sebagai 'pelaung' untuk Kejohanan Olahraga Sekolah... Aduh seksa betul rasanya... Baru aku rasa nak risau, lama dah suara aku serak ni... Baru ada rasa nak jumpa doktor... Tapi tak pergi-pergi jugak... Harapan ianya sementara dan akan pulih dengan sendiri... Meanwhile, rokok still on... Hampeh betul...!

Ramadhan 2014...

Suara tetap serak, tiada tanda-tanda nak pulih... Tapi waktu di sekolah aku sudah kurang menjerit, al maklum bulan puasa, budak budak pun dah jadi 'baik'... Setan kena tambat katakan... Namun aku masih dengan sikap degil bodo aku, malas nak jumpa doktor, fikiranku ianya akan sembuh lepas raya nanti... Satu perkara yang baik adalah, akhirnya aku berjaya juga berhenti merokok... Pada waktu siang sahaja... Huhu...

Syawal 2014...

Aku beraya dengan suara yang serak... Tapi sesekali rasa macam seksi pulak... Tak tahu lagi yang nyawa semakin terancam... Sehinggalah di minggu terakhir Syawal, aku tak tahu dari mana datangnya kesedaran untuk aku berjumpa dengan doktor... Aku ke hospital, menurut doktor tekak aku ok tapi dia tak dapat tengok jauh ke dalam kerana hanya doktor pakar yang mampu dan mempunyai peralatan yang lengkap untuk memeriksa ke dalam tekak... Lalu aku diberi tarikh untuk temujanji dengan pakar... Bulan 11, 2014...

Penghujung Ogos 2014...

Aku mula resah, serak suaraku tak berkurangan malah bertambah teruk... Nak tunggu temujanji bulan 11, aku rasa harus hilang terus suara aku nanti... Setelah berbincang dengan isteri, aku nekad untuk berjumpa dengan dengan pakar swasta... Maka di suatu pagi yang tenang, kami bergerak menuju ke Hospital Sentosa Pekeliling... Jeng3...

***** End of Part 1 *****

p/s: Agak-agak apa terjadi kepada Sham ketika pertemuannya dengan pakar di Hospital Sentosa...? Apa pula reaksi Sham dan isterinya setelah mengetahui keputusan pemeriksaan doktor pakar tersebut...? Jangan lupa untuk mengetahuinya dalam Flashback Part 2: OMG... OMG...

p/s: Perghhh baik punya promo... Kalau korang tak layan lagi tak taula...








8 comments:

ewanthology November 20, 2014 at 1:44 PM  

baca intro pun dah teruja ni....

Ngah,  November 20, 2014 at 2:51 PM  

Ramadhan 2014 still smoking? ??...??

NzA November 20, 2014 at 9:21 PM  

lama xsinggah sini, tiba2 baca kisah suspen.....berdebar2 pulak akak rasa...xsabar nk tahu kisah selanjutnya...moga dipermudahkan....

Kakzakie Purvit December 11, 2014 at 10:47 AM  

Kakak kena baca ini sebab dah terjumpa yg part 2. Ok nak ke part 2 pulak..

zarul farhana December 30, 2014 at 10:27 AM  

oo dh lama la rasanya...
bnda2 cm ni kn kdg2 kita rasa perkara biasa.

aizamia3 January 21, 2015 at 2:04 PM  

saya dah baca part 5 tapi nak mula dari part 1 balik baru faham situasi sebenar.

Unknown February 22, 2015 at 2:17 AM  

baca blog cik sham bg sedikit kekuatan pada sy..sy juga cancer survivor. diagnose as bc stage 2. umur 19. nice blog. :)

Post a Comment

Ha sekarang korang boley komen...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
My Ping in TotalPing.com

!

!

  © Blogger template On The Road for shamdisini.blogspot.com 2010

Back to TOP