Sahabat Tanpa Suara

Flashback Part 2: OMG...! OMG...!

Thursday, December 11, 2014


Assalamualaikum...

Tak sangka aku rupanya ada gak yang tertunggu-tunggu kemunculan Flashback Part 2... Bukan sorang bukan 2 orang tapi lebihlah (kalau 3 orang pun kira lebih gak kan)... Maknanya mereka bukan setakat seronok membaca cerita aku tapi beronok-ronok sebenarnya (curi lawak Johan sikit)... Ngeh3... Ok cut the crap, jom tengok apa cerita Part 2 ni... Sebelum tu bagi sesiapa yang miss Part 1 boleh tengok kat sini>> Flashback Part 1: Bermula Sebuah Tragedi...

Tarikhnya 25 Ogos 2014, pagi itu hujan renyai-renyai, aku ingat sangat-sangat... Sepanjang perjalanan ke Hospital Sentosa KL suasana tenang-tenang sahaja... Tapi hati aku tak setenang keadaan sekeliling... Perasaan aku bercampur baur; berdebar ada, kecut perut ada... Agak-agak apa yang ada dalam tekak aku ni...Suara aku rasa semacam bertambah tenat... Ops lupa nak bagitau, hari itu aku sudah seminggu bebas dari tobacco... This time, for real man...

Selepas mendaftar aku dibawa ke bilik doktor Vijay, pakar ENT...

"Apa khabar...? Ada apa boleh saya bantu...?" Waa sopan je doktor menyapa aku... Muka nampak brutal tapi rupanya baik...

"Suara takdela doc, serak dah lama sangat..." balas aku...

"Takpe-takpe... Mari kita check dulu ye..." Doktor Vijay menjalankan pemeriksaan biasa... Menyuluh ke dalam tekak, menjolok dengan batang aiskrim tu bla bla... Tiada apa yang dikesan, katanya perlu tengok sehingga ke dalaman tekak dan perlukan peralatan khas... Lalu dia mengarahkan jururawatnya mengeluarkan peralatan... Sementara menunggu jururawat menyiapkan peralatan, doktor bertanya beberapa soalan berkaitan masalah suara aku... Benda biasalah yang ditanya, sejak bila serak, sakit ke tak, merokok ke tak bla bla... Pada hari itu baru aku tahu yang pemeriksaan yang dijalankan untuk memeriksa ke dalam tekak dipanggil sebagai endoscopic test... Menggunakan kamera endoscope, fiber optik berwayar panjang yang dimasukkan melalui lubang hidung; kamera akan memperlihatkan apa yang ada dibahagian dalam tekak kita...

Dihadapan aku adalah tv 24 inci yang memperlihatkan isi tekak aku... Aku tak faham pun apa yang aku nampak tapi reaksi dari doktor Vijay memang membuatkan aku terkesima...

"Oh my god... Oh my god...!" Itu perkataan yang terpacul dari mulutnya... Kemudian dia terdiam, dia merenung aku tanpa berkata apa-apa... Kemudian dia merenung pula isteri aku di sebelah kirinya... Senyap juga...

"Ah pehal pulak doktor india ni...? Bikin saspender betul...!" Hati aku memang dah dup dap dup dap... Sori aku nak sebut tapi memang masa tu aku ada rasa testikel aku rasa seperti tersedut kedalam perut... Memang sangat-sangat mendebarkan (kalaulah korang boleh rasakan)...

Tiba-tiba doktor Vijay bersuara:"You mahu tau apa yang menganggu suara you...? Ianya adalah satu ketumbuhan... Ketumbuhan yang melekat di pita suara u... Pita suara u sekarang dah tak dapat berfungsi dengan sempurna... Sebab itu suara u serak..." Sambil dia berkata begitu dia menunjukkan apa yang tertera di skrin tv... Dia menerangkan yang mana pita suara, yang mana salur nafas, yang mana ketumbuhan bla-bla...

Aku paner, korang tau apa paner tu...? Orang Pahang cakap paner ni kira macam fikiran di awang-awangan, antara sedar atau tidak... KETUMBUHAN...???!!! WTH...! Macam tak logik langsung...! Aku... Aku yang hero ini ada ketumbuhan dalam tekak... Ketumbuhan biasa jer ni... Mustahil merbahaya... Rilek... Rileks Sham rileks... Takde apa-apa... Aku cuba menenangkan diri...

"So doc, ketumbuhan merbahaya ke...?" Tanya aku pada doktor Vijay...

"Pray for the best, prepare for the worst..." Kata doktor Vijay... "U tau kan setiap ketumbuhan biasanya akan dikaitkan dengan kanser... Tapi I takkan katakan yang ianya 100% kanser... Ada beberapa prosedur yang u kena buat sebelum kita boleh sahkan yang ianya adalah kanser... Memang ada kemungkinan-kemungkinan yang lain... Mungkin pupaloma, mungkin tibi... But if its not cancer, lepas ni u kena prays alot... Syukur sama tuhan Allah, and most important- quit smoking...!"

"Right now, u kena buat ct scan... Kita nak tengok ada tak ketumbuhan-ketumbuhan lain yang mungkin telah merebak ke bahagian anggota-anggota badan yang lain... Next u kena biopsi, dari biopsi nanti baru kita boleh pastikan jenis ketumbuhan apakah yang mengganggu suara u itu..."

Doktor Vijay mencadangkan supaya ct scan dibuat serta merta memandangkan ianya sangat-sangat penting untuk mengetahui adakah sebarang ketumbuhan lain yang ada di bahagian lain anggota badan aku... Manakala untuk biopsi pula katanya boleh dibuat pada kemudian hari kerana ia membabitkan pembedahan dan aku perlu dimasukkan ke wad dan perlu menjalani beberapa prosedur lain untuk pembedahan... Selain itu doktor Vijay juga memberi pilihan kepada aku samada untuk membuat biopsi di hospitalnya atau pun ke hospital kerajaan sahaja memandang kos untuk pembedahan biopsi memakan belanja ribuan ringgit juga... Memandangkan aku adalah penjawat awam so why not pergi je ke hospital kerajaan dengan menggunakan GL... Tapi perlu diingat ianya perlu DISEGERAKAN...

Dipendekkan cerita aku menjalani ct scan disitu juga pada hari itu juga... Keputusan pun diketahui hari itu juga... Fuh memang lega giler bila keputusannya CLEAR... Tiada sebarang ketumbuhan lain yang dikesan di anggota-anggota badan yang lain... Tapi bila keluar bil, nah kau - RM500 plus-plus... Tu dia hammek kau...!

Keluar dari hospital aku tak berkata apa-apa... Isteri aku juga diam seribu bahasa... Masing-masing bermain dengan fikiran masing-masing... Aku tak tahu apa yang isteri aku fikirkan tapi aku, aku masih cuba meyakinkan yang ketumbuhan tersebut adalah biasa-biasa aje... MUSTAHIl... TAK MUNGKIN aku diserang kanser... Nehi, nehi, nehi... Mana mungkin...

Sampai di rumah baru isteri aku bersuara:

"Bang, kita periksa hospital lain bang... kita kena cari second opinion... Kita pergi hospital kerajaan bang..."

Pendek je aku jawab:"Boleh..."

***** End of Part 2 *****



Petikan Part 3: 2 Weeks of Sorrow...

"Aku menangis teresak-esak... Seumur hidup aku dan seingat aku ini kali kedua aku menangis sekuat ini... Kali pertama ketika dilibas oleh abah aku dengan getah paip sebab memecahkan cermin tingkap jiran (arghh itu cerita lama, jangan tanyalah macam mana boleh jadi)... Itupun ketika aku masih sekolah rendah... Aku memang tak boleh terima hakikat ini...! Macam-macam persoalan bermain: Kenapa aku...? Apa dosa aku...? Apa yang telah aku buat...? Aku bukan orang jahat...! Aku bukan minum arak...! Aku tak pernah menganiaya orang...! Kenapa...???!!! Kenapa???!!!..."

p/s: Jangan lupa terus folow cerita ni ek... Publish next week, insha Allah... Flashback Part 3: 2 Weeks of Sorrow...  

13 comments:

Kakzakie Purvit December 11, 2014 at 10:54 AM  

Sesak nafas kakak baca apa lagi isteri Sham dan Sham sendiri yg menanggungnya... Cuma yg agak terkilan lamanya kalau nak tunggu keputusan pihak kerajaan kena tunggu november sedangkan masa tu baru Ogos. Nasib baik Sham ambil langkah cepat.

Harap kakak dpt mengikuti post seterusnya.

Bertabahlah..

ewanthology December 11, 2014 at 11:31 AM  

Ikut sama berdebar debar baca...

Ngah,  December 11, 2014 at 11:42 AM  

Amboi!!!...saspen nyer cerita...

Najib Ariyan Ali Basha December 11, 2014 at 4:08 PM  

rajin betul dia menulis... bagus bukak ebook ni biar laris sikit...

Unknown December 11, 2014 at 6:24 PM  

tetiba kuar ayaq mataku...

Unknown December 11, 2014 at 6:53 PM  

kirim salm pd isteri yg sangt hebat..tabah n cekal..sentiasa disisi...dia memang isteri yg hebat..

kakrose December 12, 2014 at 9:38 AM  

KY baca pun dah berderai airmata..
bertabahlah Sham dengan ujian ini..

Unknown December 12, 2014 at 10:41 PM  

Smg sham trus tabah & trus berdoa. Kem slm kt isteri sham yg 'kuat' tu. Klu sy mungkin x sekuat dia.......

arzmoha December 13, 2014 at 12:13 PM  

Sham saya singgah sini. Terus terang saya katakan. Saya yang baca pun tersentak, terpana. Apatah lagi yang dilalui oleh Sham.

Semoga Allah mengurniakan sesuatu yang lebih baik diatas ujian ini.

king December 15, 2014 at 3:18 AM  

Sabar song..ada hikmah dlm segala ketentuan Allah..moga dipermudahkan segala urusan..

OKje December 19, 2014 at 7:09 AM  

Pandai ek bagi org saspender hihi....
Sham moga Allah memberikan kemudahan dlm setiap ujian dan dugaan yg dia bagi yer

zarul farhana December 30, 2014 at 10:19 AM  

ya allah.. kalau saya ditempat bila dgr berita cm ni.. tak tahu mcm mna..

eMMe January 21, 2015 at 3:10 PM  

Alhamdulillah.. Isteri bro baik dan memahami mu...

Post a Comment

Ha sekarang korang boley komen...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
My Ping in TotalPing.com

!

!

  © Blogger template On The Road for shamdisini.blogspot.com 2010

Back to TOP