Sahabat Tanpa Suara

Salam Lebaran

Thursday, September 9, 2010


Maka hari ini genaplah hari ke-30 semua ummat berpuasa. Tibalah sudah hari yang dinanti-nantikan. Besok dah tak payah nak menahan lapar dahaga dah. Rasa lapar je boleh mencekik; rasa dahaga boleh menogak terus. Macam-macam ada besok - ketupat, lemang, rendang (feveret ni), serunding, air bandung, air siren (sirap + oren), air gas berbotol-botol... Wah meriah sungguh perut di hari raya ini... Kalau masa kecik-kecik dulu time inilah masa yang paling sesuai untuk menge'pau' orang-orang kampung. Zaman aku kecik dulu dapat 50 sen satu rumah dah kira orait lah tu. Hasilnya tau ke mana? Apa lagi pergi main 'tikam' la kat kedai Marry...

*************************************************************************************

Suatu Kisah Di Pagi Raya

Pada pagi suatu raya seorang bapa duduk termenung di tepi rumah. Anak lelakinya menghampiri dan menegurnya. Lalu bapanya bertanya sesuatu kepada anaknya. Dijawab oleh anaknya. Ditanya lagi perkara yang sama, dijawab dengan jawapan yang sama oleh anaknya. Ditanya lagi oleh bapanya dengan hal sama, lalu si anak berkata dengan nada yang tinggi: "ayah ni tak dengar ke buat-buat tak dengar!!!" Lalu si ayah mengeluarkan diari arwah isterinya lalu memberi anak membaca diari tersebut. Si anak lalu membaca diari arwah ibu. Kisah yang dicatatkan oleh arwah ibunya adalah berkenaan dengan keletahnya semasa kecil yang bertanya soalan yang sama berulang-ulang kali kepada bapanya. Namun dek kasih sayang bapanya, dijawab pertanyaan anaknya tanpa rasa jemu atau pun marah. Segera si anak menyedari kesilapannya lalu memohon ampun kepada bapanya.

Haa tau kisah apa tak? Ala iklan Raya Petronas 2008. Yang 'burung murai tu'... Gentle aku cakaplah, aku memang sebak tiap kali tengok iklan ni. Lebih-lebih lagi anak aku sekarang ini yang dah nak masuk 3 tahun dah mula menyoal macam budak dalam iklan tu. Tanya benda yang sama berulang-ulang. Kadang-kadang baran gak aku tapi nak buat macam mana kan. Layan jela. Berbalik kepada kisah dalam iklan tadi, bagi aku moral of the story: sentiasa ingat kepada orang tua. Jangan derhaka. Walaupun minta ampun bukan setakat di hari raya sahaja, tetapi ambilah keberkatan Syawal untuk memohon keampunan dan minta dihalalkan segala makan minum kita yang telah ditanggung oleh mereka selama mereka membesarkan kita...

*************************************************************************************

Sedih Meninggalkan Ramadhan, Gembira Menyambut Syawal.

Apa pun kisahnya Syawal tetap merupakan bulan kemenangan bagi seluruh ummat Islam yang telah berkorban dan beribadah dengan penuh kekusyukan dan keinsafan sepanjang Ramadhan yang lalu. Perasaan sedih seharusnya ada kerana terpaksa meninggalkan bulan yang penuh dengan keberkatan ini. Apatah lagi jika mengenangkan mungkin ini merupakan Ramadhan yang terakhir untuk kita. Namun jika dipanjangkan umur dapatlah kita berjumpa lagi dengan Ramadhan ke 1432 Hijrah pula. Dan Syawal pula haruslah disambut dengan penuh kesyukuran. Cukuplah menyambutnya dengan sambutan yang paling sederhana. Sederhana dari segi hiasan, pakaian, makanan dan sebagainya. Bukan apa, sebulan kita dah 'berpuasa' dari segi segala-gala hal. Tiba hari raya hilang semua yang kita 'puasa'kan selama sebulan itu- rugikan.


Dari aku sekeluarga kepada semua yang membaca post ini: Salam lebaran, maaf zahir batin, selamat hari raya, semoga bergembira bersama oarang-orang yang tercinta...

0 comments:

Post a Comment

Ha sekarang korang boley komen...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

!

!

  © Blogger template On The Road for shamdisini.blogspot.com 2010

Back to TOP