Sahabat Tanpa Suara

Sepetang Di Cameron Highlands

Saturday, September 18, 2010


Kelmarin kami berkonvoi ke Cameron Highlands. Bukan melawat sesiapa pun. Saje jalan-jalan. Kami ikut jalan Sg Koyan- Pos Betau- Ringlet. Ini kali ke-2 aku menggunakan jalan tersebut. Yang pertama dalam bulan 6 yang lepas. Pada masa itu ada sebahagian jalan berhampiran Ringlet masih belum ditar sepenuhnya. Kali ini keseluruhan jalan sudah siap ditar. Kecuali di bahagian selepas Pos Betau terdapat sedikit lencongan akibat tanah runtuh. Masa keseluruhan perjalanan cuma 2 jam setengah. Berbanding ketika aku menggunakan jalan Batang Kali- Tapah- Cameron, perjalanan menggunakan laluan itu mengambil masa hampir 4 jam. Kalau aku bawa kereta macam orang gila pun bolehlah sampai dalam 3 jam lebih-lebih sikit. So, sekarang orang-orang Pahang dah ada laluan sendiri untuk ke Cameron Highlands. Berbanding sebelum ini yang terpaksa menempuh negeri Perak atau Kelantan dulu kalau nak ke sana.


Fuh, seperti biasa Cameron memang sentiasa menggamit memori aku. Untuk pengetahuan korang, Cameron tempat pertama aku diposting sebagai guru pada tahun 2005. Pada 2009 aku telah ditukarkan ke Raub atas kapasiti opsyen aku. Sebenarnya aku budget nak duduk lama kat Cameron. Aku rasa ianya memang sesuai dengan jiwa aku. Tenang, hijau, sejuk... Tapi dah takde rezeki, nak buat macamana.


Jalan punya jalan, boleh pulak terserempak dengan Abg Man. Cikgu sekolah lama aku merangkap tuan rumah sewa aku masa kat Cameron dulu. Dapatlah sembang-sembang kejap. Tapi nak lama-lama tak dapatlah sebab bawa family. Sorilah Abg Man, nanti ada masa kita sembang lagi. Lagipun lepas ni mungkin lebih keraplah kami naik Cameron sebab jalan pun dah cantik sangat dah.


3 tempat sahaja kami singgah. Selepas jamak Zohor dengan Asar di masjid Tanah Rata, kami terus ke pasar malam di Brinchang. Tapi tak lama di sana sebab hujan. Aku bawa pulak ke Arked Peladang. On the way balik kami singgah di Bharat Tea pekena teh Cameron. Pukul 6.30 kami gerak dan sempat jamak Maghrib dan Isyak di Masjid Sg Koyan.

0 comments:

Post a Comment

Ha sekarang korang boley komen...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

!

!

  © Blogger template On The Road for shamdisini.blogspot.com 2010

Back to TOP