Sahabat Tanpa Suara

Bagaimana Membuat Bom Asap

Saturday, July 17, 2010


Anda perlukan gimik untuk persembahan? Atau saje nak bikin gembak? Atau saja nak mencuba sesuatu yang belum pernah anda buat yang menyeronokkan? Mari kita cuba buat bom asap. Simple saja caranya dengan syarat memiliki semua bahan yang diperlukan.

Bahan-bahan:
1. Garam pottasium nitrate (KNO3), boleh didapti di kedai-kedai baja atau kedai menjual bahan-bahan kimia.(segenggam)
2. Gula.(segenggam)
3. Madu.(2 sudu besar)
4. Air .(40ml)
5. Aluminium foil
6. Bunga api (sebagai pencetus api)

Cara-cara
# Panaskan garam, gula, madu dan air di dalam periuk.
# Kacau selama 10 minit sehingga campuran tadi berbuku-buku.
# Genggam campuran tadi sehingga menjadi bentuk dol (macam roti canai sebelum ditebar la)
# Balut dengan aluminium foil.
# Cucukkan bunga api dan cucuh.
# Lari jauh-jauh dan tengok hasil ciptaan anda.

Kini anda boleh berbangga kerana anda dah boleh buat sesuatu yang hebat. Syabas...

4 comments:

Ungku Najib September 12, 2012 at 8:36 PM  

boleh ke nak beli bahan kimia macam tu je?

Anonymous,  July 5, 2013 at 4:46 PM  

baik aku gne kno3 wat RDX or dinamit.. lg senang

luqman danish December 7, 2013 at 1:40 AM  

macam mana kalau x guna kno3

Post a Comment

Ha sekarang korang boley komen...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

!

!

  © Blogger template On The Road for shamdisini.blogspot.com 2010

Back to TOP