Sahabat Tanpa Suara

Manusia Agung

Thursday, July 29, 2010

"Dan tidak kami (Allah) utuskan kamu (wahai Muhammad) melainkan untuk menjadi rahmat bagi sekelian alam" Surah Al-Anbiya ayat 107.

Nabi Muhammad SAW dilahirkan di Makkah pada hari Isnin 12 Rabiulawal (20 April 571M).Ibu baginda, iaitu Aminah binti Wahb, adalah anak perempuan kepada Wahb bin Abdul Manaf dari keluarga Zahrah. Ayahnya, Abdullah, ialah anak kepada Abdul Muthalib. Keturunannya bersusur galur dari Nabi Ismail, anak kepada Nabi Ibrahim kira-kira dalam keturunan keempat puluh. Ayahnya telah meninggal sebelum kelahiran baginda. Sementara ibunya meninggal ketika baginda berusia kira-kira enam tahun, menjadikannya seorang anak yatim. Menurut tradisi keluarga atasan Mekah, baginda telah dipelihara oleh seorang ibu angkat(ibu susu:-wanita yang menyusukan baginda) yang bernama Halimahtus Sa'adiah di kampung halamannya di pergunungan selama beberapa tahun. Dalam tahun-tahun itu, baginda telah dibawa ke Makkah untuk mengunjungi ibunya. Setelah ibunya meninggal, baginda dijaga oleh datuknya, Abdul Muthalib. Apabila datuknya meninggal, baginda dijaga oleh bapa saudaranya, Abu Talib. Ketika inilah baginda sering kali membantu mengembala kambing-kambing bapa saudaranya di sekitar Mekah dan kerap menemani bapa saudaranya dalam urusan perdagangan ke Syam (Syria). Sejak kecil,baginda tidak pernah menyembah berhala dan tidak pernah terlibat dengan kehidupan sosial arab jahiliyyah yang merosakkan dan penuh kekufuran.

Kewafatan Baginda pada 632M merupakan peristiwa yang paling menyedihkan pada ketika itu sehinggakan Saidina Umar mengugut untuk membunuh orang yang menyampaikan berita tersebut sehinggalah ditenangkan oleh seorang lagi sahabat iaitu Saidina Abu Bakar. Benar kata-kata Saidina Abu Bakar yang Nabi Muhammad tetap seorang manusia dan sebagai manusia Baginda tetap tidak akan terlepas dari 'maut'. Apa yang tinggal kini adalah sunah-sunah dan hadis-hadis Baginda yang menjadi pedoman dan pembimbing kita untuk menuju ke arah kehidupan yang sejahtera di dunia dan akhirat. Pesan Baginda "tidak akan sesat seseorang itu selagi ianya mengikut dua perkara ini iaitu Al-Quran dan Hadis".

Apa yang saya cuba lakukan disini adalah mengumpul sebanyak mungkin maklumat-maklumat berkaitan Baginda, perawakan, keperibadian, rupa paras dan apa saja yang berkaitan dengan Baginda. Dengan cara ini mungkin kita dapat mengenal Baginda dengan lebih dekat. Menambahkan kecintaan kita kepada Baginda kerana sesuangguhnya Bagindalah Manusia Agung ciptaan Allah yang tiada galang gantinya.

0 comments:

Post a Comment

Ha sekarang korang boley komen...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

!

!

  © Blogger template On The Road for shamdisini.blogspot.com 2010

Back to TOP