Sahabat Tanpa Suara

Siapa Selain Kita?

Monday, July 5, 2010

Baru-baru ini saya ada terbaca soal jawab agama bersama tokoh agama yang tak asing lagi di negara kita ini iaitu Dato' Dr Haron Din. Pertanyaan berkaitan dengan hidupan lain selain dari manusia, samada wujud atau pun tidak? Bagaimanakah kehidupannya jika ada? Dimana pula penempatannya dan sebagainya. Berikut adalah sebahagian dari jawapan beliau:

Di dalam al-Quranulkarim, Surah Luqman ayat 10, firman Allah (mafhumnya):" Ia menciptakan langit dengan tidak bertiang sebagaimana yang kamu melihatnya; dan Ia mengadakan di bumi gunung-ganang yang menetapkan supaya bumi itu tidak menghayun-hayunkan kamu; dan Ia biakkan padanya berbagai jenis binatang. Dan Kami menurunkan hujan dari langit, lalu Kami tumbuhkan berbagai jenis tanaman yang memberi manfaat."

Ayat ini menceritakan mengenai makhluk di bumi. Disebut dalam ayat di atas dalam bahasa Arab disebut perkataan 'baththa' yang bermaksud menyelerakkan atau menghambur atau menabur ke merata-rata tempat. Allah juga menyebut perkataan 'daabbah' yang bermaksud makhluk yang hidup melata, berjalan atau merayap di atas muka bumi dari jenis manusia, haiwan, serangga dan sebagainya.

Dalam Surah as-Syuura pula Allah berfirman (mafhumnya):" Dan di antara tanda-tanda kekuasaan-Nya ialah kejadian langit dan bumi serta segala yang Ia biakkan pada kedua-duanya daripada makhluk-makhluk yang melata; dan Ia Maha Kuasa menghimpunkan mereka semuanya apabila Ia kehendakinya (melakukannya)."

Kedua-dua ayat dia atas menceritakan perihal makhluk yang melata (daabbah), ada di bumi termasuk padanya manusia, dan ayat yang sama digunakan untuk makhluk melata (daabbah), yang dihambur atau diserakkan atau ditaburkan di antara langit dan bumi. Ini memberi petunjuk ada makhluk alam manusia, berakal, berdaging dan berdarah, di planet-planet yang berjauhan, berada di langit-langit dan juga di bumi. Allah mengulang ayat ini beberapa kali dengan merujuk kepada makhluk yang dirujukkan kepada istilah dalam bahasa Arab iaitu 'Man'. Ianya merujuk kepada makhluk-makhluk yang berakal yang tidak saja berada di atas muka bumi ini. Wallahua'lam...

Kita tidak bersendirian di alam semesta ciptaan Allah ini...

0 comments:

Post a Comment

Ha sekarang korang boley komen...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
My Ping in TotalPing.com

!

!

  © Blogger template On The Road for shamdisini.blogspot.com 2010

Back to TOP