Sahabat Tanpa Suara

Inglourious Basterds

Sunday, August 22, 2010

Malam tadi aku baru berpeluang menonton filem ni. Payah nak eja tajuk dia tapi Inglourious Basterds adalah nama bagi sekumpulan tentera yahudi yang mengganas di Jerman semasa perang dunia ke-2. Aku tahu cerita ni dah hampir setahun di pawagam cuma pada masa tu aku tak berkesempatan langsung nak menonton. Apa yang membuat aku tertarik pasal ceritanya: yang pertama standardla- aku ni peminat Brat Pitt. Kedua sebab ada agenda yahudi dalam cerita ni. Aku nak tengok apa yang nak dipropagandakan oleh yahudi melalui pengarah dia Quentin Tarantino.



Overall, aku boleh bagi thumb up untuk cerita ni. Setelah aku cuba ketepikan agenda 'keyahudian' dalam cerita ni, aku cuba menonton cerita ni melalui sisi kisah yang penuh psicko, kelakar dalam aksi stail Tarantino. Permulaan cerita dah buat aku berdebar. Cara Kolonel Hans Landa yang dilakonkan Christoph Waltz menyoal jawab petani berkenaan keluarga yahudi yang disembunyikan memang beshht. Memang psicko gile petani tu jadinya. Nangis-nangis mamat tu.

Harapan untuk tengok Brat Pitt mengangkat senapang menembak musuh-musuh Jerman tak kesampaian kerana sememangnya takde pun aksi tembak-menembak yang melibatkan Pitt. Keganasan Pitt sebagai Lef. Alda the Apache hanya pada 'kehebatan' beliau mengelar dahi askar Jerman dengan cop kaki 4 Nazi.

Tapi yela, cerita pun agenda yahudi, mestilah puak dia yang menang. Kisah ini berakhir dengan Hitler dan semua orang-orang kanannya mati dalam panggung ditembak oleh dua orang askar yahudi. Di samping itu juga kematian semua askar-askar Jerman itu juga adalah hasil balas dendam seorang gadis yahudi yang berdendam selama 4 tahun dengan Kol. Hans Landa.


Tapi bagi aku hero sebenar dalam cerita ni adalah Kol. Hans Landa. Seorang Pegawai Nazi yang cukup brilliant, tahu banyak bahasa, sangat licik dan sentiasa dapat menghidu pergerakan musuh. Cuma yang failnya, di pengakhiran cerita rupa-rupanya dia pun pengkhianat bangsa dengan membuat deal yang bukan-bukan dengan kerajaan US. Aku bayangkan dan cuba mengiktirafkan cerita ni sampai ke peringkat Lef. Alda the Apache ditangkap di panggung wayang itu sahaja. Seharusnya pada ketika itu Kol. Landa terus bawa dia berjumpa Hitler dan terus kena bang! bang! Habis cerita.

0 comments:

Post a Comment

Ha sekarang korang boley komen...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

!

!

  © Blogger template On The Road for shamdisini.blogspot.com 2010

Back to TOP