Sahabat Tanpa Suara

Keracunan Di Bulan Ramadhan

Wednesday, August 25, 2010

Aku terdengar tadi tentang kes keracunan di bulan Ramadhan ini. Ada 13 kes dilaporkan dan antara punca utama keracunan tersebut adalah disebabkan makanan yang basi atau rosak. Ketua Pengarah Kesihatan, Tan Sri Dr Mohd Ismail Merican melaporkan perkara tersebut. 7 daripada kes-kes tersebut membabitkan makanan dari pasar ramadhan.

Aku bukan nak mengata peniaga-peniaga pasar ramadhan ni, tapi aku sendiri pernah terkena sebenarnya. Nampak macam sedap je lauknya. Tapi bila berbuka, basi. Bayangkanlah, kita dah seharian berlapar ni, tetiba nak berbuka dapat pulak juadah yang macam. Tak 'hangin' ke satu badan. Aku tak kata semua peniaga tak jujur macam tu. Mungkin kebetulah hari itu aku kurang bernasib baik. Tapi tak dinafikan sebenarnya memang wujud peniaga-peniaga yang sebegini.

Dalam otak dia kerja nak untung je. Sampai sanggup menipu dengan cara begitu. Adalah mustahil kalau mereka katakan yang mereka tak sedar makanan tu dah rosak atau basi. Point dia makanan semalam yang tak terjual, janganlah dijualkan pula pada hari ini. Kalau tak basi pun ke'fresh'nes dia dah tak ada.

Lagi satu yang aku agak tak berpuas hati adalah sesetengah peniaga tu terlalu berkira. Contohnya masa menyenduk lauk, bukan main dia sukatnya. Kalau terlebih isi, siap sanggup korek balik tu. Aduyai, di bulan-bulan puasa apalah salahnya kita berniaga sambil beramal sikit. Aku yakin kalau peniaga tu tak berkira sangat, Isyallah pelanggan dia pasti bertambah ramai. Malah Allah akan memurahkan lagi rezekinya. Kepada para pelanggan pulak, mari kita bersatu. Kalau jumpa peniaga-peniaga macam ni, kita boikot je diorang. Banyak lagi gerai-gerai lain yang kita boleh pergi.

Apa-apa pun disini aku nak ucapkan syabas dan tahniah pada brother Baharin. Tokeh murtabak pasar ramadhan tempat aku. Steadyla bro, lu punya murtabak memang takleh lawan punya... Murtabak ayam dua!!!

Gambar hiasan. P.S: Pasar Ramadhan bukan tempat untuk target nak naik haji.

2 comments:

sz | m.s.s August 25, 2010 at 10:50 PM  

salam kenal en sham!
nmpknnya murtabak di sini saiznya secara automatik mengecil bila raMadan tiba...huhuhuhu

Sham August 26, 2010 at 10:13 PM  

hemm tu punca dia sebab tokeh dia nak naik haji ujung tahun nie..hua hua...

Post a Comment

Ha sekarang korang boley komen...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

!

!

  © Blogger template On The Road for shamdisini.blogspot.com 2010

Back to TOP