Sahabat Tanpa Suara

Pakaian Rasulullah

Sunday, August 15, 2010

Rasulullah S.A.W diriwayatkan suka mengenakan pakaian dinamakan gamis (perkataan Arab yang bermaksud kemeja). Ada juga riwayat yang mengatakan Baginda gemar memakai hibarah (sejenis pakaian dari negara Yaman). Pilihan warna yang digemari Baginda selain putih adalah merah, hijau dan hitam. Berikut sebahagian hadis yang meriwayatkan cara pemakaian Baginda Rasulullah S.A.W:

Ummu Salamah meriwayatkan, maksudnya: "pakaian yang paling digemari oleh Rasulullah S.A.W adalah pakaian gamis."
[Riwayat Tirmidzi dan Abu Dawud]

Anas Bin Malik meriwayatkan, maksudnya:" Pakaian yang paling disukai Rasulullah S.A.W adalah hibarah (jenis pakaian yang berasal dari negara Yaman)."
[Riwayat Tirmidzi, Bukhari, Muslim, Abu Dawud, Nasa'i dan Ahmad]

Ibnu Abbas meriwayatkan bahawa Rasulullah S.A.W bersabda, maksudnya:" Hendaklah kalian mengenakan pakaian berwarna putih; orang-orang yang masih hidup di antara kalian, hendaklah mengenakan pakaian berwarna putih. Dan orang-orang yang telah meninggal dunia, hendaklah dikafani dengan kain yang berwarna putih. Sungguh, pakaian berwarna putih itu merupakan bahagian pakaian yang paling baik bagi kalian."
[Riwayat Tirmidzi, Abu Dawud, Ibnu Majah dan Ahmad]

Bara' Bin Azib meriwayatkan, maksudnya:" Saya tidak pernah melihat seorang pun yang lebih baik ketika mengenakan pakaian berwarna merah daripada Rasulullah S.A.W. Hujung rambut Baginda tergerai menyentuh bahu Baginda."
[Riwayat Tirmidzi, Bukhari, Muslim, Nasa'i, Abu Dawud dan Ahmad.

Abu Ramtsah meriwayatkan, maksudnya:" Saya pernah melihat Nabi S.A.W mengenakan dua helai pakaian berwarna hijau."
[Riwayat Tirmidzi, Nasa'i dan Ahmad]

Aishah meriwayatkan, maksudnya:" Pada suatu pagi Rasulullah S.A.W keluar dengan mengenakan pakaian yang diperbuat dari bulu-bulu berwarna hitam."
[Riwayat Tirmidzi, Muslim dan Ahmad]

0 comments:

Post a Comment

Ha sekarang korang boley komen...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
My Ping in TotalPing.com

!

!

  © Blogger template On The Road for shamdisini.blogspot.com 2010

Back to TOP