Sahabat Tanpa Suara

Awan Labels

Thursday, November 11, 2010


Salam blogging...

Hari ini aku nak share satu benda yang aku rasa 'cool' untuk dipasang kat blog. dah agak lama gak aku pasang benda ni tapi hari ini aku baru nak cerita pasalnya. Saje nak tunggu dia sejuk sikit baru betul-betul cool kan??? Cuba korang tengok kat label Kategori Pilihan kat sidebar tu. Bila korang gerakkan mouse ke situ dia mula bergerak-gerak memusing. Agak unik kan...

Bagi yang dah biasa tu mungkinlah dah tak hairan tapi aku masa baru-baru jumpa tu rasa agak terkesima gak. Huhu... So pada sape-sape yang berkenan nak pasang ni aku share langkah-langkahnya. Ops lupa lak, benda ni aku dapat dari www.bloggerbuster.com. Kredit untuk beliau. Of couse la aku dapat dari orang lain. Apa ingat aku create sendiri ke. So pada sesape yang rasa excelent dalam english boleh terus ke blog tersebut.

Pada sape-sape yang tak suka BI, nah ikut je step ni.

1. Mula-mula buka design>>>edit HTML, tekan ctrl+f dan masukkan kod ni:

<b:section class='sidebar' id='sidebar' preferred='yes'>

2. Copy dan paste kod yang diberi ini betul-betul di bawah kod tadi.

<b:widget id='Label99' locked='false' title='Labels' type='Label'>
<b:includable id='main'>
<b:if cond='data:title'>
<h2><data:title/></h2>
</b:if>
<div class='widget-content'>

&lt;object type="application/x-shockwave-flash" data="http://sites.google.com/site/bloggerustemplatus/code/tagcloud.swf" width="250" height="200" allowscriptaccess="always" &gt;
&lt;param name="movie" value="http://sites.google.com/site/bloggerustemplatus/code/tagcloud.swf" /&gt;
&lt;param name="bgcolor" value="#ffffff" /&gt;
&lt;param name="flashvars" value="tcolor=0x000000&amp;mode=tags&amp;distr=true&amp;tspeed=100&amp;tagcloud=&lt;tags&gt;
<b:loop values='data:labels' var='label'>
<a expr:dir='data:blog.languageDirection' expr:href='data:label.url' style='12'><data:label.name/></a>
</b:loop>
&lt;/tags&gt;" /&gt;
&lt;p&gt;Blogumulus by &lt;a href='http://www.roytanck.com/'&gt;Roy Tanck&lt;/a&gt; and &lt;a href='http://www.bloggerbuster.com'&gt;Amanda Fazani&lt;/a&gt;&lt;/p&gt;
&lt;/object&gt;


</div>

<b:include name='quickedit'/>
</b:includable>
</b:widget>

3. Eh... takde nombor 3. Dah siap pun. Save page tersebut dan tengok. Kalau tak jadi tu alamat ada la yang tak kena tu. Try dari awal balik ye.

Extra: Kalau korang rasa nak customize sikit mengikut citarasa korang bolehlah tengok blog original dia. Bukan susah pun folow je step yang diberi.

Selamat Mencuba...

3 comments:

Cik Su Life Cycle November 17, 2010 at 2:02 PM  

seronok gak benda nie..pada pendapat kamu elok tak cik su letak kat blog cik su cam nie??chewah..skema jer ayat..hehe..

Sham November 19, 2010 at 10:05 PM  

elok...mesti tambah cun blog cik su nanti...

rafina mimi abdullah January 12, 2011 at 9:07 PM  

wah..time kasih..dah jadi dah..hehe :) sebenarnya kod yg di atas tu xde dlm template saya..jadi terpaksa la saya reka sendiri..tapi kod yg encik sham buat tu saya paste je la kat tempat yg saya rasa ianya betul..tawakkal je..x tau jadi ke x..last2 jadi jugak..hehe :) tq

Post a Comment

Ha sekarang korang boley komen...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
My Ping in TotalPing.com

!

!

  © Blogger template On The Road for shamdisini.blogspot.com 2010

Back to TOP