Sahabat Tanpa Suara

Nombor 3

Thursday, November 18, 2010


Fakta Berkenaan Nombor 3:

# Rasulullah S.A.W pernah bersabda: "Janganlah seorang lelaki berdua-duaan dengan wanita, sesungguhnya yang ke-3 di antara mereka berdua adalah syaitan"-(riwayat imam Ahmad)

# Nombor 3 adalah merupakan nombor ganjil yang kedua dan merupakan nombor perdana yang kedua terkecil selepas nombor 1.

# 3G dalam telekomunikasi bermakna generasi ke-3 dalam teknologi maklumat tanpa wayar. ianya merujuk kepada penghantaran maklumat dan data yang lebih cekap dan effisyen menggunakan teknologi tanpa wayar atau pun 'wireless communication'. Sasarannya adalah untuk mencapai halaju penghantaran 9.5K ke 2M bit/saat.

# 3 Azab kubur bagi mereka yang meninggalkan solat: 1. Disempitkan kuburnya. 2. Dinyalakan api, di mana dia akan membalik-balikkan dirinya di dalam bara api itu.
3. Allah mengerahkan ular yang paling besar untuk menyebat mayat itu, yang mana dinamakan ular itu ‘SHAJKUL AKRAK’ dan ular itu akan berkata, “Sesungguhnya aku telah disuruh oleh Tuhanku untuk memukul engkau dari Subuh hingga ke Zuhur, dipukul pula hingga ke Asar dengan sebab engkau sia-siakan waktu Zuhur. Begitulah seterusnya tiap-tiap hari dan malam sehingga hari Qiamat.

# Huruf yang berkongsi butang dengan nombor 3 pada keypad telefon adalah huruf D, E dan H.

# Nombor 3 dalam budaya Cina melambangkan kehidupan yang kekal, kelangsungan baka dan kelahiran baru. Ironinya nombor 3 dalam tulisan cina merupakan akhir bagi penulisan ringkas dan nombor selepas nombor 3 memerlukan penulisan yang unik dan kompleks.


# Fleming's Left Hand Rule merupakan satu hukum Fizik yang melibat 3 gerakan iaitu gerakan kutub magnet, gerakan arus litar dan gerakan daya yang terhasil.

# Dalam sukan bolasepak, jersey nombor 3 kebiasaannya dipakai oleh pemain pertahan sebelah kiri.

# Lirik lagu P Ramlee: "... kalau dua-dua merajuk, ana kahwin 3..." Siapa setuju angkat tangan!!!

0 comments:

Post a Comment

Ha sekarang korang boley komen...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
My Ping in TotalPing.com

!

!

  © Blogger template On The Road for shamdisini.blogspot.com 2010

Back to TOP