Sahabat Tanpa Suara

Ben Ashaari, Pay It Forward

Friday, November 26, 2010


Masih lagi berbicara tentang Ben Ashaari. 2 entry untuk Ben dalam satu hari? Waa ini lu kena tolong promote aku balik ni bro... Tak lah, apa yang aku nak tulis adalah berkenaan dengan blogger otai. Aku tak kata Ben seorang blogger yang terhebat, atau paling bagus tapi yang pastinya dia bakal menjadi salah seorang daripadanya. Yelah setakat ni dengan 4832 (sehingga tulisan ini dan masih menaik) follower, pastilah ada sesuatu yang menarik pasal si Ben ni.

Aku belek-belek blognya, baca penulisannya- biasa aje. Gaya penulisan simple takde bahasa bunga-bunga pun. Entry pun pasal kehidupan harian je. Nothing special. Tapi satu yang aku notice adalah... camana nak cakap ek... Bagi aku bila membaca blog Ben macam ada satu sence of belonging. Rasa cam ada kemesraan antara penulis dengan pembaca. Wah aku ni dah macam jadi macam pembodek plak. Bukan, definately not!!! Lagipun kalau aku bodek pun bukan dapat apa-apa pun dari dia. Just sebagai reminder untuk aku terutamanya dan kepada blogger-blogger yang lain untuk berjaya dalam dunia blogging, itu adalah antara perkara yang WAJIB ada: down to earth dan tak pernah rasa diri tu bagus. Melayan semua blogger dengan sama rata dan tak membeza-bezakan status blogger. Apa yang aku respect adalah dia masih menulis entry berkenaan dengan blogger-blogger baru malah ada direct link kepada blog diorang lagi (harap Ben cerita pasal blog aku lah plak lepas ni... Ngeee).

Apa-apapun main thing yang aku nak tekankan disini adalah: berbuat baiklah kepada sesiapa sahaja tanpa mengira status seseorang itu...

***********************************************************************************

Bercerita pasal berbuat baik ni aku teringat satu cerita: Pay It Forward. Kisah seorang budak bernama Trevor McKinney yang mendapat sebuah assignment dari gurunya (lakonan Kevin Spacey). Dalam assignment tersebut semua pelajar diminta membuat sebuah projek yang mampu menambah baik kehidupan di atas muka bumi. Trevor dibesarkan dalam sebuah broken family namun itu tidak menghalangnya dari menjadi seorang budak yang berjiwa besar. Apa yang dicadangkan oleh Trevor dalam proposal assignmentnya adalah dengan memilih tiga orang yang bermasalah dan membantu mereka sehingga selesai masalah tersebut. Orang yang dibantu mesti membalas pertolongan tersebut dengan membantu 3 orang lagi yang bermasalah dan seterusnya.

Ala kira-kiranya macam cari downline dalam MLM la. Dikaji-kaji macam satu idea yang sangat hebat kan? Bagus cerita tu, walau pun plot dia bergerak slow macam siput sikit tapi jiwa aku terkesan dengan jalan ceritanya. Dan idea untuk membantu orang dengan kaedah cabang tu memang something yang aku rasa boleh difikirkan bersama.

3 comments:

apezs shah November 26, 2010 at 2:52 PM  

yes saya setuju.. blog atau entri yg disampaikan xdelaa berbunga2 tapi bila baca something laa dkt hati. but i have to learn how kan hehe..;)

nur November 27, 2010 at 2:45 AM  

setuju.. suka juga melepakkan diri di blognya..ALL IN ONE

aizamia3 April 22, 2015 at 2:23 PM  

.. dan Blogger Ben Ashaari semakin dikenali ramai kini.. ;) Alhamdulillah.. semakin berjaya.. ;)

Post a Comment

Ha sekarang korang boley komen...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
My Ping in TotalPing.com

!

!

  © Blogger template On The Road for shamdisini.blogspot.com 2010

Back to TOP