Sahabat Tanpa Suara

Akhirnya...

Friday, December 10, 2010

Ntah macamana malam tadi aku boleh bermimpi aku jadi asykar..! Terus aku terimbau kisah lama, maka wujudlah entry ini...

Dari kecik cita-cita aku sebenarnya nak jadi asykar. Masa tadika satu kelas tahu. Sampai ada budak jeles. Amad (bukan nama sebenar) pernah ditanya oleh cikgu kami:" Amad dah besar nak jadi apa?" (soalan standardla masa tadika kan...)

Dengan penuh semangat Amad menjawab:" Saya nak jadi komunis cikgu!"

"Hessyy nape nak jadi komunis plak?" Terkezut cikgu kami.

"Sebab nak lawan Choy!!!" (Choy=panggilan aku masa kecik2)

Abis kisah tadika...

Lepas UPSR dengan keputusan yang agak power (4A1B2C) target aku 1 aje. Nak apply RMC kat Sungai Besi. Bersungguh-sungguh aku jumpa kawan aku Nawi (bukan nama sebenar gak) sebab bapak dia asykar dan bekerja di Sungai Besi. Apa jawapan yang aku dapat:" Eh budak pakai cermin mata mana boleh masuk Maktab Tentera..."

Frust...

Masa sekolah menengah aku teringin nak masuk Kadet Tentera tapi sekolah aku takde plak Unit Beruniform tu. Aku masuk jela pengakap. Aktiviti feveret aku champingla. Masuk hutan, tido khemah, buat menara. Tapi tak dapat gak pegang senapang.

1995 - Aku masuk UPM. Universiti Pertanian Malaysia masa tu. Borang kokurikulum yang first aku isi adalah borang PALAPES. Masa hantar borang ke kolej PALAPES ini jawapan yang aku dapat:" Sori dik, PALAPES tak open untuk budak Matriks..."

Frust lagi...

Semasa mengajar di Cameron Highlands aku dapat geng-geng cikgu yang minat nak daftar Wataniah. Bagai pucuk dicita ulam mendatang. Segera aku join diorang. Buat Medical Checkup, hantar borang. Tiba-tiba aku kena tukar ke Raub. Sampai hari ini aku tak tau cerita pasal permohonan aku tu...

Tak kesampaian lagi...

Di Raub aku diberi tugas sebagai Guru Penasihat PKBM (Persatuan Kadet Bersatu Malaysia). Satu badan beruniform yang bernaung terus di bawah ATM. Pertengahan tahun ini aku dipanggil ke Kursus Penataran Jurulatih PKBM di Kem Tentera Mentakab Pahang. Di sana kami diajar asas kawad, latihan menembak (yei merasa gak aku menembak dengan M-16), compass marching dan survival hutan. Kini aku dah ada uniform no-3 dan baju loreng yang boleh aku pakai setiap Rabu di sekolah. Yeh kalau diikutkan memangla cam poyo je tapi tercapai gak hajat aku nak jadi asykar. Tak kisahlah asykar celup pun jadilah. 2 paku tu bang...har har har...



Akhirnya...

9 comments:

EzuWan Ilias December 10, 2010 at 11:49 PM  

yeah akhirnya jadi askar gak walaupun kat sekolah je..hihihi...congratez cikgu..

YOUsoF December 11, 2010 at 4:59 PM  

hehee ok jugaklah pernah pegang title askar kan.. ;D

Mine December 14, 2010 at 7:34 AM  

apa kes asek bukan nama sebenar...ada yang nak siasat ke?????

Sham December 15, 2010 at 7:56 PM  

mine: saje nak kasi sedap cerita...hehee...

Anonymous,  January 25, 2011 at 6:59 PM  

FUCK MALAYSIA ARMY.. KILL EM ALL..

MamaYatie March 1, 2011 at 1:43 PM  

lorr..lepas matrik nape tak masuk palapes?zaman dulu2 saya duk kolej palapes ukm..nak masuk tak cukup ketinggian..kui3x

Anonymous,  March 13, 2011 at 10:56 AM  
This comment has been removed by the author.

Post a Comment

Ha sekarang korang boley komen...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
My Ping in TotalPing.com

!

!

  © Blogger template On The Road for shamdisini.blogspot.com 2010

Back to TOP