Sahabat Tanpa Suara

Bos Aku Garang Woo...!

Tuesday, March 29, 2011

Semalam aku layan Bos (baca bapak) aku ke kedai mamak, pekena mi goreng mamak. Kesnya dia tinggal berseorangan kerana Mem (baca mak) aku mengikut Kak Long aku ke Kuantan atas urusan sambung belajarnya. Selepas membuat pesanan kami berdua bersembang kosong. Agak lama juga kami menunggu 2 pingan mi goreng walau pun pelanggan tidak seramai mana dalam kedai mamak tersebut. Sesampai pelayan membawa 2 pinggan mi goreng, tak semena-mena Bos aku bersuara:

"Korang ni nak berniaga ke apa? Lama pakcik perhatikan korang, mi goreng ni dah siap masak lama dah sebenarnya. Yang korang duk melepak kat tepi kedai berborak-borak... Mentang-mentanglah bos korang takde ye...!"

Agak keras juga suaranya. Terkedu aku tengok muka budak tu. Aku pun terkedu sebenarnya, tak sangka gak aku Bos aku boleh sound budak tu...

"Bukan apa, pakcik nak pesan je, kalau nak berniaga buat betul-betullah. Kedai ni pun baru je bukaknya kan, tak eloklah buat pelanggan macam ni... erm oklah, pergilah buat kerja kamu balik..."

Kendur sikit suara Bos aku kali ini, tak segarang mula-mula tadi. Budak pelayan tu tersenyum kelat sambil berlalu... Aku malas nak menambah, malas nak komen apa-apa. Mi dah sampai, aku pun sodok aje...

Bos aku memang garang sebenarnya, dalam membesarkan kami adik beradik, begitulah kaedahnya. Garang dan tegas. Terutama dengan anak-anak lelaki. Jujur aku katakan ni, antara aku dengan Bos aku, kami hanya berbual secara dua hala semenjak aku masuk belajar di universiti. Sebelum dari itu hampir tiada perbualan dua hala. Yang ada hanya berbentuk satu hala, atau lebih kepada arahan...!

"Uda, pergi mandi, lepas tu sembahyang, mengaji...!"

"Uda, sudah-sudah main tu, pergi buka buku...!"

"Uda, tutup tv tu, pergi masuk tidur...!"

"Uda, nasi dah siap, pergi makan...!"

Eh yang bab makan tu sebenarnya, tak perlu tunggu arahan dah... Pandai-pandai sendiri je...hee... Begitulah tatacara hidup aku sekeluarga. Mujur sifat bengis dan garang Bos aku diimbangi dengan sifat Mem aku yang lembut dan penyabar. Pada Memlah tempat kami adik beradik mengadu apa-apa ataupun nak bergurau senda.

Sehingga kini, kebengisan Bos aku semakin berkurang bersama meningkatnya usia. Kini selalu dia ucapkan betapa itulah caranya dia dibesarkan oleh ibu bapanya dulu. Malah lebih teruk lagi. Penampar penerajang memang hampir lali. Bos aku pernah bercerita berkenaan cara dia dibesarkan, agak tragis kisah dia sebenarnya. nantilah aku peluang aku ceritakan...

Apa-apa pun kami adik beradik tidak pernah menyalahkan dia di atas kaedahnya mendidik kami dulu. Malah bersyukur kerana melalui kaedahnya itulah kami adik-beradik menjadi 'orang' seperti hari ini. Steady Bos, we all still loving you...


P/S: Bos aku dulu garang woo. Masa kecik-kecik dulu, sepupu-sepupu baya aku paling takutkan dia. Dengar je suara Pak Long semua menyorok bawah meja... Har har har...

38 comments:

Rozali March 29, 2011 at 9:01 PM  

Assalamualaikum Sham

bos saya dulu pun lebih kurang macam tu jugak

saya sekarang pun ikut2 juga macam tu..he he

Wassalam

faiz March 29, 2011 at 9:04 PM  

ayah saye tak garang tapi mak saye garang sikit..

Sham March 29, 2011 at 9:18 PM  

m'salam atuk...

saya tak dapatlah garang dia tu...dapat penyabar dari mak jer...he heee...

Sham March 29, 2011 at 9:19 PM  

Faiz:sikit jela ye...;P

siti murni March 29, 2011 at 9:24 PM  

as-salam..
hehe...selalunya gitu lah..kalau yang seorang tegas, garang..yang seorang lagi mesti lembut dan penyabar...biasanya mak la..:)

Citarasa Rinduan March 29, 2011 at 9:26 PM  

asalamualaikum

sampai skrang ayu tak pernah kena jentik atau kena piat dgn abah...
tapi..mak ayu garang ooooo..agak2 setanding dgn abah sham....hhehehe

cemomoi March 29, 2011 at 9:28 PM  

tayah cakap orang lain, koi garang gila dengan anak-anak tapi lembut ati tengok awek comeii

Sham March 29, 2011 at 9:46 PM  

ct murni:gitulah dia timbal balik...kalau 22 garang tak ke naya anak2...

Sham March 29, 2011 at 9:46 PM  

CR:oo anak abah la ni...

Sham March 29, 2011 at 9:47 PM  

cemomoi:weh aok ni kesitula pulokkk...;D

Yati March 29, 2011 at 10:32 PM  

Ibu dan bapa saya sama-sama garang. :D

Dinas Aldi March 29, 2011 at 10:32 PM  

arwah bapak akak tak garang, mak yang garang, kehkehkeh

a kl citizen March 29, 2011 at 10:35 PM  

Aruah bapa saya tak garang... Emak yang garang..

Cik SHiNJU March 29, 2011 at 10:54 PM  

Bos aok sama la mcm arwah ayah koi..
Garang gak tp penyayang..semua anak2 sedara pggil dia ayah..kalau marah semua kena x kira anak sedara ke ank kandung...Rindu kat ayah..31/3 ni genap 4thn dia pergi..

KUREKURE COMEL March 29, 2011 at 11:03 PM  

kalau mina..arwah mak yg garang...
teramat garang...hehehe...


tp bila dah takde...rindu dgn kegarangannye...

=sz= March 29, 2011 at 11:34 PM  

selalunya klu tak bapak yang garang mak lah yang garang nya...

rasanya tgh muda remaja kertu ni mmg hati tgh panassss...laju je nak naik hangin ngan karenah anak2 ... ;p

sonata anak kancil March 29, 2011 at 11:43 PM  

saya ni ikut sape tak tahu lah...arwah mak bapak dulu tak lah garang mana pun...garang semacam dengan anak2...he3x...garang2 tegas seorang ibu - aura cikgu kot...

khaifaiz March 30, 2011 at 1:03 AM  

Didikan yg seperti la buat cikgu sham jd seperti sekarang..

Tegas dan garang amat diperlukan dlm mendidik..

zino March 30, 2011 at 6:26 AM  

bos zino juga garang.... dengar suara pun kami dah senak perut hehe

kakcik March 30, 2011 at 7:33 AM  

Bapa kakcik juga garang serta baran dan sikapnya itu terbawa2 sehingga kini....

NzA March 30, 2011 at 7:59 AM  

mmg patut en bos sound kt pekerja2 kedai tu...trkdg kecewa dgn sikap org2 kita yg buat kerja sambil lewa...xjujur..

garang bos tu brsebab sham...semua anak2nya menjadi n brdisplinkan....

Prince Halilintar March 30, 2011 at 8:12 AM  

tegas demi memperbetulkan diri kite supaya tidak melakukan yg bukan2 mmg kewajiban die..

p/s;ayahku pun garang gak orgnya..hehe

ahmad humairi March 30, 2011 at 9:00 AM  

Assalamualaikum,

Bos saya sangat lembut,
Tapi aku takut,
Semua suruhan aku ikut,
Kehendak sendiri tak dapat diturut.

Surie March 30, 2011 at 10:32 AM  

Nape la p letak pic boss tu dengan tiger?Tak baik tau..Noti la!!

Ketegasan dia tu bermakna kan?tengok hasilnya sekarang, bro Sham and adik-beradik lain dah berjaya..alhamdulillah =)

kngah March 30, 2011 at 10:45 AM  

awak samakan abah ngan rimou....
kngah baru je citer kat blog pasal abah yang sangat berdisiplin..... cekidaut.....(
kita dulu macam anak komander askar kan... abah garang giler ek....nway...kita sangat hepi kan and luv abah very the very much....)

Solihin Zubir March 30, 2011 at 11:59 AM  

bos sy pon garang.. heheh..
masa bngun subuh, dgr tapak kaki ja masing2 dh lompat bangun..
kalo x, kena sebat.. haha..

zulkbo March 30, 2011 at 12:18 PM  

salam..
bias dah...jadi boss
kena garang baru orang
respek..
:D

Daddy Ziyyad March 30, 2011 at 1:59 PM  

ada bos yg mmg tegas dan garang mcm bos kau..percakapan sehala..hehehe..

tapi tu stail masing2 dalam mendidik anak anak..

ibuintan March 30, 2011 at 2:44 PM  

garang pun kita hormatkan,jangan garang kita benci pulak


masing2 ada cara didikan tersendiri

wahida March 30, 2011 at 4:21 PM  

bagus jugak didikan tegas dan garang mcm tu...
tapi budak2 skang kalau garang sgt, makin menjadik lak perangai dorang neh...huhu...

ummiross March 30, 2011 at 7:23 PM  

Garang untuk kebaikan tu Sham, dalam hati ada sayang...

Fadzli Amir March 31, 2011 at 10:17 AM  

sama la kita..bos memang garang....bersembang satu hala.....memlah tempat menagdu segalanya....tapi bos sekarang dah cool..tak macam dulu....

Afzainizam April 1, 2011 at 4:10 AM  

,=====,o00o Ponn..Ponn.Ponn..
//__l_l_,\____\,__
l_---\_l__l---[]lllllll[]
_(o)_)__(o)_)--o-)_)___
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
" Antara kau dan aku
Blog ini sebagai pengantara”
http://firestartingautomobil.blogspot.com/
http://bukandoktorveterinar.blogspot.com/
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
”Maaf lama kami tak ziarah”

yupp sifat manusia kalau tak tegas garang baru masuk kepala.... kalau lembik ajer tak ade maknanya nak berkesan...


bos aku pun garang kecut perut bila bos jerit... tak sanggup nak ngadap bos...

Afzainizam April 1, 2011 at 4:12 AM  

,=====,o00o Ponn..Ponn.Ponn..
//__l_l_,\____\,__
l_---\_l__l---[]lllllll[]
_(o)_)__(o)_)--o-)_)___
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
" Antara kau dan aku
Blog ini sebagai pengantara”
http://firestartingautomobil.blogspot.com/
http://bukandoktorveterinar.blogspot.com/
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
”Maaf lama kami tak ziarah”

kadang garang tu berbatas dan bertempat.... ada kesannya ...

ayah aku cukup tegas thanks ayah keran kamu aku jadi manusia... thanks ibu kerana membela aku bila kena marah dengan ayah

aleen aiden April 1, 2011 at 11:16 AM  

wuu..pakcik mcm kakak ipar sayela..hee
kakak alin 2 nmpk je mcm lembut.skali klo die sound,hambik..hu3

whitecappuccino April 1, 2011 at 5:14 PM  

wah! bos dia letak ngan rimau yer..biasa la bila makin tua, garang tu dah kendur..

Post a Comment

Ha sekarang korang boley komen...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

!

!

  © Blogger template On The Road for shamdisini.blogspot.com 2010

Back to TOP