Sahabat Tanpa Suara

Salahkan PPSMI...!

Friday, March 25, 2011

Masih nak bercerita pasal SPM, aku percaya antara topik bualan yang masih hangat di sekolah-sekolah. Hari ini semua guru mendapat salinan keputusan penuh setiap subjek. Perbezaan antara keputusan 2009 dengan 2010. Kembang juga hidung aku sepanjang hari ini. Menerima ucapan tahniah dari rakan-rakan hasil keputusan cemerlang subjek aku. Laa korang tak tahu lagi ke...? Nah baca kat sini, boleh kembang lagi hidung aku ini...!

Pagi tadi aku sempat bersarapan bersama rakan-rakan guru, kali ini special sikit sebab disertai dengan GPK 1. Bila masuk cerita tentang keputusan SPM yang keluar kelmarin, har har aku lah yang menjadi tumpuan... Apa lagi kasi up lah sikit... har har... Namun dalam seronok-seronok tu ada juga cerita yang kurang sedap didengar. Antaranya adalah masih ramai pelajar aliran sains yang lemah atau gagal dalam mata pelajaran math dan sains tulen (Fizik, Kimia, Biologi), lebih-lebih lagi pelajar Melayu...

Selain mengajar MPV (yang mendapat keputusan cemerlang... ceh up lagi...!), aku turut mengajar subjek Fizik. Secara keseluruhannya peratus kelulusan meningkat tahun ini, tetapi bila aku perhatikan analisis secara terperinci, memang ramai students aku yang tak dapat score subjek tersebut. Dalam erti kata yang mudah, kuantiti naik tetapi kualiti turun. Lebih menyedihkan aku, ada students aku yang mendapat A's dalam BM, Sejarah, Agama tetapi hanya mendapat D, atau E malah ada yang gagal terus, G dalam subjek math dan sains tulen...!

Mungkin akan ada yang tak bersetuju dengan pendapat aku ini, atau mungkin kalian akan berkata aku sengaja mencari alasan; tetapi bagi aku yang berada di lapangan ini, sebab utamanya tak lain tak bukan: KEGAGALAN DASAR PPSMI (Pengajaran dan Pembelajaran Sains dan Matematik dalam Bahasa Inggeris)...! Sejak dasar ini dilaksanakan dari awal lagi, aku antara yang tidak bersetuju. Malaslah aku nak ulas isu ini secara panjang lebar kerana isu ini pun sudah nak basi dah, lagipun dasarnya pun nak ditamatkan tahun hadapan, bagus sangatlah tu... Dan jangan ada pula yang nak ajak aku berdebat isu PPSMI ini, kerana aku dah puas berdebat... Isu ini bukan semata-mata isu pendidikan malah boleh menjebakkan debat ke arah politik... Ops tak mahu... Bukan di blog ini ok...

Bagi mereka yang menyokong dasar tersebut dan merasakan satu kerugian jika dasar tersebut ditamatkan: jangan risau, kita bukan nak jadikan anak-anak kita ini bodoh Bahasa Inggeris, kita cuma nak memperbetulkan strateginya. Kerana strategi dari PPSMI ternyata gagal dan silap...! Apa yang perlu kita buat adalah memantapkan penguasaan anak-anak ini dalam subjek Bahasa Inggeris itu sendiri, bukan dengan menganiaya mereka dengan memaksa mereka menguasai 2 subjek/ kemahiran dalam 1 masa.


P/S: Tak suka dan tak setuju sama sekali dengan anggapan: mereka-mereka yang menguasai Bahasa Inggeris lebih bijak/ hebat dari mereka-mereka yang kurang bagus dalam bahasa tersebut...!

34 comments:

Cikgu Nurin March 25, 2011 at 4:53 PM  

Sekarang ni di sekolah rendah ada program sekolah nukleus, menggantikan PPSMI. Program ni mengambil penutur jati untuk memantau penggunaan BI dalam PnP subjek BI ni..kita taengok lah, berjaya ke tidak...

*sekolah akak dapat Mat Saleh dari Canada...*

Anonymous,  March 25, 2011 at 5:02 PM  

sham.. kita suka mendesak anak2.. mende mcm tu pun nak jadikan budak2 sebagai ujikaji tanpa kajian... kesian budak2..

atuk March 25, 2011 at 5:05 PM  

Assalamualaikum Sham

mana2 negara yg mengutamakan bahasa ibunda mereka (jepun, korea dll)lebih maju drp negara yg nak mengagungkan bahasa inggeris

Wassalam

padlie March 25, 2011 at 5:36 PM  

tahun 2009 dulu ada la perbincangan kedai kopi antara penyelidik2 kementerian saya. kami sebulat suara kata PPSMI gagal. keputusan meningkat di peringkat sekolah, tp di peringkat pengajian tinggi xde beza dengan lepasan sistem agregat..

aza ni March 25, 2011 at 6:46 PM  

Salam Cikgu Sham
Saya sependapat dengan anda dan En. Rozali.

Saya pernah napak buku ilmiah Jepun di buat dalambahasadan tulisan Jepun, mungkin terjemahan dari buku ilmiah barat.

Unknown March 25, 2011 at 7:22 PM  

Setuju! PPSMI satu program yang gagal!

Unknown March 25, 2011 at 7:22 PM  

Setuju! PPSMI satu program yang kurang berjaya

ahmad humairi March 25, 2011 at 8:17 PM  

Tiada salah mengeksperimen. PPSMI tidak gagal sepenuhnya, kini program mmemartabatkan Bahasa Melayu, memperkasakan Bahasa Inggeris pulak - pasti lebih baik dari PPSMI, insyaAllah.

faiz March 25, 2011 at 9:03 PM  

setuju tu ppsmi tak patut diadakan...tak sume pelajar bley catch up belajar dlm BI ni..

Acik Erna March 25, 2011 at 9:05 PM  

Tahniah cik gu..sebab cemerlang..
alhamdulillah dan bertuahnya murid2 yang dibawah bimbingan sham..

cik sakdi March 25, 2011 at 9:35 PM  

kehadapan cikgu, saya terkene tempias PPSMI since form1.. mase upsr dulu masih dwibahasa, tapi masa PMR, n SPM saya jwb sume dlm english walupon grammar tunggang langgang, malah sangat berterima kasih pada policy PPSMI coz saye x kekok blaja kat universiti yang semua subjek gune english. hari tu dalam tutorial kelas, kitorang berbincang psl issue PPSMI yang dbubarkan, majority tak bersetuju coz benda ni bawak lbh banyak manfaat pada kami la. hehe ini pendapat je, setiap benda ada kebaikan n keburukannya juga. :) tp lepas ni pon dah x buat, so kite wait n see la result budak2 ni mcm mane yeah!

Unknown March 25, 2011 at 10:44 PM  

boto2 stuju bangat...kecemerlangan BI x semestinya menjamin kejayaan maso depan

Anonymous,  March 25, 2011 at 10:50 PM  

saya sekolah 11 tahun dalam bahasa melayu. masuk ke matrik terus guna bahasa inggeris. masuk program ijazah, takde masalah kerana bahasa inggeris sudah kukuh semasa matrik. apa yang penting, penguasaan bahasa inggeris diusahakan bukannya memaksakan belajar subjek2 sains dan matematik dalam bahasa inggeris.

Sham March 25, 2011 at 11:36 PM  

syabas dan tahniah kepada yang mendapat tempias +ve dari dasar PPSMI...namun menurut pengamatan aku, yang menerima impak -ve nya jauh lebih ramai...!adilkah bagi mereka-mereka ini...?

jeBateja March 25, 2011 at 11:53 PM  

Salam konal gak....

den pun suka kalau bukan dalam BI...negara lain pakai bahsa ibunda mereka...tapi mereka maju jerk...tak kisah pun...kito plak lobih2...ahakz

saharul March 26, 2011 at 12:22 AM  

cabaran yang mencabar guru hingga merasa tercabar...

terokai seni March 26, 2011 at 12:28 AM  

seblom peksa dok analisis soklan, lepas peksa analisis jawapan plak... tahnioh dah berjaya ter

Ati Masrif March 26, 2011 at 12:45 AM  

sebenarnya kak ati antara yg frust bila
ppsmi ni mansuhkan

tapi yg guru2 lebih memahami...
mungkin ada kebenaran kata2 sham ini

! Sam Posmen ! March 26, 2011 at 2:03 AM  

sebenarnya tak kisahlah walau apa dasar sekalipun yang di perkenalkan. semuanya mempunyai satu tujuan yang sama iaitu memaju atau meningkatkan tahap penguasaan akan sesuatu.

setiap perkara pasti ada kebaikan dan keburukan. so tak ada istilah PPSMI gagal atau tak.

persoalannya bagaimanakah proses perlaksannaannya. masalah yang sering di lihat bila mana buat sesuatu, tak bersungguh-sungguh. hari ini cakap macam ni, esok lusa lain pula jawapannya. hari ini program A, esok lusa tukar plan B. mangsanya student dan guru-guru yang mengajar. buat salah, tak buat pon salah.

itu tak termasuk bab campur tangan politik, kepentingan untuk pihak tertentu. bla...blaa...

al-lavendari March 26, 2011 at 6:44 AM  

saya sangat-sangatlah bersetuju dengan catatan di p/s awak tu !

saya tak nak ucapakan syabas lagi .. nanti hidung awak cedera kerana terlalu kembang ! hehe

terima kasih kerana sudi berkunjung ke blog saya dan meninggalkan komen.

Anonymous,  March 26, 2011 at 8:10 AM  

Aku antara org yg menentang PPSMI..

Bahasa Melayu bahasa kita.. Bahasa Inggeris bahasa Luar.. Gunalah apa yg termaktub dalam perlembagaan. Jgn terlalu taksub utk mengagongkan bahasa luar...

Memang BI penting, tapi kalau tak tahu ckp pun msh ada penterjemah..

hentian March 26, 2011 at 9:17 AM  

IM pun heran juga. dah lah dalam BM, subjek tu pun banyak yang gagal. Dalam BI 2 kali masalah lah..

lambatnya kerajaan Msia ni bertindak ye...

bior gitu jer...

sibuk pasai tengok citer hantu dan blu...

Cik SHiNJU March 26, 2011 at 10:00 AM  

As salam..

Sejak dijajah hingga hari ini kita masih berkiblatkan barat...kalau kebaratan itu kira sofistikated..
Yang mengutuk barat pun same,makan kepsi..pakai suor libais..

Tahniah!! (bior idong aok kembang sokmo..nyaman sket byk udara masuk..hihik)

norh March 26, 2011 at 10:30 AM  

waktu kat uni & alam keja, pandai2 la bebudak berfikir macam mana nak cope dgn bahasa inggeris..ye dak?

gadisBunga™ March 26, 2011 at 10:35 AM  

belajar dalam bahasa ibunda adalah cara terbaik. sama juga dengan al-Quran, cara terbaik memahami AQ adalah dengan membaca terjemahan dalam bahasa melayu/indonesia.

sebab tu lah sistem pendidikan kita ni tunggang langgang sebab sibuk nak naikkan sistem buatan sendiri.

*sekadar pendapat~

(ada ayat dalam quran cakap pasal apa yg saya tulis tu tapi lupa pulak nas nye...)

Prince Halilintar March 26, 2011 at 11:41 AM  

sependapat gak gan ko..kesian mereka yg kurang menguasai bahase english..mesti sukar bg nereka..bahase english tu perlu diajar lbh berkesan dan menarik minat mereka utk bljr...

tahniah la beb..

Sham March 26, 2011 at 3:14 PM  

sekali lagi ingin aku tegaskan,aku bukan nak pinggirkan BI memandangkan ianya bahasa antarabangsa. namun kaedah yang terbaik menguasai BI adalah melalui bahasa itu sendiri.bukan mencampur adukkannya dengan subjek2 lain...hasilnya pengajar dan pelajar menjadi pening...kena cope 2 benda dalam 1 masa...

Afzainizam March 26, 2011 at 7:50 PM  

,=====,o00o Ponn..Ponn.Ponn..
//__l_l_,\____\,__
l_---\_l__l---[]lllllll[]
_(o)_)__(o)_)--o-)_)___
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
" Antara kau dan aku
Blog ini sebagai pengantara”
http://firestartingautomobil.blogspot.com/
http://bukandoktorveterinar.blogspot.com/
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

yup bukan nak pinggirkan BI dan bukan nak pinggirkan BM .

Sebab mende ni aku rase ade kebaikannye juge
untuk generasi akan datang..terutamanya anak melayu
perkara ni pun walau dah lama digembargemburkan..
ekspresi pada kite semua masih belum
ade yang bersetuju kalau ia diteruskan..

Bagi aku sendiri,
PPSMI ni masih nmpak baru lagi
jadi penerimaan pada masyarakat
pada sesuatu pembaharuan
masih belum dapat semua
menerimanya...biasa la tu....
kebaikan pada masa akan datang
tak nampak jelas bagi sesetengah individu
untuk memikirkannye.

Dr K March 26, 2011 at 8:19 PM  

pendapat aku senang aja, nak bersaing di dunia global..atau takyah global la, cukup setakaty nak bersaing dgn bangsa cina/india kat Universiti, penguasaan English itu perlu.

Dan kalau nak mudah berjaya dalam lapangan professional/sains, perlu kukuhkan penguasaan Inggeris.

Dr K March 26, 2011 at 8:23 PM  

Dan aku setuju, bahawa kalau nak suruh student ni mantap English, bukan secara tiba2 suruh belajar Maths/Sains tuy semua in English..penekanan aspek lain perlu..

aku yakin otai2 pendidikan dah suarakan benda ni dan beri pendapat tentang jalan terbaik, tapi al maklumlah, politician malaysia..mana nak dgr cakap org berilmu...sorry, aku sentuh jugak politik..:P

KUREKURE COMEL March 28, 2011 at 4:11 PM  

org jepun blh je berjaya...
kalau buat bahasa arab wajib takpe la jgk...huhuhu...

Tinta Emas March 28, 2011 at 7:23 PM  

PPSI???
Rasanya sekarang dah tak mantap...
PMR pun dah boleh jawab 100% bahasa melayu dlm kertas sains...

Cikgu pun lebih suka ngaja guna BM aje ...

Nur March 29, 2011 at 10:50 PM  

Mungkin student tu sendiri. PPSMI ke, tak ke, kalau faham subjek tu, takde masalah rasanya. Saya dulu fizik, kimia, bio, semua dalam melayu, tapi tiga-tiga cukup makan je, kecuali Add Maths ok. saya salahkan saya sendiri yang salah pilih jurusan masa naik form 4. :)

Post a Comment

Ha sekarang korang boley komen...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
My Ping in TotalPing.com

!

!

  © Blogger template On The Road for shamdisini.blogspot.com 2010

Back to TOP