Sahabat Tanpa Suara

PUT...

Wednesday, March 16, 2011


Sudah beberapa hari aku membiarkankan blog ini tidak berupdate. Blog rakan-rakan pun tidak ku jengah. Kiranya 2,3 hari ini aku mendapat one way traffic je. Thanks pada kengkawan. Jangan risau lepas ni aku jengah korang balik, bagi balik traffic kat korang 2,3 kali untuk sehari ini...


Sebenarnya sejak Ahad lepas aku berada di Putrajaya, pusat pentadbiran Malaysia. Musim cuti kan... Itulah keistimewaan cikgu ni, sekolah cuti kita pun cuti ler... Jangan marah ha. Tapi aku tahu ada juga cikgu-cikgu yang sibuk dengan bermacam-macam tugas di sekolah, walaupun sedang bercuti. Syabas untuk kalian... Di Putrajaya, aku menumpang menginap di rumah Kak Ngah aku, yang bekerja di Kementerian Pertanian. Seperti biasa rumahnya akan penuh dengan orang tua aku, keluarga Kak Long, keluarga aku dan keluarga adik aku. Tapi tak kisah, memang keluarga kami suka bergelemak beramai-ramai sebegini...

Walau pun ini merupakan kali yang ke berapa puluh kali dah aku ke sini, namun Putrajaya tetap menawan hati aku. Aku memang meminati persekitaran di sini, terus terang aku katakan aku cemburu dengan penduduk di sini. Kawasan persekitarannya permai, pemandangannya indah, kehidupan penduduknya kelihatan makmur. Aku rasa ada rakan-rakan blogger yang menetap di Putrajaya kan...? Hem bestlah korang... Cuma menurut Kak Ngah aku, kos sara hidup di sini agak tinggi. Biasalah sis, sekarang ni 1Malaysia, semua kos naik maa...


Petang semalam aku sempat buat pertama kalinya melayari Putrajaya Cruise. Kami dibawa belayar selama 20 minit sambil melihat pemandangan pusat pentadbiran dari tasik buatan manusia Putrajaya, sambil diberi penerangan berkenaan bangunan-bangunan di pusat bandar. Oh rupa-rupanya baru aku tahu yang reka bentuk bangunan PICC itu mengambil ilham dari kepala tali pingang DYMM Agong. Betul ke tidak aku tak tahulah... Kalau pemandu pelancong tu kelentong, maknanya kena kencinglah kitorang semua dalam cruise tu (termasuklah korang yang sedang membaca ni...!) Hu huuu...


Kali ini aku sempat bersembahyang di Masjid Sultan Mizan atau lebih dikenali sebagai Masjid Besi, rupa-rupanya masjid ini tidak menggunakan sebarang kemudahan penghawa dingin, ia menggunakan sistem penyejukan dengan kaedah pengaliran air. Bagaimana? Entah aku pun tak tahu... Satu lagi kelainan binaan masjid ini ialah ianya tidak berdinding. Yang menjadi benteng antara ruang solat dengan luar hanyalah kolam air di sekelilingnya. Hem memang lain dari yang lain...


Selain daripada itu tak banyak dah tempat-tempat kami berjalan, sebabnya cuaca tidak mengizinkan, hujan dan mendung je... Namun tempat wajib pergi tetap pergi seperti Alamanda, Taman Warisan dan kolam renang Presint 11. Hem teringin pulak aku memohon pertukaran ke Putrajaya. Agak-agak ada tak cikgu-cikgu yang sudi bertukar suka sama suka...? Ahak ahaks...

50 comments:

Prince Halilintar March 16, 2011 at 2:56 PM  

menarik tempat di putrajaya tu..pasti seronok kalau ramai family gather same2 kan..hv a nice day..

Acik Erna March 16, 2011 at 3:16 PM  

selamat bercuti cik gu.
kita yang dekat ni pun tak pergi melwat putrajaya
kalau pergi pun cuma pi HQ atas urusan kerja aje..

Dr K March 16, 2011 at 3:21 PM  

Selamat bercuti bro..memang aku jeles..ekekekke.aku kalau boleh nak cuti seminggu...

Putrajaya mmg best...cantik, tersusun..

Masjid Besi tu amat amat cantik..cuma aku harap pengimarahannya ada lah..jgn harap cantik aja..jenuh ooo nak jalan dalam tu kan..padahal aku nak solat aja

ummiross March 16, 2011 at 3:42 PM  

waa bestnya Sham, cuti2 Malaysia,tambah meriah pulak berkumpul ramai2 dgn ahli keluarga, teringin nk smbhyg kat Masjid Besi tu..

Sham March 16, 2011 at 3:47 PM  

prince:em sronok3x...

Sham March 16, 2011 at 3:47 PM  

kak erna:kena pergi tu...pergi jalan2 ngan family,mesti besh...

Sham March 16, 2011 at 3:48 PM  

daddy ziyyad:betul...luas dan lapang...

Sham March 16, 2011 at 3:49 PM  

ummiross:memang best ummi...ada masa dan kesempatan datanglah semenanjung...

eqbalzack March 16, 2011 at 4:38 PM  

salam tuan,
saya follow tuan..hehe
saya bercuti skrg...heaven sungguh dapat cuti 2 hari..

Fadzli Amir March 16, 2011 at 4:51 PM  

Pernah sampai sekali je kat sana..tu pun tak jalan habis....wah...jeles yg teramat, bila cikgu-cikgi bercerita yg diorang sedang bercuti....hehehee

faiz March 16, 2011 at 5:33 PM  

cikgu rehatla sekarang kan..dpt bercuti..xpyhla lyn karenah bdk2 sekarang ni..

sekadar satu coretan March 16, 2011 at 5:42 PM  

esok baru nak bercuti..balik kg en somi...

gi putrajaya ye..tempat tu mmg cantikkan....

zulkbo March 16, 2011 at 5:47 PM  

Salam Syam..
wahhh..nampak seronok
berjalan musim cuti
ni ye?
selamat bercuti..
bawalah berehat sekejap
dari dunia blogging

whitecappuccino March 16, 2011 at 6:46 PM  

Memang seronok pergi ke Putrajaya..

jinkamen March 16, 2011 at 8:36 PM  

salam..
walaupun dekat ngan putrajaya, saya baru jek 3 kali ke sana (untuk berjalan2) hehehe

Unknown March 16, 2011 at 8:39 PM  

salam, saya suka Putrajaya.

Sham March 16, 2011 at 9:45 PM  

eqbalzack:tima kasih sudi folow...sy dah lama folow tuan...hee..betul3x...dapat cuti sokmo kan lagi best...

Sham March 16, 2011 at 9:45 PM  

fadzli:tula dulu masa kerja private dulu jeles gak dengan member2 yang keja cikgu ni...

Sham March 16, 2011 at 9:46 PM  

faiz:yup...tp mingu depan kena mengadap balik...

Sham March 16, 2011 at 9:46 PM  

annoraini:selamat balik kg...kim salam orang kg ye...

aza ni March 16, 2011 at 9:47 PM  

salam Sham
harap harap kerajaan tak jadi teruskan loji nuklear di Malaysia...kesan negatif banyak dari positif...

minta jauh dari bencana.

selamat bercuti

Sham March 16, 2011 at 9:47 PM  

zulkbo:berjalan memang seronok...yg tak seronok kalau poket kosong...hu huu...

Sham March 16, 2011 at 9:48 PM  

WC:betul3x...ajak ler abang pergi...

Sham March 16, 2011 at 9:49 PM  

jinkamen:dekat?kat mana tuh...?

Sham March 16, 2011 at 9:49 PM  

abhamz:gua pun suka bro...

Sham March 16, 2011 at 9:50 PM  

azani:kalau poket diorang masyuk apa diorang pedulik...!

mak encik | SZ March 16, 2011 at 10:17 PM  

bergelemak?

adakah ia bermaksud berkumpul beramai-ramai?
heeee, pertama kali jumpa perkataan itu! :)

NasQ March 16, 2011 at 10:19 PM  

tempat biasa aku buat fotoshoot...

Sham March 16, 2011 at 10:39 PM  

sz:yeah berkumpul beramai2...bahasa orang pahang la kot...

Sham March 16, 2011 at 10:40 PM  

nasriq:ntah ntah ko ada shoot gambar pengantin kat masjid besi ari tu dak...?;P

Anonymous,  March 16, 2011 at 10:46 PM  

Byk kali lepak Putrajaya.. tp x pernah lyn putrajaya cruise tu.. terasa teringin la plak

Sham March 16, 2011 at 10:50 PM  

khai:nak kata best sangat pun takdela...kira ok la...

Zareda Norman March 16, 2011 at 10:56 PM  

salam perkenalan
kak zar pun suka putrajaya.. damai dan best di tepi tasik.. tapi kak zar bukanlahwarga putrajaya pun.. ehhehe

Sham March 16, 2011 at 11:11 PM  

zareda:kalau ada peluang,teringin tak jadi warganya...?saya teringin lol..

eelobor March 17, 2011 at 6:52 AM  

dah banyak kali ke putrajaya dan hajat nak ke masjid besi tak pernah tercapai. Insya Allah, nak pergi jugak sekali nanti

A.s.t.i.n.a March 17, 2011 at 7:10 AM  

wahhh bestnyeee bercuti.. selamat bercuti... weeehhh...

Astina tutup blog seketika

Unknown March 17, 2011 at 7:29 AM  

putrajaya cantik, tp panas

SangRatoo March 17, 2011 at 8:10 AM  

Salam kenal sham..wah..cuti² m'sia ye..saya pun suka pergi ke putrajaya..tapi boleh bilang dengan jari..itupun atas urusan kerja... :)

Surie March 17, 2011 at 9:19 AM  

salam kenal juge =)

wah, best ye bercuti!siap naik cruise tu lagi..jeles ok!

sy pun suka jalan2 putrajaya time blaja kt upm dlu..menyamankan!

hentian March 17, 2011 at 10:12 AM  

IM pun suka dengan landskap putrajaya. cuma yang tak suka pada rohnya, terlalu materialistik dan ego..

Kakzakie Purvit March 17, 2011 at 11:05 AM  

Sejak Isnin kakak boleh masuk blog sham. Hari ni ok. Tak kisah lupakan.

Seronok jenjalan dgn sicomel-comel. Yg besar dah tahu menikmati tapi yg berdukung tu belum lagi. Yg dia tahu mesti senyum & ketawa bila lihat si abang melompat sana-sini.

sahromnasrudin March 17, 2011 at 11:16 AM  

bile la sy dpt transfer ke sini huhuhuhhh

KUREKURE COMEL March 17, 2011 at 12:03 PM  

bestnyeee....tak pernah naik lagi...tp sempat singgah masjid besi tu je...


best jd cikgu kan..hehehe

Sham March 17, 2011 at 3:02 PM  

eelobor:insyallah 1 hari nanti tercapai jugak...

Sham March 17, 2011 at 3:03 PM  

astina:patutla dari semalam nak masuk tak dapat2...nak berehat dari dunia blog ke...?

Sham March 17, 2011 at 3:03 PM  

edy:duk dalam keta je pasang aircond...heee...

Sham March 17, 2011 at 3:05 PM  

sangratoo:kiranya tu pergi jugaklah kan...:)

Sham March 17, 2011 at 3:06 PM  

surie:ni senior ko lah ni...upm '95-'01...

Nur March 21, 2011 at 6:47 PM  

Seronok tengok cikgu jalan-jalan sefamily. Saya pi dulu sekali dua je ke Putrajaya. Itu pun atas urusan kerja. Memang cantik.

Post a Comment

Ha sekarang korang boley komen...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
My Ping in TotalPing.com

!

!

  © Blogger template On The Road for shamdisini.blogspot.com 2010

Back to TOP