Sahabat Tanpa Suara

Abang Dah Pandai Berkawan... Adik Dah Meniarap...

Tuesday, March 1, 2011


Hujung minggu lepas aku ke KL, saje berjalan-jalan. Dah sampai KL tak sah la kalau tak singgah satu kompleks ni. Sebut nama pasti 1 Malaysia tau. Kompleks apa lagi, SOGO le. Kebetulan ada buat jualan warehouse clearence pulak, apa lagi, gaji baru masuk tu... Semasa menunggu mama memilih pakaian budak-budak di tingkat 4, aku melayan si Shahmin di bilik permainan. Ada perubahan yang dapat aku lihat telah berlaku kepada Shahmin. Dia sudah pandai berkawan...

Sesuatu yang agak merisaukan aku tentang Shahmin selama ini adalah kesukaran untuknya bermain bersama-sama dengan rakan-rakan sebayanya. Dia boleh bertegur, bergelak tapi bab kongsi mainan memang sukar. Pernah kejadian sebelum ini, di tempat yang sama dia menangis membentak-bentak... Kesnya kerana tak mahu berkongsi duduk dalam 1 kereta mainan. Siap dia suruh aku halau pulak budak yang tengah main kereta tu...

"Ayah... tengokla dia ni... dia kacau... Ayah... marahla dia..."

Isy takkanlah aku suka-suka nak marah anak orang pulak kan...? Sekali bapak budak tu marah pulak aku camana...? Tak ke kes naya...? Tapi kejadian yang aku sempat snap baru-baru ini sedikit melegakan aku. Yelah tahun depan Shahmin dah masuk 5 tahun, walaupun dia lahir bulan Disember tetapi aku dan isteri dah bercadang nak masukkanya ke tadika tahun hadapan... Risau juga aku kalau dia terus berperangai begitu. Takut juga aku kalau-kalau tak ada yang nak berkawan dengannya pulak nanti...


Satu lagi kejadian yang mengujakan berlaku semalam, sebaik aku balik dari sekolah aku nampak Iffa terlentang di atas sofa depan rumah. Sekoyong-koyong kepalanya mengeletar, bontotnya dah terangkat, badannya dah mengiring... Perlahan-lahan badannya tertiarap... Yup Iffa dah mula nak meniarap. Bulan ini Iffa baru masuk 4 bulan, aku tak pasti kategori cepat ke tidak. Yang aku ingat Shahmin dulu agak lambat progresnya... Yang aku kelakar dalam masa nak meniarap tu, mulut dia punyalah bising..UU AA UU AA... ntah hapa-hapa yang dingomelnya... Kelakar aku tengok...

Melihat proses pembesaran anak-anak di depan mata merupakan sesuatu yang sangat-sangat bernilai bagi aku. Aku mengabadikan kenangan-kenangan indah ini di dalam blog aku ini supaya suatu masa kelak (selagi blog ini tak diterminate, atau selagi talian internet masih hidup) dapat aku imbas kembali-saat-saat indah ini...

P/S: Percaya tak kalian kalau aku katakan aku teringin menjadi suri rumah sepenuh masa...? No joke friend...! Aku sanggup mandikan anak-anak, buatkan susu, tidurkan mereka, melayan bermain bla bla... Tapi suri rumah yang bergred 41 ke ataslah... Ataupun suri rumah yang berpendapatan tak kurang dari pemegang ijazah... Hehehee...

38 comments:

CekWa March 1, 2011 at 9:49 PM  

Seronoknya tengok anak-anak membesarkan...Tahniah sanggup jadi surarumahtangga!

ckLah @xiiinam March 1, 2011 at 10:05 PM  

Bersama anak-anak masa mereka membesar umur2 ni...satu terapi jiwa yang tak ternilai harganya.

mak encik | SZ March 1, 2011 at 10:06 PM  

bagus abang shahmin dah besar!
ok la tu iffa on track! eheehe

ahmad humairi March 1, 2011 at 10:24 PM  

assalamualaikum,

Tak tengok ke Iffa tuu...dah pandai isap-isap ibu jari kaki.....itu tandanya dia nak beradik pulak....rezeki, rezeki...bertambah-tambahlah hendaknya.

atuk March 1, 2011 at 10:28 PM  

Assalamualaikum Sham

Shahmin dah semakin besar, semakin pandai la dia berkawan

Wassalam

Sham March 1, 2011 at 10:32 PM  

cekwa:bangga saya...hehee...

Sham March 1, 2011 at 10:33 PM  

cklah:betul3x...sebab itu kalau boleh nak 24 jam bersama mereka...

Sham March 1, 2011 at 10:34 PM  

sz:on track...?alhamdulillah...

Sham March 1, 2011 at 10:34 PM  

humairi:pandailah ko...amin ya rabbal alamin...

Sham March 1, 2011 at 10:35 PM  

rozali:w'salam atuk...takut tak dapat kawan nanti...

sekadar satu coretan March 1, 2011 at 10:55 PM  

bile dia org dah besar nnt...terasa rindu pulak saat2 mase dia org kecik2...

Sham March 1, 2011 at 11:09 PM  

ainoraini:sebab tu masuk blog...nanti boleh belek2...heee

saharul March 1, 2011 at 11:17 PM  

kalo gaji besar jadi surirumahpun ok apa....tak pening kepala ...

ummiross March 1, 2011 at 11:48 PM  

seronokkan Sham dapat tengok perkembangan anak2, bapa mithali Sham ni, tahniah.

terokai seni March 1, 2011 at 11:49 PM  

dia blom minta adik lagi, kan?

hentian March 2, 2011 at 12:34 AM  

sogo mengingatkan IM pada siren FRU..he..he..

zulkbo March 2, 2011 at 1:21 AM  

salam Sham..
budak lagi tu..lama kelamaan berubah la dia..tapi molek juga selalu dia ajar berkawan...baby tu alahai comelnya..nak meniarap erkk? tunggulah "dapat kaki" nanti..jenuh nak kepung..he he

sahromnasrudin March 2, 2011 at 9:41 AM  

assalamualaikum..

semuanya comel2 belaka...semoga mereka semua menjadi anak yang soleh yg membahagiakan kedua org tua mereka

Maya Mayana March 2, 2011 at 10:17 AM  

kalau lelaki sura rumah..saya pn teringin nk jd surirumah yg berilmu..hehe

A.s.t.i.n.a March 2, 2011 at 10:19 AM  

cepat embesar.. sronok tengok..

Kakzakie Purvit March 2, 2011 at 10:35 AM  

Tahniah Sham,

Menjadi bapa masa anak kecik ini mudah sebab dengar kata kita apa saja. Pakaikan apa saja pilihan kita no problem, tunggu tak lama lagi Shahmin akan mula bijak memilih dan ada masa kita kena memujuk utk ikut pillihan kita.

Iffa jani kenyang, cukup tidur insya-allah beres. Tunggu dia mula dapat kaki kenalah ayah-ibu exercise mengejar di shoppin complex. Masuk stoller tak suka.

Tunggu masa sham...

Prince Halilintar March 2, 2011 at 11:27 AM  

seronok tgk org yg dah berkeluarga ni tambah2 yg hidup ceria ni..tahniah la prince ucapkan..semoga dikurniakan lagi anak2 yg ramai..hehe

Hanis Azla March 2, 2011 at 11:51 AM  

Alhamdulillah.. anak2 dah semakin membesar.. mmg seronokkan dpt lihat perkembangan anak2 ni.. wah nak jd suri rumah dengan gaji gred 41 ke atas yer.. Mudah2an tercapai hajat ru..

Dr K March 2, 2011 at 2:11 PM  

Melihat zaman tumbesaran anak-anak ialah antara memori yang paling best..so pastikan kita luangkan masa utk benda ni..sebab ia tak akan berulang..

Yasminhamid March 2, 2011 at 3:01 PM  

memang seronok tengok anak-anak membesar didepan mata kita.. pengalaman paling berharga yang tak dapat dibeli dimana2...

wahida March 2, 2011 at 4:24 PM  

la...masa sogo buat sale ari tu, saya pun pegi...nape x jumpa ek? ekekekekek...

Unknown March 2, 2011 at 6:32 PM  

Cayalah bro...memang seronok dpt tgk anak2 membesar didepan mata kita...tambah pulak anak2 tak ramai macam gua nih...
Dah tak ramai,penah lak rasa kehilangan anak....mmg terasa sgh berharganya permata yg Allah telah berikan ni...

Sham March 2, 2011 at 9:59 PM  

jang:masalahnya skang ni siapa yg nak bayar gaji tu...huhu...

Sham March 2, 2011 at 9:59 PM  

ummiross:teringin nak jadi bapa mithali...

Sham March 2, 2011 at 10:00 PM  

cemomoi:belum lagi...coming soon...heee

Sham March 2, 2011 at 10:00 PM  

IM:kuat demo IM ni...

Sham March 2, 2011 at 10:01 PM  

zulkbo:dia dapat kaki bsok kaki kitala penat pulak...

shameel March 3, 2011 at 12:42 AM  

tentu seronakkan bila dapat bersama2 anak dan melihat mereka membesar. mudah-mudahan anak2 cikgu sham akan menjadi anak yg soleh.

Afzainizam March 3, 2011 at 2:26 AM  

Oh.. ibu
Oh..dengarlah ratapanku
Anakmu
Oh..terima kasih
Oh..Ibu
Oh..dengarlah ratapan dari anakmu
Oh..terima kasih

Ibu pesanan ku genggam
Ku semat segala ajaran-Nya...oh
Oh..tidak kulupa
Erti kehidupan
Ibu dikaulah
Yang tersayang

,=====,o00o Ponn..Ponn.Ponn..
//__l_l_,\____\,__
l_---\_l__l---[]lllllll[]
_(o)_)__(o)_)--o-)_)___
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Salam Persahabatan kami datang ziarah blog anda
http://firestartingautomobil.blogspot.com/
http://bukandoktorveterinar.blogspot.com
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

melihat gelagat anak anak sejuk hati hilang rasa penat keringat

Unknown March 3, 2011 at 2:53 AM  

salam, anak sebagai penyeri rumahtangga dan pengikat kasih sayang suami isteri....semoga terus berbahagia dan ceria.

NM02 March 3, 2011 at 8:25 AM  

hi bro syam,

makaceh sudi singgal dan tinggal jejak kat umh saya. salam kenal dari saya juga. ai follow yu back. suker tak... hehehe

nnt singgah2 lagi ye... baibai *__*

Siti Noor Aminah March 3, 2011 at 11:11 AM  

bestnya. rugi mak ayah yang terlalu depends kt pembantu rumah, sedar2 anak dh besar.

Abd Razak March 3, 2011 at 6:44 PM  

السلم عليكم ورحمة الله

Suka tengok keluarga yang tidak punya pembantu, anak-anaknya pandai berdikari sejak kecil lagi...

Post a Comment

Ha sekarang korang boley komen...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
My Ping in TotalPing.com

!

!

  © Blogger template On The Road for shamdisini.blogspot.com 2010

Back to TOP