Sahabat Tanpa Suara

Sambut Valentine...?

Monday, February 14, 2011

Ha ha bertemu lagi di tarikh 14 February. Eh ada apa-apa yang special ke hari ini? Alhamdulillah sekarang ni aku tengok semakin ramai yang menentang hari yang kononnya sebagai 'hari memperingati kekasih' ini. Aku baca di akhbar-akhbar pun ramai artis-artis Malaysia yang tidak bersetuju... Bagus sangatlah tu. Aku saja nak tumpang semangkuk, menunjukkan penentangan hari yang sebenarnya sebagai memperingati kejatuhan Tamadun Islam di Sepanyol suatu masa dulu. Sebagai umat Islam kita bukan sahaja dilarang untuk menyambut, malah wajar untuk kita menentang hari tersebut. Siang tadi aku dah 'basuh' budak-budak aku di sekolah, bagi diorang sedar sikit apa makna sebenarnya hari Valentine yang jahanam ini...!

Di bawah aku ambil sikit petikan dari laman JAKIM. Moga kita boleh sebarkan lagi perkara ini...

KEPUTUSAN FATWA

Sehubungan itu, kertas kerja berkaitan dengan hukum umat Islam menyambut Hari Kekasih ( Valentine’s Day ) telah dibentang dan dibahaskan dengan teliti oleh Ahli Jawatankuasa Fatwa Negeri Johor pada 25 Zulkaedah 1426 Hijriah bersamaan 27 hb Disember 2005 Miladiah. Setelah dilihat dengan penuh penelitian, maka Jawatankuasa Fatwa mengambil keputusan sebagaimana berikut:

Alhamdulillah fatwanya adalah seperti berikut:

"Amalan merayakan hari kekasih ( Valentine Day ) tidak pernah dianjurkan oleh Islam. Roh perayaan tersebut mempunyai unsur-unsur kristian dan amalannya yang bercampur dengan perbuatan maksiat adalah dilarang oleh Islam yang jelas bercanggah dengan aqidah, syariah dan akhlak Islamiah. Oleh itu umat Islam adalah DILARANG daripada melibatkan diri di dalam meraikan hari tersebut."

Antara hujah keputusan tersebut adalah seperti berikut:

Sejarah Valentine’s Day tidak ada di dalam Islam. Amalan budaya dan hasrat perayaan ini mempunyai unsur-unsur Kristian yang bercanggah dengan Islam.

Di dalam Islam tidak ada hari tertentu bagi meraikan kekasih atau kasih sayang. Islam sangat menitikberatkan soal kasih sayang dan setiap hari di dalam Islam adalah hari kasih sayang.

Islam menolak konsep kasih sayang yang terkandung dalam Valentine’s Day kerana unsur-unsur ritual keagamaan yang diamalkannya boleh menggugat aqidah Islam.

Sekiranya seseorang Islam itu berhasrat untuk memberi hadiah kepada seseorang pada 14 Februari bersempena dengan Valentine, perbuatan tersebut adalah tidak betul kerana ia seolah-olah meraikan konsep yang dibawa oleh Valentine’s Day.

Kebanyakan golongan remaja Islam hari ini meraikan Valentine’s Day dengan perbuatan-perbuatan yang dilarang oleh Islam. Gejala seperti ini sekiranya tidak dibendung akan merosakkan generasi umat Islam akan datang.

Valentine’s asal nama sebenarnya St. Velentino merupakan seorang paderi paling berpengaruh di zaman pemerintahan ratu Isabella di Sepanyol dan juga merupakan antara orang terpenting yang menghancurkan tamadun Islam di Sepanyol. Oleh itu ratu Isabella telah menetapkan 14 Februari sebagai hari menginati kemenangan kristian terhadap Islam. Maka barangsiapa yang merayakannya seolah-olah ia bergembira dan merestui ke atas kekalahan orang Islam di Sepanyol.

Memang Islam sangat menggalakkan umatnya supaya berkasih sayang antara satu sama lain, tetapi untuk meluahkan kasih sayang antara seorang lelaki dan seorang perempuan perlu melalui saluran yang dibenarkan oleh syara’. Ia bukannya yang menggalakkan kepada perkara yang mendorong atau meransang kepada yang dilarang dan maksiat.

Sebagai alternatifnya, jika seluruh dunia masih berterusan menjadikan 14 Februari sebagai hari ”percintaan rasmi” mereka dengan pasangan mereka, marilah kita umat Islam menjadikan setiap hari senagai bersatunya Ukuwah Mukminin sesama Mukminin dan Mukminat sesama Mukminat dengan memperkukuhkan ikatan ukhuwah, kasih sayang dan mencintai Allah dan RasulNya, demi menghadapi pakatan musuh Islam yang bertanggungjawab menjatuhkan kerajaan Islam Sepanyol, serta pada masa yang sama mendeklarasikan penentangan umat Islam kepada syirik dan penzinaan tajaan musuh-musuh Islam zaman berzaman.

والله أعلم بالصواب

11 comments:

Cik SHiNJU February 14, 2011 at 5:16 PM  

Esok baru betul2 Hari Kekasih...
Marilah menyambutnya beramai2..

baincardin February 14, 2011 at 5:34 PM  

Selamat menyambut Maulidur Rasul. Moga yang terbaik utk kita semua, amin...:)

Daddy Ziyyad February 14, 2011 at 6:58 PM  

Basuh.....basuh sampai bersih budak2 sekolah tu....:)

Cikgu Tie February 14, 2011 at 7:20 PM  

Selamat Menyambut Maulidur Rasul!

Sham February 14, 2011 at 7:50 PM  

shinju:betul3x...kalaulah kita dapat mengenali kekasih Allah itu dengan lebih dalam...

Sham February 14, 2011 at 7:51 PM  

baincardin:selamat menyambut ulangtahun kelahiran Manusia Agung...

Sham February 14, 2011 at 7:52 PM  

Daddy Ziyyad:ye saya dah basuh sampai bersih berkilat2 tadi...hehee...

Sham February 14, 2011 at 7:53 PM  

Cikgu Tie:selamat menyambut Hari Lahir Kekasih Allah...

ckLah@xiiinam February 14, 2011 at 8:07 PM  

Selamat menyambut hari kepteraan junjungan besar kita...



ckLah pula ada berita 'lara' tentang murid kerana budaya 'itu'...

Sham February 14, 2011 at 11:37 PM  

cklah:dah baca entry ckgu tadi...tak menghairankan tp memang menyedihkan...

Yana Mus February 16, 2011 at 2:43 PM  

Erm....Masih ramai yg blom faham and ikot jalan yg salah.. Hujung tahun, kes buang anak meningkat la..

Post a Comment

Ha sekarang korang boley komen...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

!

!

  © Blogger template On The Road for shamdisini.blogspot.com 2010

Back to TOP