Sahabat Tanpa Suara

Ada Sikit Tekanan...

Tuesday, January 4, 2011

Semalam hari pertama persekolahan. Ramai rakan-rakan guru berstatus blogger menulis entry pasal hari pertama masing-masing di sekolah. Seronok aku baca. Aku pulak tak tahu nak cerita apa. Tiada yang menarik yang aku rasa boleh kongsi. Semuanya terlalu lancar. Kecuali sedikit lewat sampai ke sekolah akibat kesesakan yang agak luar biasa (biasalah hari pertama persekolahan). Semuanya seakan-akan terlalu santai bagi aku. Bos baru ok, perhimpunan pagi ok, P&P takde sebab tahun ini aku dapat semua kelas tingkatan 4 dan mereka pula sedang dalam orientasi. Fuhh best giler. Tapi ku sangka panas sepanjang minggu rupanya taufan kecil melanda di hari kedua...

Pagi tadi lepas minum pagi Penyelaras Tingkatan 4, cikgu Saiful datang jumpa aku:

"Sham, bagi taklimat kaw-kaw sikit pasal subjek ko ni, budak macam tak berminat je... Tak cukup 5 orang tak boleh buka kelas tau..."

Masa aku beri taklimat memang sah, tahun ini memang macam kurang sambutan. Sedangkan tahun-tahun sebelum ni subjek aku sampai terpaksa reject budak. Tak tau aku kenapa... Ops lupa, selain Fizik, aku mengajar subjek opsyen aku, MPV - Menservis Motosikal. Antara subjek paling senang lulus dalam SPM. Ades bahaya ni, kalau tak buka kelas aku nak ngajar apa tahun ni? Silap-silap kena transfer plak aku nanti. Dahlah cikgu sekolah aku terlebih sekarang ni. Nampaknya terpaksalah aku jumpa budak-budak ni in person untuk melobi...

Pukul 9:30 aku dipanggil ke pejabat. GPK 1, Mr Amir:

"Sham ko tengok sikit surat ni. Ambil tindakan ye..."

Aku buka surat. Oo tugasan pertama aku sebagai Pegawai Aset/ Harta Sekolah. Nama macam sedap je kan, Pegawai Aset tu... Sekali aku tengok kena siapkan laporan aset/ harta sekolah sepanjang 2010 untuk dihantar ke Jabatan Pelajaran Negeri. Siap dengan laporan terimanya, laporan kehilangan, kerosakan, pelupusan etc... Total ada 20 borang. KEW-PA 1 - 30. Aku pun baru dengar KEW-PA tu hari ini. Aku minta rekod di pejabat. Nah kau! Dia punya fail paling tebal daa... Dateline: 10/01/11. Ada masa lagi...

Tengah aku semak-semak fail aset/ harta sekolah telefon berdering:

"Assalamualaikum cikgu, Sarjan Yunus ni. Saya on the way ke Raub. Saya datang dengan Kapten Salam ni. Nak buat audit stok..."

Oh Mak Ai...! Apa malang pulak hari ni. Gentle cakap stor PKBM aku memang bersepah-sepah tak sempat kemas dari balik perkhemahan negeri tahun lepas. Hujung tahun lepas memang aku sibuk giler. 3 kelas SPM katakan. Memang aku budget buka sekolah tahun ini baru nak mengemas dengan budak-budak. Sabtu ni memang sekolah aku buat gotong-royong perdana. Malu aku dengan askar-askar tadi. Kira pulak stok memang ada yang tak cukup. Aku pun tak tau ke mana aku 'campak' benda-benda yang tak cukup tu. Kena kemas betul-betul baru jumpa kot.

"Takpelah cikgu, Isnin depan kami datang lagi. Tapi kalau boleh cikgu susunlah barang-barang ikut item dia yeh. Sorilah cikgu, bukan kami nak straight sangat, sebab kami baru dapat C.O baru. Kalau dia turun ni dengan kami sekali kena ni..."

Kesimpulannya: Hari ini agak tertekan sikit. Campur pulak dengan malu. Tapi aku tetap rileks... Pengalaman 6 tahun sebagai cikgu membuatkan aku tabah. Cewah... Biasalah hero mesti bertenang kan. Barulah boleh menewaskan musuh... Kui kui kui...

14 comments:

one2paii January 4, 2011 at 9:33 PM  

o0o0hh..cikgu sham ghupenya..dulu gua kek skolah pun gua join pkbm..manjang jore jerk..lu kena jg aset ker?
gua pun kena jaga gak..tuh yang manjang bz..wat audit semua..leceh..bertimbun fail tuh..sabao jek la erk

IMANSHAH January 4, 2011 at 10:15 PM  

salam sham

Biasalah tu, awal benor deme datang cek..tunggulah sekolah setle dulu seminggu dua..penat cuti pon tak habus lagi

atuk January 4, 2011 at 10:17 PM  

Assalamualaikum Cikgu Sham

tahniah
semua berjalan lancar

Wassalam

Sham January 4, 2011 at 10:22 PM  

one2paii:sabar la no bro...kalu tak gua dah mengamuk dah macam prebet adam dulu...huhu...

Sham January 4, 2011 at 10:25 PM  

hans:cikgula nie...cikgu yang paling berdedikasi...jgn tak tau..hee
shah:tu la pasal kan...deme ingat cikgu ni relaks je kojenye...

Sham January 4, 2011 at 10:27 PM  

rozali:w'salam atuk...harap2 lancarlah sepanjang tahun...

Ciklinn January 4, 2011 at 10:31 PM  

salam kenal cikgu....

laki ciklinn pun cikgu gak... ciklinn jer yg cikgi... haha

Sham January 4, 2011 at 10:41 PM  

ciklinn:cikgi dirumah ye? hehee... tugas lebih mulia tu...

Siti Noor Aminah January 5, 2011 at 9:15 AM  

rugi pulak subjek menservis motor ni takde masa spm dlu, kalo tak, konpem2 dpt A. haha

YOUsoF January 5, 2011 at 4:56 PM  

Hehe bagus bro Sham tenang selagi terdaya ok. ;)

tertekan tu dah macam garam dalam kuah orang kata. takde garam, tawar hebeh la jadinye...

Sham January 5, 2011 at 5:02 PM  

GC: kalo ko amik dengan aku, aku bagi A++...
YOUsoF: biasalah semua keja ada presure kan...cuma cara kita hadapi kena cool...

hans January 5, 2011 at 8:31 PM  

hahahaha
siap kata cikgu berdedikasi tu
bagus2

P/S : Pandang Kemana Tu? Rimaslah!

Post a Comment

Ha sekarang korang boley komen...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
My Ping in TotalPing.com

!

!

  © Blogger template On The Road for shamdisini.blogspot.com 2010

Back to TOP