Sahabat Tanpa Suara

Hati Seorang Ibu

Sunday, January 2, 2011


Aku baru balik dari Chamang, rumah orang tua aku. Tinggal diorang berdua je di rumah tu, sunyi sangat rasanya. Kak Long dah balik ke Karak, Kak Ngah Ke Putrajaya, Adik masih dirumahnya (dalam Bentong juga) dan aku di lubuk aku (pun dalam Bentong juga). Tak jauh tapi tak duduk bersama. Selama lebih sebulah riuh rendah rumah tu dengan anak-anak kami berempat beradik. Lebih-lebih lagi Kak Ngah aku anak beranak yang menetap 'full time' selama sebulan lebih di situ (Kak Ngah aku berpantang anaknya yang ke-3).

Tiba-tiba hari ini semua kembali ke lubuk masing-masing, rumah tu kembali sepi. For sure terguris hati kedua-dua orang tua tu. Lebih-lebih lagi mak aku. Jiwa dia tersangatlah sentimentalnya. Mak aku memang kuat menangis, teringat aku masa mula-mula Kak Ngah aku masuk ke sekolah berasrama. Hampir seharian dia menangis tak henti-henti, puas jugalah Abah aku memujuknya... Tadi aku tengok matanya bengkak lagi. Menangis lagilah orang tua ni. Bila aku tanya dia menafikan. Tapi nak buat macam mana, anak-anak semua dah ada kehidupan masing-masing. Yang pastinya semua anak-anak tak melupakanmu wahai Ibu...

Tertanam naluri keibuan amat mendalam
Di jiwa insan yang mendambakan kebahagiaan
Oh... ibu

Di bahumu tergalas beban
Perjalananmu penuh rintangan
Kau titipkan kasih sayang
Sejujur pengorbanan
Tak ku nafikan

Di saat kita berjauhan
Rasa ingin ku berlari
Mendakapimu penuh girang
Bak si kecil kehilangan

Kau insan penyayang
Betapa ku merindu
Lembutnya belaian ibu
Membuatku terlena

Di wajah terlukis tenang
Debar di dada kau rahsiakan
Ku pastikan dikau aman
Dikurnia sejahtera
Tak ku lupakan

Di saat kita berjauhan
Rasa ingin ku berlari
Mendakapimu penuh girang
Bak si kecil kehilangan

Tiada aku tanpa ibu
Hanya (kau) satu didunia
Bertakhta dikau dijiwaku
Kau lah ibu yang tercinta

Kau insan pengasih
Betapa aku mengharap
Hadirnya restumu ibu
Membawaku ke syurga

Bersemi belaian kasih sayang nan berpanjangan
Darimu insan yang mendoakan kebahagiaan anak-anakmu
Oh... Ibu

Lagu: Belaian Ibu
Artist: Hijjaz
Album: Damai



P/s: Pada sesiapa yang berjauhan dengan ibu bapa masing-masing tu, tak paham-paham lagi? Ambil Hp sekarang call mak bapak masing-masing. Diorang pasti sedang merindui korang tu...

P/s 2: Bapak aku ok je... Dia berjiwa rock. Steadylah Abah...

9 comments:

Rozuan Ismail January 2, 2011 at 10:16 PM  

waa.........rindunya ibu kat kampung..

IMANSHAH January 2, 2011 at 10:18 PM  

salam

aku pun rindu mak..tapi kat kl..sekolah dah bukak sibuklah sikit

Sham January 2, 2011 at 10:39 PM  

wan jangan nangis, nanti aku nangis gak...

Azham Vosovic January 2, 2011 at 11:37 PM  

Sedihnya post ni, tp mmg ikhlas dr hati.. I can feel it..

Azham Vosovic January 2, 2011 at 11:37 PM  

Sedihnya post ni, tp mmg ikhlas dr hati.. I can feel it..

Azham Vosovic January 2, 2011 at 11:38 PM  

Sedihnya post ni, tp mmg ikhlas dr hati.. I can feel it..

THE LEKAT LEKIT STORY January 2, 2011 at 11:51 PM  

takde apa yg lebih berharga buat seorang ibu juga Ayah melainkan anak2.. rindu kat mak. dah call td.. bercuti kat langkawi.

aibaks January 3, 2011 at 12:01 PM  

baru balik kampung last week.. hehe..

Miecyber January 3, 2011 at 4:21 PM  

Kasih ibu tiada tandingannya...

Kasih ibu

Post a Comment

Ha sekarang korang boley komen...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

!

!

  © Blogger template On The Road for shamdisini.blogspot.com 2010

Back to TOP