Sahabat Tanpa Suara

Nilai Murni Yahudi...

Saturday, January 22, 2011

Sebelum ini aku ada buat entry pasal 12 kejahatan Yahudi. Aku tertarik dengan komen dari seorang member blogger- Sam Posmen. Berikut adalah komen dari beliau:

Sam Posmen said...
sory to say.

betul semua yang saudara terangkan adalah betul. memang kaum yahudi kaum yang di laknat. kaum yang memporak porandakan dunia.

tetapi

pernahkah kita berfikir bagaimana berjayanya mereka? bagaimana walaupun terus di cemuh umat manusia tetapi mereka tetap boleh bergerak ke depan. terus menerus mengkaji setiap apa yang berlaku. setiap jenis kejadian alam. setiap jenis tindak tanduk manusia.

kenapa...

perlukah untuk memburukkan mereka? ya memang perlu. tapi apa guna memburukkan benda yang sudah di ketahui azalinya?

tidakkah itu seperti mencurah air ke patung lilin namanya. hehe(macam karam singh daa...) positifnya sedangkan kita boleh mengambil iktibar dari mereka untuk memajukan agama kita. sayangnya kita sendiri yang terikut budaya mereka. bahkan lagi teruk dari itu.

salahnya

bukan mereka, tetapi diri kita sendiri. contoh sudah banyak. mereka sibuk mendalami pelbagai perkara kita lagi sibuk membangga-banggakan'nya'.

apapun nice info...

Ulasan aku pulak:

Setuju dan sangat setuju. Dalam masa satu dunia mengutuk dan mencela bangsa mereka, kedudukan mereka sikit pun tidak tergugat malah bertambah kukuh dari segi ekonomi, sosial mahu pun politik. Dari segi ekonomi, aku pernah terbaca (tetapi aku sudah lupa dimana) yang kaum Yahudi menguasai hampir 70% perniagaan di seluruh dunia. Dari barangan kosmetik, pakaian, pemakanan, senjata, perhotelan dan berbagai-bagai lagi. Dari sudut sosial, aku tak pastilah berapa ramai yang tahu tapi sebenarnya Hollywood merupakan salah satu daripada agenda Yahudi untuk membentuk gaya hidup yang melalaikan dan penuh dengan budaya hedonism (hiburan melampau). Manakala dari segi politik, siapa tidak tahu yang kaum Yahudilah yang sebenarnya menguasai White House sedangkan Presiden-presidennya hanya bertindak sebagai boneka sahaja.

Persoalannya bagaimana mereka menjadi begitu berjaya? Semasa belajar di UPM, ada seorang pensyarah aku bertaraf profesor selalu bercerita tentang kehidupan Yahudi di Amerika Syarikat. Kata beliau ketika menuntut di sana teman sebilik beliau adalah seorang Yahudi Amerika. Mereka berkawan rapat dan beliau sering mengikut balik ke kediaman rakan Yahudinya itu. Cerita pensyarah aku, cara hidup keluarga Yahudi itu penuh dengan nilai-nilai murni yang sebenarnya merupakan ajaran dari agama Islam sendiri. Malangnya ianya tidak dipraktikkan oleh ummat Islam sedangkan bangsa Yahudi pula yang menjadikannya sebagai panduan dan cara hidup.

Banyak contoh-contoh yang diberikan dan tak terlarat pulak aku nak menuliskan semuanya. Tapi Insyallah aku akan buat dalam entry-entry akan datang (itu pun kalau aku tak lupalah...;P). Cuma satu je aku nak kongsikan bersama, yang aku sentiasa amalkan dan cuba pastikan aku akan terus mengamalkannya:

Bangsa Yahudi sangat menitik-beratkan makan bersama dalam satu keluarga. Terutamanya ketika makan malam. Makan malam akan sentiasa dimulakan dengan doa dan diakhiri juga dengan doa. Pada ketika itulah ibu bapa akan bertanyakan masalah anak-anak, memberi kata-kata perangsang, bergurau dan merapatkan hubungan.

Perkara remeh...? Mungkin tidak...

10 comments:

IMANSHAH January 22, 2011 at 4:20 PM  

di manakah kempen boikot yahudi ye??

ijatnuar87 January 22, 2011 at 8:37 PM  

huhuhu..btol tu...yahudi berjaya sebab diorang amalkan cara idup islam,walaupom mereka tak mengamalkan islam itu sendri...kiter plak,tak tahu entah kemana...

shameel Iskandar January 22, 2011 at 11:04 PM  

tentang yahudi ni, apa yg baik perlulah kita contohi dam ambil iktibar. Membenci sesuatu kaum termasuk yahudi bukannya penghalang utk kita mencontohi apa2 sahaja yg baik drpnya. Begitu juga berlaku adil terhadapnya. Seorg sahabat ada berkata kpd seorg yahudi " ada sayangkan Nabi Muhammad lebih dari aku menyanyangi diriku sendiri dan aku bencikan yahudi lebih drp aku bencikan babi. Tapi semua itu tidak menghalang kau dari berlaku adil kepadamu(yahudi)"

Sham January 23, 2011 at 9:24 PM  

shah:hangat ala-ala jer...

Sham January 23, 2011 at 9:25 PM  

ijat:tu yang sedihnya bro...(termasuklah kita-kita ni kan...huhu sedih2...)

Sham January 23, 2011 at 9:27 PM  

shameel:ikut mana yang baik sebab mereka pun mengambilnya dari Islam juga kan...

Fadzli Amir January 24, 2011 at 4:54 PM  

Rasa aku la tak payah la nak ambik contoh/ iktibar dari yahudi...sirah/ajaran islam dah lengkap tuk kita ambik pengajaran...Keburukan mereka memang patut kita ketahui dan sebarkan sebab dlm quran pun terang2an mengutuk diorang....cuma yg penting kena dalamkan lagi ilmu tentang islam...

Fadzli Amir January 24, 2011 at 4:58 PM  

Nak tambah siit...hehehe...memang tak salah untuk pengetahuan, macam ada ulamak yg mendalami BIBLE hanya tuk menambah ilmu bagi menarik kristian masuk islam...tapi bagi org biasa macam kita, baik mengekalkan keislaman kita sendiri dulu( yg mana sekarang dah nak terlucut dari umat islam sendiri )

Sham January 24, 2011 at 7:11 PM  

fadzli:itulah masalahnya...diorang pun ambil amalan yang baik dari Islam...sedangkan orang Islam hari ini pulak, meninggalkannya...

cemomoi January 25, 2011 at 11:01 AM  

kita sebenonya bukan benci tapi rindu

kita kutuk tapi kita beli barang mereka
kita cemuh tapi kita tiru idop hedonisme mereka (mereka sendiri tak gitu)
kita marah tapi kita masih beli rokok untuk sumbang peluru pada saudara kita

kita benci tapi rindu sebenarnya

Post a Comment

Ha sekarang korang boley komen...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

!

!

  © Blogger template On The Road for shamdisini.blogspot.com 2010

Back to TOP