Sahabat Tanpa Suara

Bagaimana Mimpi Terjadi

Monday, January 3, 2011

"Malam ku bermimpi, hai dengan satu bintang..."

Itu senikata awal dari salah satu lagu P. Ramlee yang aku kira minat jugaklah. Aku buat intro tentang lirik itu sebab hari ini aku nak buat entry berkenaan mimpi. Semua orang bermimpi ketika tidurnya cuma yang membezakan adalah- samada seseorang itu mampu mengingati mimpinya setelah bangun tidur atau pun tidak.

Beberapa Fakta Berkenaan Mimpi:

# Orang yang berdengkur tidak mengalami sebarang mimpi ketika dia berdengkur.

# Tidak semua mimpi berlatar-belakangkan warna hitam putih.

# Kebanyakkan mimpi bertahan antara 5 ke 20 minit sahaja.

# Dalam purata umur manusia biasa, seseorang itu bermimpi selama 6 tahun seumur hidupnya.

# Orang yang buta sejak lahir juga mengalami mimpi tetapi bukan melalui deria penglihatan sebaliknya melalui deria-deria yang lain seperti melalui bau, bunyi dan sentuhan.

Menuju Mimpi:

Melalui kajian, kita semua mengalami 5 fasa tidur sebelum menuju ke alam mimpi. Fasa pertama adalah tidur ringan di mana pada ketika ini kita boleh terjaga dengan mudah. Fasa ke-2 adalah tidur yang lebih lelap manakala dalam fasa ke-3 dan ke-4 kita berada dalam tidur yang paling lelap. Pada ketika ini aktiviti otak berada dalam paras yang paling minima. Setelah lelap dalam 90 minit, kita menuju ke Fasa ke-5 yang dikenali sebagai REM atau pun Rapid Eye Movement (bukan REM 'semua orang tau' tu ye...). Pada ketika ini, tekanan darah meningkat, pernafasan dan dengup jantung juga meningkat manakala aktiviti otak berada dalam keadaan aktif seperi dalam keadaan berjaga malah kadang kala menjadi lebih aktif. Pada fasa inilah kebanyakkan dari kita akan mengalami mimpi.

Bagaimana Mimpi Terjadi:

Beberapa teori dari saintis barat menyatakan yang mimpi:

# Impuls elektrik daripada aktiviti otak yang menangkap imej dalam memori otak. Sungguh pun imej tersebut tidak mampu 'menceritakan' mimpi kita tetapi dibantu oleh minda sedar, ianya seolah-olah 'menceritakan' mimpi tersebut.

# Merupakan respon otak kita terhadap 'gangguan' di luar tidur. Sebagai contoh muzik yang dipasang akan mempengaruhi 'cerita' mimpi kita.

# Satu proses di mana otak cuba membersihkan memori dari dalam otak, sebagai persediaan untuk keadaan jaga selepas tidur. Seumpama komputer yang menjalankan fungsi 'refresh'.

Banyak lagi teori-teori mimpi yang dikemukakan oleh saintis barat, namun kita sebagai ummat Islam meyakini yang mimpi adalah seperti yang dinyatakan oleh Rasulullah S.A.W yang berdasarkan hadith dari Abu Hurairah ra yang berkata bahawa telah bersabda Rasulullah:

"Mimpi itu tiga bahagian iaitu berita gembira dari Allah , apa yang berlaku dalam hidup seharian dan mimpi buruk yang menakutkan dari syaitan" (hadith riwayat Ahmad no. 359 Jilid 2).

Satu lagi hadith nabi yang menceriatakan tentang mimpi adalah:

"Mimpi baik itu dari Allah dan igauan buruk (termasuk mimpi basah) itu dari syaitan maka barangsiapa yang mendapati sesuatu yang dibencinya dalam tidurnya (mimpi) maka hendaklah meludah tiga kali di kirinya dan berta’auz (meminta perlindungan) dari Allah dari keburukan mimpinya dan sesungguhnya tidaklah mimpinya itu akan memudharatkannya" (hadith sahih riwayat Bukhari no. 371 Jilid 12 dalam fathul bari dan Muslim no. 1771 Jilid 4).

Rujukan:

health.howstuffworks.com
Pandangan Seorang Ustaz


Ini baik punya tidur ni... Mimpi apa tak taulah...

8 comments:

Rozali January 3, 2011 at 10:22 PM  

Assalamualaikum Sham

Alhamdulillah
info yg berilmu
terima kasih

Wassalam

Anak Ulu Cheka January 3, 2011 at 10:26 PM  

terima kasih berkongsi ilmu...

Abu Luqman January 3, 2011 at 11:15 PM  

kalau bermimpi jumpa hantu ,,pasti berpeluh

whitecappuccino January 4, 2011 at 12:19 AM  

terima kasih info yang menarik

Papa Mifz January 4, 2011 at 2:08 PM  

ooo..baru tau yg org berdengkur tidak mengalami mimpi....

one2paii January 4, 2011 at 4:35 PM  

hmm..entry yang menarik..tq berkongsi dengan semua erk..

p/s: gua dah pun siapkan entry award lu tuh..baru dapat selesaikan

Sham January 4, 2011 at 7:58 PM  

best je baca komen meber2...tq semua...ada info kita kongsi le sama2...
one2paii...steadyla bro, lu memang besh...

Post a Comment

Ha sekarang korang boley komen...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

!

!

  © Blogger template On The Road for shamdisini.blogspot.com 2010

Back to TOP