Sahabat Tanpa Suara

Dah Pandai Mengepat... Dapat Gelang Emas

Tuesday, January 25, 2011


Beberapa hari lepas genap usia Iffahani 3 bulan. Seperti biasa aku membawanya untuk pemeriksaan bulanan di Klinik Bayi Kerajaan. Timbang berat adalah 5 kg, ngam-ngam... Patutlah aku mendukungnya sekarang ni terasa se'eh. Kalau tak dapat nak bayangkan, cuba korang bayangkan memikul guni beras yang 5 kg tu... Ha macam tulah rasanya. Hari tersebut juga Iffa kena 1 das injection, dinamakan injection 3 serangkai. Untuk apa? Honestly aku pun tak tau... Kui kui, apa punya bapa daa... Tapi Alhamdulillah Iffa tak demam, kuat juga anak gadis aku ni. Menangis pun tak lama, masa kena cucuk je uuwwaaa sekejap. Keluar dari bilik cucuk terus senyap...

Sekarang ni aku perasan satu tabiat dia yang baru, mengepat jari. Hush kalau dapat, sampai berlecap-lecap bunyinya. Habis merah-merah ibu jarinya. Kalau ditarik memang dia akan marah, kecuali digantikan dengan yang lebih besh... Apa lagi, nenen mamanya la...

Satu lagi yang buat aku agak teruja adalah Iffa kini dah pandai diagah. Kalau kita agah dia, mula-mula dia tersenyum meleret je. Lama-lama baru bersuara, uu aa uu aa. Tapi kalau kita stop agah dia, dia macam marah pulak, mula bising macam membebel. Kata mak aku tak lama lagi pandailah dia ketawa mengekek-ngekek...

***********************************************************************************

Ahad baru ini aku ke KL, Jalan Masjid India. Tujuan nak cari accessory untuk majlis kesyukuran Iffahani. Ops lupa nak bagitau, hujung minggu ini aku dan my sis JV untuk mengadakan Majlis Kesyukuran Dan Aqeqah untuk anak-anak kami. 2 ekor kambing bakal tumbang. Jemputan dianggarkan 2000 orang... Ish takdelah ;P, kami buat kecil-kecilan untuk sanak saudara dan jiran-jiran terdekat sahaja (tapi kambing 2 ekor tu tetap tumbang Sabtu ni...). Sampai di hadapan sebuah kedai emas, aku terdengar india emas tu menjerit:

" Emas 916, 131 satu gram... mari mari mari..."

Eh menarik jugak ni, setau aku harga pasaran emas sekarang ni paling tidak pun RM155 atau lebih segram. Kebetulan duit Iffahani hasil 'sumbangan' saudara mara dan kengkawan memang ada, jadi aku dan orang rumah pun decide untuk membelikan gelang pada budak ini. Budget taklah besar, bawah 500 je. Setelah bertikam lidah (hampir-hampir bertikam keris...) tawar menawar, dapatlah kami harga yang dipersetujui bersama. Cukup-cukup duit yang kami budgetkan. Setelah mengenakan gelang itu, aku tengok bertambah menyerlah ke'girl-girl'an anak aku ini... Wee he hee...


P/S: Aku tengok harga emas sekarang makin lama makin naik. kali terakhir aku membeli emas adalah pada ketika aku membeli gelang hantaran untuk isteri aku, pada ketika itu hanya sekitar RM70-80 segram. Kini setelah 5 tahun harganya naik hampir sekali ganda. Memang baik untuk dibuat sebagai pelaburan...

P/S 2: Aku jarang membeli emas, tak pasti aku apa perbezaan antara emas India dengan emas 'standard' hingga harganya berbeza agak jauh. Yang pasti aku tengok ada cop 916 pada emas tersebut, kedai ada mengeluarkan resit sah status 916 serta berat sebenar emas tersebut, bagi aku itu sudah memadai...

26 comments:

ibuintan January 25, 2011 at 6:20 PM  

comelnya iffahani... permata hati ayah ibu

Sham January 25, 2011 at 6:50 PM  

comel ikut ayahnya tu...hehee

suria lekatlekit January 25, 2011 at 7:13 PM  

krg minat brg kemas.. so x tau langsung harga emas ni

Sham January 25, 2011 at 7:19 PM  

yeke...?bukan pompuan semua suka emas ke..?;P

ieda January 25, 2011 at 7:27 PM  

canti nama .. iffahani .. ada gaya ayah ekekek
kepat jari ada makna tuu :))

Sham January 25, 2011 at 8:35 PM  

hehee...apa maknanya tu ieda?

zulkbo January 25, 2011 at 9:38 PM  

salam..
alahai...cutenya
si kecil..ermm harga
emas memang mahal
sekarang..

whitecappuccino January 25, 2011 at 10:01 PM  

Comel baby ni!! seronok kan ada baby? :)

Unknown January 25, 2011 at 10:07 PM  

comel sekali iffahani tu..nampak bulat jer..

emas sampai bila2 tetap stabil..
kalau beli utk pelaburan jangka masa panjang..berbaloi sgt

sekadar satu coretan January 25, 2011 at 10:15 PM  

comeynye dia..tibe2 mcm teringin nak anak kecik la pulak...

emas mmg mahal sekarang kalau tahu dulu2 beli berkilo2 mase harga murah...hehehe

atuk January 25, 2011 at 10:42 PM  

Assalamualaikum Sham


masa umur ni
memang seronok buat main main

memang bertambah manis bila pakai gelang tuu

aduoiii...kambing..kegemaran ku
ikut sunah nabi

Wassalam

Sham January 25, 2011 at 11:06 PM  

zulkpo:boleh buat pelaburan kan...

WC:seronok...tapi bila dia meragam terus jadi tak seronok..ngeh ngeh...

Sham January 25, 2011 at 11:07 PM  

MH:setuju sangat...

ainnoraini:masalahnya kita tak boleh nak predict masa depan,masa tu mana terfikir pun...

Sham January 25, 2011 at 11:08 PM  

rozali:
w'salam atuk...saya tak brape sangat kambing ni.tp kalau kena cara masak,mungkin boleh...

mamawana January 25, 2011 at 11:10 PM  

Bestkan ada baby comel anak sendiri lak tu...

Sham January 25, 2011 at 11:15 PM  

mamawana:best...memang best...tapi bila dia buat hal rasa cam tak brape bestla pulak...huhu

terokai seni January 25, 2011 at 11:29 PM  

dah ada gelang mas ni bule le melaram

Afzainizam January 26, 2011 at 4:25 AM  

,=====,o00o Ponn..Ponn.Ponn..
//__l_l_,\____\,__
l_---\_l__l---[]lllllll[]
_(o)_)__(o)_)--o-)_)___
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Salam Persahabatan kami datang ziarah blog anda
http://firestartingautomobil.blogspot.com/
http://bukandoktorveterinar.blogspot.com
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Kajang Pak Malau kajang berlipat,
Kajang hamba mengkuang layu,
Dagang Pak Malau dagang bertempat,
Dagang hamba Tumpang lalu

Budak cute ni penenang hati penyejuk jiwa betuiiii...

kalau kat tempat aku isap jari tu sebut nyoyot jari... time aku kecikkk mmg tabiat aku cam tu lahhh....

woiiiii bolehhh melaram sakan pakai emasss ni....

apdm January 26, 2011 at 4:35 AM  

salam

org laki kalau suh dukung baby, satu kg pun seeh..tapi orang puan boleh pulop bowok 9 bulan,.huhu

ijatnuar87 January 26, 2011 at 8:03 AM  

alahai...cutenyer...tp jgn bagi sgt isap jari tu,nanti jari kecut,hehehe

bintangku January 26, 2011 at 12:01 PM  

Salam kenal...

Comelnyer baby.... teringat Najmi dulu. Kecik2 bulat berisi. Dah lasak, susut berat dia.

hans January 26, 2011 at 6:44 PM  

comelnya
wah
dah 5kg
okay lah tu
hehehe
lepas nih xlarat dah lah nak angkat selalu kan bro?
ekekekek

Vote Hans Bernombor 10 Diruangan Komen

IMANSHAH January 26, 2011 at 10:08 PM  

mintak emas seketul dua..hehe

Wan Gerrard January 26, 2011 at 11:01 PM  

hehehe angkat baby tiap hari leh ada muscle tak bro? :P

mak encik | SZ January 27, 2011 at 8:40 PM  

mak iffa dpt tak 916 tu? eheheee

NzA January 28, 2011 at 8:25 AM  

suka tgk iffa isap jari...
emas mmg mahai sgt skrg nie..kalu xde rm5K mmg xleh brangan nk pakai gelang......

Post a Comment

Ha sekarang korang boley komen...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
My Ping in TotalPing.com

!

!

  © Blogger template On The Road for shamdisini.blogspot.com 2010

Back to TOP