Sahabat Tanpa Suara

Beza Israel, Yahudi Dengan Zionis

Thursday, January 6, 2011


Mungkin ramai yang dah tahu perkara ini. Bagi yang dah tahu, PERLU baca; jika ada sebarang kesilapan, tolong tegur. Bagi yang tak tahu lagi, KENA baca; mari kita mengenali musuh abadi umat Islam ini...

Israel

Nabi Ibrahim A.S merupakan bapa kepada semua nabi dan rasul. Baginda mengahwini Siti Hajar namun tidak dikurniakan anak. Lalu berkahwin puladengan Siti Sarah lalu dikurniakan Nabi Ishak A.S. Secara kebetulan Siti Hajar juga mengandung lalu melahirkan Nabi Ismail A.S. Nabi Ismail A.S membawa susur galur keturunan sehingga kepada junjungan kita Nabi Muhammad S.A.W. Berbalik kepada Nabi Ishak A.S, Baginda mempunyai anak yang juga seorang nabi iaitu Nabi Yaakub A.S. Israel merujuk kepada gelaran bagi Nabi Yaakub A.S. Baginda mempunyai 12 orang anak dan keturunan inilah yang dipanggil sebagai Bani Israel dan membawa susur galur keturunan sehingga kepada Nabi Isa A.S.

Yahudi

Pada zaman Nabi Musa A.S, terdapat sebahagian keturunan Bani Israel ini mengamalkan ajaran Baginda dengan menggunakan nama agama Yahudi atau pun Judaism. Hanya sebahagian dan tidak semua Bani Israel mengamalkan agama ini. Ini bermakna semua Yahudi adalah Bani Israel tetapi bukan semua Bani Israel adalah Yahudi. Keturunan Yahudi ini diturunkan melalui darah bermakna tiada orang yang boleh menganuti agama Yahudi melainkan turun melalui darah. Dari sudut Islam, penganut agama Yahudi ini diiktiraf sebagai ahli kitab dan sembelihannya halal dimakan oleh umat Islam.

Zionis

Zionisme atau fahaman Zionis adalah satu gerakan dan fahaman ultra-nasionalis Yahudi yang menginginkan penubuhan sebuah negara bangsa sendiri atau mereka panggil sebagai 'promised land'. Fahaman tersebut diasaskan oleh seorang wartawan Yahudi berkerakyatan Austria bernama Theodor Herzl. Perkataan Zionisme dipercayai diambil sempena nama Zion, sebuah bukit yang terletak di barat daya Jerusalem atau pun juga dikenali sebagai Tebing Barat. Kaum Yahudi Zionis ini percaya, pada lokasi tersebut, King Solomon (Nabi Sulaiman A.S) pernah membangunkan istananya (haikal) dan menyimpan banyak harta karun di bawah tanah tersebut dan mereka merupakan pewaris harta tersebut dan wajib membina sebuah negara bangsa di situ. Hajat mereka ini menjadi kenyataan apabila Britain menempatkan penduduk buangan Eropah berbangsa Yahudi di Palestin selepas Perang Dunia Pertama melalui Perjanjian Balfour. Semenjak itu sedikit demi sedikit Bangsa Yang Dilaknat ini menjajah dan menjarah bumi Palestin sehingga ke hari ini dengan bantuan sekutu-sekutu mereka di seluruh dunia.

8 comments:

atuk January 6, 2011 at 10:37 PM  

Assalamualaikum Sham

pertama kali info ni

terima kasih

Wassalam

Sham January 6, 2011 at 11:17 PM  

w'salam atuk... sama2 kasih...

zulkbo January 6, 2011 at 11:22 PM  

salam..
info berguna..boleh
di buat rujukan akan
datang..terima kasih
berkongsi ilmu..

Cik SHiNJU January 7, 2011 at 12:04 AM  

Salam...

Tima kasih atas perkongsian info ni..

hans January 7, 2011 at 6:16 PM  

thanks 4 da info
semakin memahami maksud ketiga2 perkataan tu

P/S : Hidup Nih Tak Habis - Habis Dengan Macam - Macam Isu

Unknown January 7, 2011 at 10:38 PM  

salam, tq krn info yg menarik ini...

Hairun Azmi January 9, 2011 at 12:08 PM  

Ada juga orang Yahudi yang mendapat hidayah dan menganut agama Islam.


Siput mengeluarkan cahaya

Post a Comment

Ha sekarang korang boley komen...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
My Ping in TotalPing.com

!

!

  © Blogger template On The Road for shamdisini.blogspot.com 2010

Back to TOP